m-Tail

Grote klanten vertrekken bij Beslist.nl

  • Gepubliceerd in m-Tail

Verschillende grote webwinkels hebben besloten om zich terug te trekken van Beslist.nl. Grote prijsverhogingen om op de prijsvergelijkingssite te staan hebben onder andere Media Markt ertoe aangezet om te vertrekken.

Amazon-klant wordt nu ook pakjesbezorger

  • Gepubliceerd in m-Tail

De Amerikaanse e-commercereus Amazon wil steeds efficiëntere en goedkopere manieren vinden om zijn pakjes bij de klant te krijgen. Binnenkort zet het daar misschien wel u en ik voor in.

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

  • Gepubliceerd in m-Tail

Uber mag dan al een revolutie ontketend hebben in het taxivervoer, voor de thuisbezorging van pakjes raakt het bedrijf maar moeilijk uit de startblokken. Online verkopers blijven met de traditionele transporteurs werken.

Zware boete voor postorderbedrijf Lecturama

  • Gepubliceerd in m-Tail

Lecturama en een leidinggevende van het bedrijf krijgen een boete van ruim 1 miljoen euro voor het aanrekenen van ongewenste bestellingen, na herhaalde klachten van Belgische consumenten.


Boete voor bedrijf en topman

Lecturama, dat hobby- en verzamelpakketten verkoopt, benaderde de voorbije jaren een groot aantal consumenten via telemarketing, online en per post om onder meer cursussen digitale fotografie, handleidingen om zelf juwelen te maken en verzamelpakketten aan de man te brengen.

 

Consumenten die bij het bedrijf een proefpakket voor een laag bedrag afnamen, kregen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten toegezonden waarvoor zij moesten betalen. Daarnaast werd er tijdens telefonische verkoop niet duidelijk gemaakt wat er werd aangeboden en werd hen ten onrechte om een machtiging tot automatische incasso gevraagd. 

 

Het was de Belgische overheid die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) informeerde over deze praktijken van Lecturama in België. In 2013 kwam er zelfs een formeel verzoek om maatregelen te nemen. Uiteindelijk kreeg Lecturama nu een boete van 745.000 euro en nog eens 300.000 euro voor de verantwoordelijke leidinggevende van het bedrijf.

Net-a-Porter met winst naar huwelijk met Yoox

  • Gepubliceerd in m-Tail

De Britse online modeketen Net-a-Porter heeft een verliesperiode afgesloten. In het boekjaar 2014/2015 bleef er na het aftrekken van alle kosten zowat 11 miljoen pond of omgerekend 15,21 miljoen euro over.


Goede verkopen zorgen voor eerste winst

Het was de eerste winst van de online verkoper sinds die vijf jaar geleden onder de vleugels van investeerder Richemont kwam. Vorig jaar boekte Net-a-Porter nog een verlies van 9,7 miljoen pond, tegen de huidige wisselkoers zowat 13,41 miljoen euro.

 

Het betere resultaat volgt op recordverkopen. In het fiscale jaar 2015, dat eind maart werd afgesloten, realiseerde het bedrijf een omzet van 764 miljoen pond of omgerekend tegen de huidige wisselkoers 1,056 miljard euro. Dat was 22,8% meer dan in 2014. 45% van de verkopen kwam uit Europa, 31% uit de VS en het saldo uit Azië en de rest van de wereld.

 

Combinatie met Yoox wordt internetgigant

Net-a-Porter gaat met de betere cijfers naar een fusie met het Italiaanse Yoox. De operatie, die eind maart werd aangekondigd, zal wellicht in september worden doorgevoerd. Doelstelling van de operatie is de koper een meer gediversifieerd aanbod aan luxekledij te kunnen bieden.

 

Net-a-Porter zegt maandelijks 10,7 miljoen unieke bezoekers te hebben gehad op zijn websites. Yoox voegt daar 18,8 miljoen bezoekers aan toe. De nieuwe fusiegroep van Net-a-Porter en Yoox wordt in Italië gevestigd.

Vida Real van start met online luxewinkel

  • Gepubliceerd in m-Tail

Vida Real, de Nederlandse webwinkel voor exclusieve producten, is online gegaan. Bij de aangeboden merken horen onder meer Moët Hennessy en Flamant. Geselecteerde klanten kunnen ook uitnodigingen krijgen voor aparte evenementen.

Etrias bouwt aan netwerk fysieke winkels

  • Gepubliceerd in m-Tail

Webverkoper Etrias heeft nog maar pas zijn eerste fysieke winkel geopend in Vught of het plant al een tweede in de Randstad. Voorts staat ook een stenen verkooppunt in Duitsland op de agenda.

Europa start formeel onderzoek naar e-boekcontracten Amazon

  • Gepubliceerd in m-Tail

De Europese Commissie heeft een formeel onderzoek geopend naar de Amerikaanse e-tailer Amazon. Die zou zijn machtspositie misbruiken bij de verkoop van elektronische boeken.


Concurrentie fnuikende clausules

De Europese Commissie start een officieel onderzoek naar de contracten die internetgigant Amazon met uitgevers van e-books heeft gesloten. Daarin staan clausules die de uitgevers verplichten Amazon te informeren over de voorwaarden die concurrenten van Amazon bedingen bij de desbetreffende uitgever. Op die manier zou Amazon zich altijd van de best mogelijke voorwaarden verzekeren.

