Comeos organiseert Mercuriusprijs voor beste HRM-project

Elk jaar organiseert Comeos, de federatie die de handel- en dienstensector in België vertegenwoordigt, de Mercuriusprijs voor bedrijven die zich onderscheiden hebben in een bepaald domein van "employer branding". Omdat wij onze lezers die prijs wel gunnen, ging onze redactie even horen bij projectleider Maaika De Doncker wat die Mercuriusprijs dan juist inhoudt. 

 

De Doncker: "Comeos organiseert sinds 1988 elk jaar de Mercuriusprijs, naar de Romeinse god van de handel. Met deze prijs bekronen we een onderneming die zich in een specifiek domein van "employer branding" onderscheidt. In die meer dan 20 jaar groeide de bekendmaking van de laureaat uit tot een topevenement voor de Belgische handel, dat wordt bijgewoond door meer dan vierhonderd bedrijfsleiders en beleidsmakers.  Naast de prijsuitreiking wordt er tijdens het evenement ook steeds gezorgd voor een boeiend inhoudelijk gedeelte en mogelijkheid tot netwerken bij een hapje en drankje. "

 

"Een specifiek domein van employer branding" klinkt nogal vaag, over welk domein gaat het dan juist?

"We werken eigenlijk met een cyclus van 3 jaar. De thema’s zijn afwisselend: innovatieve winkelconcepten, mooiste winkelgebouw en HRM. Dit jaar is het de beurt aan HRM: we zoeken de beste werkplek van het land. Die “sterkste employer branding” moet je zo zien: de onderneming die zijn reputatie/merk zodanig opbouwt dat het bedrijf een geweldige plek is om te werken, en zo het best bijdraagt tot een beeld van de handel als dynamische, positieve werkplek. Dat project kan zowel een alomvattend HR-beleid zijn als heel specifieke acties. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan positionering in rekrutering, activiteiten voor het personeel, een interne communicatiecampagne, opleiding, bijzondere loonpolitiek met een uitgekiend bonussysteem, enz..."

 

Is dat niet heel moeilijk te vergelijken? En hoe garanderen jullie de objectiviteit van de keuze? 

"We voorzien een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van Vlerick professor Dirk Buyens. Deze jury beoordeelt de ingezonden projecten tijdens de zomermaanden en maakt op 16 november bekend wie zich de fiere winnaar van de felbegeerde Mercuriusprijs mag noemen. "

 

Waar gaat de prijsuitreiking door en wat valt er zoal te beleven?

"Op donderdag 16 november maken we de laureaten (shortlist en winnaar) bekend in de feestzaal van het AXA-gebouw in Watermaal-Bosvoorde (Vorstlaan 25). Verder laten we het podium aan een bekende gastspreker en volgt er een boeiend debat en ruim tijd voor netwerken met iedereen die iemand is in de Belgische handel."  

 

Belangrijk voor onze lezers: is het nog mogelijk om een dossier in te dienen?

"Als ze zich haasten: bedrijven kunnen hun project indienen tot eind juli. Mensen die willen deelnemen, meer informatie willen of eens willen samenzitten om partnerships voor dit evenement te bespreken, kunnen dat steeds laten weten via mail (maaika.dedoncker@comeos.be) of telefoon (02/788/05.22).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

24/03/2016

De introductie van eersteprijsmerken is een foute strategie in het gevecht tegen de harddiscounters, meent het International Private Label Consult (IPLC). De inferieure kwaliteit ervan schaadt het merkimago van de supermarkt, en de marges slinken. 

23/03/2016

Delhaizetopman Frans Muller zal de komende jaren de integratie tussen Ahold en Delhaize in goede banen leiden. Wat mogen we verwachten? Op het komende RetailDetail Congress komt hij zijn visie uitgebreid toelichten. 

Back to top