Albert Heijn heeft non-food-ambities

Albert Heijn kijkt al jaren goed naar Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Die supermarktketen heeft in de afgelopen tien jaar zowel in de winkels als online ook een groot marktaandeel veroverd in non-food. Albert Heijn heeft de afgelopen anderhalf jaar al een assortiment non-food toegevoegd aan de grotere winkels, maar uit een nadere bestudering van de toekomstplannen die enkele weken werden gepubliceerd blijkt ook dat moederbedrijf Ahold de websuper wil uitbouwen tot een webwarenhuis.

Neemt AH Wehkamp over?

Deze ontwikkeling ligt in het verlengde van de genoemde die Ahold zou hebben in het overnemen van Wehkamp, dat eerder deze week officieel in de etalage werd gezet. Daarmee zou Ahold in één klap beschikken over een compleet assortiment, de logistiek en de techniek om een compleet webwarenhuis te runnen. Ahold zelf doet geen uitspraken over de concrete interesse in Wehkamp, maar zegt wel dat een overname een mogelijkheid is om de non-foodambities meer vorm te geven.

 

De supermarkten van Albert Heijn lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei aan. Het winkelnet van de marktleider is al zeer dicht, waardoor nieuwe winkels vaak kannibaliseren op bestaande vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf al een enorm hoge vloerproductiviteit. Het hoge marktaandeel in food zorgt er bovendien voor dat kartelwaakhond NMa kritisch zal kijken naar overnames van andere supermarktketens. Non-food biedt derhalve een uitweg naar nieuwe omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


23/08/2016

(publi) In een razend tempo veranderen koopprocessen, retail is een markt in disruptie. E-commerce, e-strategie en e-marketing zijn onderdelen van de strategie richting toekomst. Welke veranderingen zijn noodzakelijk en welke rol speelt IT hierin? 

 

22/08/2016

Alipay, de betaaldienst van de Alibaba-groep, heeft een overeenkomst gesloten met Ingenico Group. Zo krijgt het toegang tot heel wat grote retailers in Europa, die in de toekomst dus ook Alipay zullen aanvaarden als betaalmiddel.

19/08/2016

De Duitse dierenwebshop Zooplus heeft in de eerste helft van 2016 sterke resultaten weten neer te zetten. Het heeft daarom ook besloten om de verwachte omzet voor de rest van het jaar te verhogen naar 900 miljoen euro.

19/08/2016

Amazon gaat in Japan starten met een eigen kookprogramma, waarbij een chef enkele lokale specialiteiten klaarmaakt. Kijkers van het programma kunnen een aantal gerechten rechtstreeks bij Amazon bestellen.

18/08/2016

Thuiswinkel.org heeft in samenwerking met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken drie bestaande logo’s uit de Weggooiwijzer geschikt gemaakt voor de e-commercesector. Zo weten klanten beter wat ze met de verpakking moeten doen.

18/08/2016

Er zijn blijkbaar heel wat gegadigden voor een domeinnaam die eindigt op .shop. Hostingbedrijf Argeweb zegt dat sinds het mogelijk is om een naam te reserveren, er al tienduizenden zijn binnengekomen.

Back to top