In beeld

Krëfel wilt de puntjes op de Ë.

altElektro-huishoudketen Krëfel begon in 1958 heel klein in het rurale Humbeek als de droom van Auguste Marcel Poulet. Ondertussen is de retailer uitgegroeid tot Belgische marktleider in de verkoop van huishoudtoestellen. Het is nog steeds een echte familiezaak, maar dan één die bijna 1100 mensen tewerkstelt.

DRU maakt koelkasten sexy.

altEr zijn zo van die bedrijven wier klanten heimelijk wensen dat het hun “best kept secret” blijft.  Ongetwijfeld hoort de producent van koeldisplays DRU International in dit rijtje thuis. Zonder veel bombarie en in de luwte van het blitse marketing-gedruis, verzet DRU reeds meer dan 22 jaar bakens in de wereld van de second placement impuls-koelers.

Promo Fashion-winkels heten nu Bel&Bo!

altKledingketen Promo Fashion verandert van naam naar Bel&Bo. Volgens eigenaar Michel Delfosse dekte de naam de lading niet meer. Promo Fashion heeft een hele turnaround doorgemaakt, die nu wordt bekroond met een naamsverandering. Bel&Bo wilt radicaal voor moderne en betaalbare fashion voor iedereen staan. Vaarwel Promo Fashion dus, welkom Bel&Bo! Trotse vader Delfosse geeft tekst en uitleg.

Sterk staaltje van Philips.

altStel u het volgende voor. U bent marktleider in gloeilampen. U verkoopt en vervangt  dagelijks ontzaglijk veel gloeilampen over de hele wereld. Alles gaat goed… Tot u plotseling geconfronteerd wordt met allerlei nieuwigheden die uw gloeilampen bedreigen: spaarlampen, armaturen, LED en nog meer van dat. U zou voor minder een aantal nachten slaap laten, niet?

E-marketing via EmailGarage.

altTegenwoordig is e-marketing een must. Mensen als trendwatcher Herman Konings en ervaren vakman Tony Mertens zeiden het al: Wie wilt blijven meedraaien als retailer, moet zich in de digitale wereld storten. Om de band met uw klanten te onderhouden, is e-mail een niet te versmaden middel. Daarom biedt EmailGarage een totaalservice aan voor alle mogelijke vormen van e-mailmarketing.

Rotatie sleutelwoord bij Action Non Food.

altJe ziet ze meer en meer rijden op onze wegen,  de grote dubbeldekkers van Action Non Food. Vrachtwagens van de populaire koopjeswinkel doen dagelijks 100 ritten, vertrekkend uit het distributiecentrum van ruim 100.000m². Degenen die het geluk hebben gehad om eens een kijkje te nemen in het logistieke hart van deze onderneming, weten dat die oppervlakte aan distributiecentrum meer dan nodig is, wil het bedrijf de groeiambities van de drie eigenaren kunnen volgen.

Verfspecialist Tony Mertens in kleur.

altTony Mertens is een decoratiespecialist met een passie voor verf. De Tony Mertens winkels bieden alle klassieke verfmerken, een eigen verfmerk en ecologische natuurverven aan. Het assortiment wordt bovendien aangevuld met een aanbod in behang, gordijnen en vloerbekleding. Hij kan als geen ander trends, uitdagingen en tips duiden, zowel in zijn sector als voor de retailer in het algemeen.

Schoenenreus herboren, helder en actueel.

altRené de Lege is CEO van Schoenenreus en staat in die hoedanigheid aan het roer van maar liefst meer dan 220 winkelpunten. Retail Detail kreeg de kans om een gesprek te hebben met deze boeiende retailer over de geschiedenis, het beheer en de toekomst van het bedrijf.

Torfs: stap na stap timmeren aan de weg.

alt

Wie zijn de mensen achter het bedrijf dat de afgelopen 5 jaar prijs na prijs binnenrijft ? Wat zijn de succesingrediënten om uitgeroepen te worden tot ‘Winkelketen van het jaar’ of ‘Beste werkgever in België’?

JBC, 35 jaar tussen de mensen!

alt

In 1975 is JBC opgericht. In dit jaar opende de oud wielrenner Jan Baptiste Claes, roepnaam Jean, de eerste winkel in Schulen bij Hasselt. In de vorm van een Stock Americain verkocht Jean zijn eerste artikelen. In die tijd liep het assortiment nog uiteen van broeken tot en met koffiekannen. Het bleek succesvol en er kwamen winkels bij. De kinderen van Jean, Ann en Bart, zijn JBC in 1985 komen versterken en vanaf begin jaren negentig groeide het bedrijf snel.

ECI opent pilot store in Hasselt!

alt

Boeken- en multimediaspecialist ECI België opende vorige zaterdag zijn interactieve pilot store in de Koning Albertstraat, een van de drukste winkelstraten in Hasselt. Het is de recentste uiting van de nieuwe strategie die ECI België sinds begin vorig jaar volgt.  In het nieuwe winkelconcept ligt de nadruk op beleving. Het is een winkelconcept dat de traditionele retail en e-tail op een complementaire wijze tracht te linken. Volgens Manuella De Deckker, directeur ECI België, is het de bedoeling dat de consument zijn angst voor e-tail en online kopen laat varen.

