m-Tail

Europa start formeel onderzoek naar e-boekcontracten Amazon

  • Gepubliceerd in m-Tail

De Europese Commissie heeft een formeel onderzoek geopend naar de Amerikaanse e-tailer Amazon. Die zou zijn machtspositie misbruiken bij de verkoop van elektronische boeken.


Concurrentie fnuikende clausules

De Europese Commissie start een officieel onderzoek naar de contracten die internetgigant Amazon met uitgevers van e-books heeft gesloten. Daarin staan clausules die de uitgevers verplichten Amazon te informeren over de voorwaarden die concurrenten van Amazon bedingen bij de desbetreffende uitgever. Op die manier zou Amazon zich altijd van de best mogelijke voorwaarden verzekeren.

 

"Amazon is een succesvol bedrijf dat de consument een uitgebreide service biedt, ook op het gebied van e-boeken. Ons onderzoek stelt dat niet in vraag. Maar het is mijn plicht om te verzekeren dat de afspraken die Amazon maakt met uitgevers niet nadelig zijn voor consumenten doordat ze voorkomen dat andere e-boekdistributeurs efficiënt kunnen innoveren en concurreren met Amazon", zegt Margrethe Vestager, Europees Commissaris bevoegd voor de mededinging. "Ons onderzoek zal aantonen of die bekommernissen gerechtvaardigd zijn."

 

Het onderzoek doet meteen terugdenken aan de maandenlange ruzie tussen Amazon en Uitgeverij Hachette over de prijs van elektronische boeken, waarbij Hachette toen uiteindelijk het pleit won.

 

Amazon is trouwens niet de enige Amerikaanse grootheid die in het vizier is gekomen van de Europese mededingingsautoriteiten: twee maanden geleden werd Google op de korrel genomen wegens machtsmisbruik met zijn zoekmachine. En dan is er nog het onderzoek naar belastingdeals, waarin naast Amazon ook Apple en Starbucks genoemd worden. Al lijkt, alvast op fiscaal vlak, Amazon zijn lesje wel geleerd te hebben.

SuitSupply wint European E-commerce Award

  • Gepubliceerd in m-Tail

Het Nederlandse SuitSupply heeft in Barcelona één van de drie European E-commerce Awards gewonnen. Het mocht de Omnichannel Award, voor het bedrijf dat als beste online en offline combineert, ontvangen.

Ecommerce Europe lanceert keurmerk

  • Gepubliceerd in m-Tail

Ecommerce Europe heeft vandaag een Europees webwinkelkeurmerk gelanceerd. Die waarborg werd vorig jaar al aangekondigd en moet voor een veiliger internetverkeer zorgen over de grenzen heen.

Topbloemen.nl grootste Nederlandse bloemenbezorger

  • Gepubliceerd in m-Tail

Topbloemen.nl heeft vorig jaar zijn grootste concurrent Fleurop ingehaald. Voor het eerst haalde de bloemenbezorger een hogere omzet dan Fleurop. Om dat te vieren krijgt elke klant een gratis vaas bij een bestelling.

Zalando wil site voor kledingadvies ook in Nederland

  • Gepubliceerd in m-Tail

De Duitse online retailer Zalando wil Zalon, zijn site voor kledingadvies, ook snel lanceren in Nederland. Die dienst werd onlangs al gelanceerd in Duitsland en moet klanten helpen met het uitzoeken van een gepaste outfit.

Greetz.nl gaat op dezelfde dag leveren

  • Gepubliceerd in m-Tail

Kaartensite Greetz.nl gaat het voortaan mogelijk maken om nog dezelfde dag bestellingen aan huis te leveren. Ook de leveringen op zondag zitten vanaf nu in het standaardaanbod bij de online wenskaartverkoper.

Jumbo breidt online assortiment uit

  • Gepubliceerd in m-Tail

Supermarktketen Jumbo gaat het assortiment dat enkel te vinden is bij de Foodmarkten in Amsterdam en Breda ook online verkopen. Daarnaast denken ze er nog aan om met eigen maaltijdoplossingen te komen.

