Albert Heijn heeft non-food-ambities

Albert Heijn kijkt al jaren goed naar Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Die supermarktketen heeft in de afgelopen tien jaar zowel in de winkels als online ook een groot marktaandeel veroverd in non-food. Albert Heijn heeft de afgelopen anderhalf jaar al een assortiment non-food toegevoegd aan de grotere winkels, maar uit een nadere bestudering van de toekomstplannen die enkele weken werden gepubliceerd blijkt ook dat moederbedrijf Ahold de websuper wil uitbouwen tot een webwarenhuis.

Neemt AH Wehkamp over?

Deze ontwikkeling ligt in het verlengde van de genoemde die Ahold zou hebben in het overnemen van Wehkamp, dat eerder deze week officieel in de etalage werd gezet. Daarmee zou Ahold in één klap beschikken over een compleet assortiment, de logistiek en de techniek om een compleet webwarenhuis te runnen. Ahold zelf doet geen uitspraken over de concrete interesse in Wehkamp, maar zegt wel dat een overname een mogelijkheid is om de non-foodambities meer vorm te geven.

 

De supermarkten van Albert Heijn lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei aan. Het winkelnet van de marktleider is al zeer dicht, waardoor nieuwe winkels vaak kannibaliseren op bestaande vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf al een enorm hoge vloerproductiviteit. Het hoge marktaandeel in food zorgt er bovendien voor dat kartelwaakhond NMa kritisch zal kijken naar overnames van andere supermarktketens. Non-food biedt derhalve een uitweg naar nieuwe omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


04/05/2016

De Amerikaanse online retailer Amazon wil de logistiek van Europese verkopers afhandelen, wanneer die bestellingen over de landsgrenzen heen moeten doen. De producten zullen dan ook beschikbaar zijn in de distributiecentra van Amazon.

29/04/2016

De Belgische Smartphoto-groep heeft Webprint overgenomen van de Nederlandse investeringsmaatschappij Investos voor 4,67 miljoen euro. Samen hebben beide bedrijven een omzet van 46 miljoen euro.

29/04/2016

De Amerikaanse onlinereus Amazon heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten sterk overtroffen. Zo wist het onder andere meer dan een half miljard dollar winst te maken, het dubbele van de verwachtingen.

26/04/2016

Hema lanceert in juni een nieuwe internationale site voor mobiele toestellen en wil hiermee de bestelketen versnellen. Het doel is om klanten toe te laten hun bestelling binnen 24 uur af te halen in de winkel.

26/04/2016

Jeremy Hodara, CEO van de Africa Internet Group, gelooft dat enkel de online retail de stijgende vraag op het Afrikaanse continent kan volgen. Daar ziet hij veel kansen weggelegd voor zijn eigen bedrijf, dat nu al actief is in 26 Afrikaanse landen.

25/04/2016

Het Amerikaanse Amazon heeft besloten om de stekker te trekken uit de flashverkoopwebsite MyHabit. Die werd vijf jaar geleden opgericht, maar haalde nooit de verwachte resultaten.

22/04/2016

De brancheorganisaties NLKabel, Nederland ICT en FIAR CE zijn van mening dat de thuiskopieheffing moet worden herbekeken, nu steeds meer consumenten thuis gebruik maken van verschillende streamingdiensten.

21/04/2016

Uit de voorlopige cijfers voor het eerste kwartaal blijkt dat de omzet van online dierenwinkel Zooplus met 28% is gegroeid naar 217 miljoen euro. De webshop houdt vast aan zijn omzetprognose van minstens 875 miljoen euro over het volledige boekjaar.

20/04/2016

Zalando Lounge, de outlet van online moderetailer Zalando, heeft nu ook een eigen app in België en Nederland. Klanten kunnen zo voortaan ook op hun smartphone of tablet het aanbod van de outlet bekijken.

20/04/2016

Cook&Co richt zich vanaf 1 juni 2016 enkel nog op de online verkoop. Vanaf dan zullen ook alle twintig filialen van de keten in kookproducten in fases hun deuren sluiten. Er gaan zo 85 arbeidsplaatsen verloren.

19/04/2016

De e-commercegroep Yoox Net-a-Porter heeft een aandeel van vier procent verkocht aan Alabbar Enterprises, een groep uit de Verenigde Arabische Emiraten die onder andere de Dubai Mall in handen heeft.

19/04/2016

Online retailer Zalando heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een goede start genomen: de omzet ging er met bijna een kwart op vooruit, wat volledig binnen de verwachtingen voor het volledige jaar is.

Back to top