 

alt

Decathlon op oorlogspad!

alt

Ikea en Decathlon: twee begrippen! Ikea is Zweeds voor woninginrichting; Decathlon Frans voor sport. Een Decathlon staat voor minimaal 4000m² boordevol sportartikelen, kleding en toebehoren met heel veel aandacht voor de eigen huismerken: B’Twin (fietsen), Kalenji (running), Kipsta (teamsporten), Quecha (bergsporten), enz., tot en met Inesis voor de golfsport.

Cash Converters: de essentie van vraag en aanbod.

alt

Je merkt  het misschien niet zo direct aan de buitenkant, maar binnen een Cash Converters word je geconfronteerd met de wet van vraag en aanbod in zijn puurste vorm. RetailDetail sprak met  Chantal Heymans van Cash Converters die haar sporen verdiende bij Decathlon, Mestdagh en de Laurus Groep.

Retaildetail sprak met Rudi Petit-Jean, AD Gamma België.

alt

Gamma is een begrip. Nu is het moeilijk voor te stellen, maar tot de jaren zeventig bestonden in Nederland en België nog geen DHZ winkels voor de consument. Er waren alleen groothandelaars in bouwmaterialen. Op initiatief van vijf van hen werd in 1971 onder leiding van H. Steenman gestart met een winkelketen voor de consument.

“Het geheim van ons succes is professionalisering in samenwerking”.

alt

Intres Belgium groeide de voorbije 15 jaar uit tot een belangrijke retailspeler. Het bedrijf staat in de top 100 van non-food retailers in België. Sleepy en Tende – de twee belangrijkste winkelconcepten van Intres  – zijn referenties in de branches slaapcomfort en raamdecoratie. Sleepy realiseert vandaag ruim vijf keer zoveel omzet als in de beginjaren: 30 miljoen euro met 24 winkels. En Tende is met zijn 12 winkels aan een fikse opmars bezig in Vlaanderen. RetailDetail sprak met Johan Baetens, afgevaardigd bestuurder van Intres Belgium.

Zinnenprikkelende aroma’s.

alt

Wie onlangs een winkel van Terre Bleue binnenstapte, heeft wellicht onwillekeurig een aangename maar subtiele geur opgemerkt. Een behaaglijk mannenaroma prikkelt er de zinnen. Een eigen huisparfum misschien? Navraag bij het winkelpersoneel leerde dat het hier echter niet om een reukwater van Terre Bleue ging, maar om een professioneel geurtoestel dat in de winkel werd geplaatst.

Auto5 werkt met vertrouwen aan de toekomst!

alt

In 2002 nam de Franse groep Norauto het Belgische Auto5 over van GIB. In de jaren die volgden werd hard gewerkt aan de herpositionering van het merk Auto5 en het opnieuw winstgevend maken van de onderneming. Deze doelstellingen werden bereikt en vandaag liggen nieuwe ambitieuze projecten op tafel: productvernieuwing, productontwikkeling en expansie. 

Nieuwe opdrachten voor Pubmarket!

alt

Het Hasseltse full service reclamebureau Pubmarket! heeft de afgelopen maanden zijn portfolio verrijkt met enkele mooie opdrachten. Het bekende water Spa rood, de drankencentrales van Prik & Tik en Exqi, de nieuwe Vlaamse tv-zender, deden voor het  eerst een beroep op de creatieve ideeën van Pubmarket!. De promotie van het Wijnegem Shopping Center werd ingrijpend vernieuwd.

Het is Ahold menens voor België. Topman Harry Knoppert neemt de leiding op zich.

alt

In Europa kijken we of Albert Heijn autonoom in België kan groeien”, aldus John Rishton tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders van Ahold enkele weken geleden. Vanaf toen startten de geruchten. De Standaard blokletterde: “Of dat zal gebeuren via overnames of het openen van nieuwe winkels, is nog niet duidelijk. Ahold heeft tot dusver beide opties steeds opengelaten”.

Groep Aveve: al 40 jaar B2C binnen de Boerenbond.

alt De zon schijnt eindelijk, de natuur trekt zich op gang, fruittelers houden hun hart vast voor de nachtvorst. Ideaal moment dus om Aveve te contacteren. Rudy Lefèvre, divisiedirecteur van Aveve Retail, had ondanks de voorjaarsdrukte tijd voor een gesprek met RetailDetail.

Uniek concept zorgt ervoor dat Fun constant inspeelt op “the moments of truth”.

alt

Vorige week opende Fun zijn nieuwste winkel in Zwijndrecht, de 30ste intussen. Of hoe het bescheiden winkeltje van grootmoeder Coeman een uniek winkelconcept werd!
We schrijven 1925, toen had Alfons Coeman een drukkerij in Aartrijke (West-Vlaanderen) en zijn echtgenote baatte een winkeltje van schoolartikelen uit. Toen Gaby Coeman zijn vader Alfons in 1963 vervoegde, bouwde hij de drukkerij uit tot Coemandruk, een heus grafisch bedrijf. De dames zaten ook niet stil en voegden speelgoed en later tuinmeubelen toe aan het assortiment. Dit leidde in 1977 tot de oprichting van het Coemancenter.

Abonneren op deze RSS feed