Comeos organiseert Mercuriusprijs voor beste HRM-project

Elk jaar organiseert Comeos, de federatie die de handel- en dienstensector in België vertegenwoordigt, de Mercuriusprijs voor bedrijven die zich onderscheiden hebben in een bepaald domein van "employer branding". Omdat wij onze lezers die prijs wel gunnen, ging onze redactie even horen bij projectleider Maaika De Doncker wat die Mercuriusprijs dan juist inhoudt. 

 

De Doncker: "Comeos organiseert sinds 1988 elk jaar de Mercuriusprijs, naar de Romeinse god van de handel. Met deze prijs bekronen we een onderneming die zich in een specifiek domein van "employer branding" onderscheidt. In die meer dan 20 jaar groeide de bekendmaking van de laureaat uit tot een topevenement voor de Belgische handel, dat wordt bijgewoond door meer dan vierhonderd bedrijfsleiders en beleidsmakers.  Naast de prijsuitreiking wordt er tijdens het evenement ook steeds gezorgd voor een boeiend inhoudelijk gedeelte en mogelijkheid tot netwerken bij een hapje en drankje. "

 

"Een specifiek domein van employer branding" klinkt nogal vaag, over welk domein gaat het dan juist?

"We werken eigenlijk met een cyclus van 3 jaar. De thema’s zijn afwisselend: innovatieve winkelconcepten, mooiste winkelgebouw en HRM. Dit jaar is het de beurt aan HRM: we zoeken de beste werkplek van het land. Die “sterkste employer branding” moet je zo zien: de onderneming die zijn reputatie/merk zodanig opbouwt dat het bedrijf een geweldige plek is om te werken, en zo het best bijdraagt tot een beeld van de handel als dynamische, positieve werkplek. Dat project kan zowel een alomvattend HR-beleid zijn als heel specifieke acties. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan positionering in rekrutering, activiteiten voor het personeel, een interne communicatiecampagne, opleiding, bijzondere loonpolitiek met een uitgekiend bonussysteem, enz..."

 

Is dat niet heel moeilijk te vergelijken? En hoe garanderen jullie de objectiviteit van de keuze? 

"We voorzien een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van Vlerick professor Dirk Buyens. Deze jury beoordeelt de ingezonden projecten tijdens de zomermaanden en maakt op 16 november bekend wie zich de fiere winnaar van de felbegeerde Mercuriusprijs mag noemen. "

 

Waar gaat de prijsuitreiking door en wat valt er zoal te beleven?

"Op donderdag 16 november maken we de laureaten (shortlist en winnaar) bekend in de feestzaal van het AXA-gebouw in Watermaal-Bosvoorde (Vorstlaan 25). Verder laten we het podium aan een bekende gastspreker en volgt er een boeiend debat en ruim tijd voor netwerken met iedereen die iemand is in de Belgische handel."  

 

Belangrijk voor onze lezers: is het nog mogelijk om een dossier in te dienen?

"Als ze zich haasten: bedrijven kunnen hun project indienen tot eind juli. Mensen die willen deelnemen, meer informatie willen of eens willen samenzitten om partnerships voor dit evenement te bespreken, kunnen dat steeds laten weten via mail (maaika.dedoncker@comeos.be) of telefoon (02/788/05.22).

Elk jaar organiseert Comeos, de federatie die de handel- en dienstensector in België vertegenwoordigt, de Mercuriusprijs voor bedrijven die zich onderscheiden hebben in een bepaald domein van "employer branding". Omdat wij onze lezers die prijs wel gunnen, ging onze redactie even horen bij projectleider Maaika De Doncker wat die Mercuriusprijs dan juist inhoudt. 

 

De Doncker: "Comeos organiseert sinds 1988 elk jaar de Mercuriusprijs, naar de Romeinse god van de handel. Met deze prijs bekronen we een onderneming die zich in een specifiek domein van "employer branding" onderscheidt. In die meer dan 20 jaar groeide de bekendmaking van de laureaat uit tot een topevenement voor de Belgische handel, dat wordt bijgewoond door meer dan vierhonderd bedrijfsleiders en beleidsmakers.  Naast de prijsuitreiking wordt er tijdens het evenement ook steeds gezorgd voor een boeiend inhoudelijk gedeelte en mogelijkheid tot netwerken bij een hapje en drankje. "

 

"Een specifiek domein van employer branding" klinkt nogal vaag, over welk domein gaat het dan juist?

"We werken eigenlijk met een cyclus van 3 jaar. De thema’s zijn afwisselend: innovatieve winkelconcepten, mooiste winkelgebouw en HRM. Dit jaar is het de beurt aan HRM: we zoeken de beste werkplek van het land. Die “sterkste employer branding” moet je zo zien: de onderneming die zijn reputatie/merk zodanig opbouwt dat het bedrijf een geweldige plek is om te werken, en zo het best bijdraagt tot een beeld van de handel als dynamische, positieve werkplek. Dat project kan zowel een alomvattend HR-beleid zijn als heel specifieke acties. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan positionering in rekrutering, activiteiten voor het personeel, een interne communicatiecampagne, opleiding, bijzondere loonpolitiek met een uitgekiend bonussysteem, enz..."