 

"Amazon is een succesvol bedrijf dat de consument een uitgebreide service biedt, ook op het gebied van e-boeken. Ons onderzoek stelt dat niet in vraag. Maar het is mijn plicht om te verzekeren dat de afspraken die Amazon maakt met uitgevers niet nadelig zijn voor consumenten doordat ze voorkomen dat andere e-boekdistributeurs efficiënt kunnen innoveren en concurreren met Amazon", zegt Margrethe Vestager, Europees Commissaris bevoegd voor de mededinging. "Ons onderzoek zal aantonen of die bekommernissen gerechtvaardigd zijn."

 

Het onderzoek doet meteen terugdenken aan de maandenlange ruzie tussen Amazon en Uitgeverij Hachette over de prijs van elektronische boeken, waarbij Hachette toen uiteindelijk het pleit won.

 

Amazon is trouwens niet de enige Amerikaanse grootheid die in het vizier is gekomen van de Europese mededingingsautoriteiten: twee maanden geleden werd Google op de korrel genomen wegens machtsmisbruik met zijn zoekmachine. En dan is er nog het onderzoek naar belastingdeals, waarin naast Amazon ook Apple en Starbucks genoemd worden. Al lijkt, alvast op fiscaal vlak, Amazon zijn lesje wel geleerd te hebben.

SuitSupply wint European E-commerce Award

  • Gepubliceerd in m-Tail

Het Nederlandse SuitSupply heeft in Barcelona één van de drie European E-commerce Awards gewonnen. Het mocht de Omnichannel Award, voor het bedrijf dat als beste online en offline combineert, ontvangen.

Ecommerce Europe lanceert keurmerk

  • Gepubliceerd in m-Tail

Ecommerce Europe heeft vandaag een Europees webwinkelkeurmerk gelanceerd. Die waarborg werd vorig jaar al aangekondigd en moet voor een veiliger internetverkeer zorgen over de grenzen heen.

Topbloemen.nl grootste Nederlandse bloemenbezorger

  • Gepubliceerd in m-Tail

Topbloemen.nl heeft vorig jaar zijn grootste concurrent Fleurop ingehaald. Voor het eerst haalde de bloemenbezorger een hogere omzet dan Fleurop. Om dat te vieren krijgt elke klant een gratis vaas bij een bestelling.

Zalando wil site voor kledingadvies ook in Nederland

  • Gepubliceerd in m-Tail

De Duitse online retailer Zalando wil Zalon, zijn site voor kledingadvies, ook snel lanceren in Nederland. Die dienst werd onlangs al gelanceerd in Duitsland en moet klanten helpen met het uitzoeken van een gepaste outfit.

Greetz.nl gaat op dezelfde dag leveren

  • Gepubliceerd in m-Tail

Kaartensite Greetz.nl gaat het voortaan mogelijk maken om nog dezelfde dag bestellingen aan huis te leveren. Ook de leveringen op zondag zitten vanaf nu in het standaardaanbod bij de online wenskaartverkoper.

Jumbo breidt online assortiment uit

  • Gepubliceerd in m-Tail

Supermarktketen Jumbo gaat het assortiment dat enkel te vinden is bij de Foodmarkten in Amsterdam en Breda ook online verkopen. Daarnaast denken ze er nog aan om met eigen maaltijdoplossingen te komen.

Producten nu ook rechtstreeks op Pinterest te koop

  • Gepubliceerd in m-Tail

Pinterest heeft het mogelijk gemaakt voor zijn gebruikers om producten rechtstreeks via de pins aan te kopen. Vanaf eind deze maand zullen gebruikers daarom een koopknop vinden bij pins waarvan het product te koop is.

FonQ gaat ook op zondag leveren

  • Gepubliceerd in m-Tail

Online warenhuis fonQ.nl gaat voortaan ook op zondag aan huis leveren. Zo kunnen bestellingen voortaan zeven dagen op zeven geleverd worden. Eerder was er al een proefproject gestart rond levering op zondag.

Euretco bezorgt handelaars omnichannel-aanpak

  • Gepubliceerd in m-Tail

Euretco Wonen zet dit voorjaar de stap naar online: met de lancering van verschillende websites, waaraan handelaars hun eigen microsite kunnen koppelen, wil het bedrijf zijn aangesloten zelfstandigen bijstaan in de uitbouw van hun omnichannel-aanpak.

Meer dan 150 webshops komen samen op Stad.nl

  • Gepubliceerd in m-Tail

Sinds 1 juni bundelen meer dan 150 kleine webshops hun krachten op het platform Stad.nl. Consumenten kunnen er met één winkelwagentje winkelen in verschillende online shops en ze moeten dus ook maar één keer afrekenen.

Wet op meldplicht voor datalekken door Eerste Kamer

  • Gepubliceerd in m-Tail

De wetswijziging die een meldplicht invoert voor datalekken is goedgekeurd door de Eerste Kamer. Websites zullen in de nabije toekomst dus verplicht worden om datalekken te melden aan het College bescherming persoonsgegevens (Cbp).

Abonneren op deze RSS feed