Producten nu ook rechtstreeks op Pinterest te koop

  • Gepubliceerd in m-Tail

Pinterest heeft het mogelijk gemaakt voor zijn gebruikers om producten rechtstreeks via de pins aan te kopen. Vanaf eind deze maand zullen gebruikers daarom een koopknop vinden bij pins waarvan het product te koop is.

FonQ gaat ook op zondag leveren

  • Gepubliceerd in m-Tail

Online warenhuis fonQ.nl gaat voortaan ook op zondag aan huis leveren. Zo kunnen bestellingen voortaan zeven dagen op zeven geleverd worden. Eerder was er al een proefproject gestart rond levering op zondag.

Euretco bezorgt handelaars omnichannel-aanpak

  • Gepubliceerd in m-Tail

Euretco Wonen zet dit voorjaar de stap naar online: met de lancering van verschillende websites, waaraan handelaars hun eigen microsite kunnen koppelen, wil het bedrijf zijn aangesloten zelfstandigen bijstaan in de uitbouw van hun omnichannel-aanpak.

Meer dan 150 webshops komen samen op Stad.nl

  • Gepubliceerd in m-Tail

Sinds 1 juni bundelen meer dan 150 kleine webshops hun krachten op het platform Stad.nl. Consumenten kunnen er met één winkelwagentje winkelen in verschillende online shops en ze moeten dus ook maar één keer afrekenen.

Wet op meldplicht voor datalekken door Eerste Kamer

  • Gepubliceerd in m-Tail

De wetswijziging die een meldplicht invoert voor datalekken is goedgekeurd door de Eerste Kamer. Websites zullen in de nabije toekomst dus verplicht worden om datalekken te melden aan het College bescherming persoonsgegevens (Cbp).

Online besteld flessenwater groeit flink bij Nestlé

  • Gepubliceerd in m-Tail

Sinds het enkele aanpassingen heeft gedaan aan het aanbod, ziet Nestlé de verkoop van online besteld flessenwater flink groeien. Zo groeit het aantal aan huis geleverde bestellingen twee keer sneller dan de verkoop in de winkels.

Jan Linders begint met online verkoop

  • Gepubliceerd in m-Tail

Supermarktketen Jan Linders is begonnen met een eerste proefproject rond online winkelen. 25 klanten van het filiaal in Gennep krijgen de mogelijkheid om de online winkel te testen. Elke week mogen ze er 50 euro boodschappen doen.

Muziekretailer HMV komt met Britse webshop

  • Gepubliceerd in m-Tail

HMV, voluit His Master's Voice, ziet groeipotentieel in e-commerce: de opening van een heuse webshop is nog slechts "een kwestie van weken"... en dat nadat de muziekretailer twee jaar geleden ei zo na failliet was.

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

  • Gepubliceerd in m-Tail

Daniel Zhang, CEO van de Chinese e-commercereus Alibaba, heeft in een interview te kennen gegeven dat internationale expansie de komende jaren de absolute prioriteit is binnen het bedrijf.

Wehkamp wil op de dag zelf gaan leveren

  • Gepubliceerd in m-Tail

Het nieuwe distributiecentrum van online retailer Wehkamp moet er voor zorgen dat bestellingen in de toekomst nog dezelfde dag geleverd kunnen worden. Het centrum in Zwolle zal volledig geautomatiseerd zijn.

Jumbo opent vijftigste afhaalpunt

  • Gepubliceerd in m-Tail

Iets meer dan een half jaar nadat supermarktketen Jumbo startte met onlineverkoop, opent dinsdag in Uden al het vijftigste afhaalpunt van de keten.

Groupon groeit licht in eerste kwartaal

  • Gepubliceerd in m-Tail

De omzet van online bedrijf Groupon groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 3 procent. Dat was vooral te danken aan Groupon Goods, waar het fysieke producten verkoopt. Dat segment groeide met 14 procent.

Abonneren op deze RSS feed