 

Is dat niet heel moeilijk te vergelijken? En hoe garanderen jullie de objectiviteit van de keuze? 

"We voorzien een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van Vlerick professor Dirk Buyens. Deze jury beoordeelt de ingezonden projecten tijdens de zomermaanden en maakt op 16 november bekend wie zich de fiere winnaar van de felbegeerde Mercuriusprijs mag noemen. "

 

Waar gaat de prijsuitreiking door en wat valt er zoal te beleven?

"Op donderdag 16 november maken we de laureaten (shortlist en winnaar) bekend in de feestzaal van het AXA-gebouw in Watermaal-Bosvoorde (Vorstlaan 25). Verder laten we het podium aan een bekende gastspreker en volgt er een boeiend debat en ruim tijd voor netwerken met iedereen die iemand is in de Belgische handel."  

 

Belangrijk voor onze lezers: is het nog mogelijk om een dossier in te dienen?

"Als ze zich haasten: bedrijven kunnen hun project indienen tot eind juli. Mensen die willen deelnemen, meer informatie willen of eens willen samenzitten om partnerships voor dit evenement te bespreken, kunnen dat steeds laten weten via mail (maaika.dedoncker@comeos.be) of telefoon (02/788/05.22).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


12/05/2015

Ahold en Delhaize hebben zopas de geruchten bevestigd dat ze gesprekken zouden voeren over een fusie. Die gesprekken zullen echter eerder over een overname van Delhaize door Ahold gaan, dan over een fusie tussen gelijken.

22/01/2015

V&D moet op zoek naar een nieuwe strategie: geen pleister op de wond, maar een geheel nieuwe positionering. Dat kost tijd en geld, twee schaarse goederen waaraan V&D echter een chronisch gebrek heeft. Ook wat de groep met La Place aan moet, is een open vraag.

19/11/2014

Belgische retailers krijgen met AH.be een geduchte online concurrent, die op basis van een goed werkende toeleverketen de kosten laag en de service hoog houdt. Dit laatste geldt vooral thuisbezorging, dat er tot nu toe met torenhoge servicefees bewust is ontmoedigd.

15/09/2014

De hele retail- en detailhandel davert op zijn grondvesten: er is een nieuwe consument geboren. In 2019 is al de helft van de volwassen Nederlanders ouder dan 50 en daardoor staat de hele handel onder fikse druk, weet retailexpert Jorg Snoeck.

18/06/2014

De signalen voor economische groei staan dan wel op groen, Nederlandse consumenten houden de hand nog op de knip. Ze letten scherp op de prijs en zijn bepaald niet winkeltrouw. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ConsumentenTrends 2014.

26/05/2014

Door social media is iedereen eigenlijk marketeer geworden, observeert de Nederlandse trendwatcher en oprichter van Studio Zeitgeist Farid Tabarki: “Als merk moet je op je tellen passen en radicaal transparant zijn.” Op het Belgian Fashion Congress op 12 juni gaat hij dieper in op de rol van mode en retail vandaag en morgen.

24/02/2014

In een interview heeft de eigenaar van ProCures, Paul Dumas, toegegeven dat het met boekenwinkelketen Polare niet is gelopen zoals ze hadden verwacht. Hij pleit dan ook voor grote veranderingen in de sector.

18/02/2014

Nu het eerste strategische vijfjarenplan van Hoogvliet Supermarkten succesvol is afgerond, is de regionale retailer al aan de slag met zijn volgende plan: dat voor de jaren 2013-2017. Dit lustrum staat voor Hoogvliet vooral in het teken van online.

12/02/2014

De komende jaren zullen heel wat traditionele winkels moeten sluiten en wie overblijft, zal veel meer moeten inzetten op winkelbeleving. Wel biedt deze evolutie kansen om winkels weer naar de binnenstad te halen, zegt retailprofessor Cor Molenaar.

24/01/2014

Volgens een vandaag verschenen rapport van ABN Amro staan de consumptieve bestedingen onder druk. Nochtans meldt het Centraal Bureau voor Statistiek vandaag net dat huishoudens méér besteden. In tijden van crisis heerst de verwarring.

17/01/2014

Waar Dick Boer een jaar geleden nog kon constateren dat zijn strategische koers 'Reshaping Retail @ Ahold' positief uitpakte, moet hij op dit moment erkennen dat het allemaal iets minder gesmeerd gaat.

21/11/2013

Dit jaar is Lidl in Nederland Aldi qua marktaandeel voorbijgestreefd. Het aandeel van Lidl (373 filialen) bedraagt halverwege 2013 8,6 procent, tegen 7,3 procent voor Aldi (501 filialen). Hoewel Lidl de komende jaren zal doorgroeien, moet het er ook voor waken dat de spagaat tussen discount en service geen pijn gaat doen.

Back to top