Google spreekt Citygroup aan voor gsm-betalingen

Google werkt samen met Mastercard en Citygroup aan een platform om betalen via gsm mogelijk te maken. Een Android-gsm voorbij een kleine reader zwaaien zou dan al voldoende zijn om een betaling uit te voeren. Voordeel voor de consument én retailer: heel gemakkelijk om te betalen. Voordeel voor Google: jouw aankopen worden simpel in kaart gebracht.

 

Het Hawaiiaanse bedrijf VeriFone zou de "near field communication"-apparaten ontwikkelen. NFC is een verbeterde versie van RFID, waarmee de klant onder meer zijn smartphone voorbij een sensor zwaait. Sommige prepaidkaarten voor openbaar vervoer werken nu al met RFID, maar de nieuwe technologie zou veel meer informatie in beide richtingen kunnen overdragen.

 

Data in ruil voor gebruiksgemak 

De softwaregigant doet zo'n grote investering uiteraard niet voor niets. Hoe meer zicht zij krijgen op wat de consument aankoopt, hoe makkelijker het wordt om gericht te gaan adverteren. Niet alleen selectieve reclame op basis van koopvoorkeuren wordt dan mogelijk, maar ook kunnen winkels die zich in de buurt van de aankoopplaats bevinden plots in beeld komen met specifieke aanbiedingen.

 

Google zou geïnteresseerde handelaars ook een hoop informatie over de binnenwandelende klant kunnen aanbieden. Slimme consumenten en professionelen mogen alleszins al nadenken over manieren waarop ze, na de gepersonifieerde zoekresultaten, ook de aangepaste winkelreclames op hun smartphone kunnen beïnvloeden. 

 

 

Google werkt samen met Mastercard en Citygroup aan een platform om betalen via gsm mogelijk te maken. Een Android-gsm voorbij een kleine reader zwaaien zou dan al voldoende zijn om een betaling uit te voeren. Voordeel voor de consument én retailer: heel gemakkelijk om te betalen. Voordeel voor Google: jouw aankopen worden simpel in kaart gebracht.

 

Het Hawaiiaanse bedrijf VeriFone zou de "near field communication"-apparaten ontwikkelen. NFC is een verbeterde versie van RFID, waarmee de klant onder meer zijn smartphone voorbij een sensor zwaait. Sommige prepaidkaarten voor openbaar vervoer werken nu al met RFID, maar de nieuwe technologie zou veel meer informatie in beide richtingen kunnen overdragen.

 

Data in ruil voor gebruiksgemak 

De softwaregigant doet zo'n grote investering uiteraard niet voor niets. Hoe meer zicht zij krijgen op wat de consument aankoopt, hoe makkelijker het wordt om gericht te gaan adverteren. Niet alleen selectieve reclame op basis van koopvoorkeuren wordt dan mogelijk, maar ook kunnen winkels die zich in de buurt van de aankoopplaats bevinden plots in beeld komen met specifieke aanbiedingen.

 

Google zou geïnteresseerde handelaars ook een hoop informatie over de binnenwandelende klant kunnen aanbieden. Slimme consumenten en professionelen mogen alleszins al nadenken over manieren waarop ze, na de gepersonifieerde zoekresultaten, ook de aangepaste winkelreclames op hun smartphone kunnen beïnvloeden. 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


05/02/2016

Met Mamahaves is er een nieuw platform opgestaan in België en Nederland, dat webshops voor moeders en gezinnen bundelt. Handelaars kunnen er hun producten te koop aanbieden vanaf 12,50 euro per maand.

 

05/02/2016

Belgische klanten van Amazon, die hun aankopen doen op Amazon.fr, kunnen voortaan ook een abonnement nemen op Amazon Prime. Daarmee worden hun verzendingen gratis en sneller verzonden.

 

04/02/2016

Gisteren doken er geruchten op dat Amazon plannen had voor een boekwinkelketen, die tot 400 filialen kon hebben in de Verenigde Staten. Dat nieuws werd bevestigd door een winkelcentrumuitbater, maar die past zijn uitspraak nu aan.

 

04/02/2016

Bij Birchbox, de Amerikaanse abonnementsdienst voor make-upproducten, gaan 15 procent van de banen verdwijnen. Daarnaast is ook besloten om alle activiteiten in Canada stop te zetten. Birchbox hoopt zo met winst aan te knopen.

 

03/02/2016

De Nederlands-Deense personal-shoppingservice The Cloakroom komt in Duitse handen terecht. Het Amsterdamse bedrijf is immers overgenomen door de Duitse sectorgenoot Modomoto. Het merk blijft voorlopig wel bestaan.

 

03/02/2016

Winkelketen Etos heeft een nieuwe app gelanceerd, die klanten wekelijks informatie geeft over de nieuwste deals en kortingen in de winkels. Bovendien kunnen klanten extra’s verkrijgen met behulp van de ingebouwde stappenteller.

 

03/02/2016

E-tailer Amazon zou plannen hebben om een volledige keten van boekwinkels te openen. Het heeft momenteel al een boekwinkel in thuisbasis Seattle, maar de kans bestaat dat er maar liefst 400 winkels komen, verspreid over de Verenigde Staten.

 

02/02/2016

Modemerk Bench heeft een nieuwe website gelanceerd, die voortaan ook een online winkel bevat. De shop zal beschikbaar zijn voor klanten uit 21 landen en bestellingen zullen gratis aan huis geleverd worden.

 

02/02/2016

Online retailer Coolblue gaat ‘CoolblueBezorgt’ verder uitrollen in Nederland. Met die dienst levert het zelf witgoedbestellingen aan huis. Momenteel gebeurt dat al met ongeveer 1 op de 10 van dat soort bestellingen.

 

01/02/2016

Kledingketen Oysho, onderdeel van het Spaanse mode-imperium Inditex, heeft een Europese webshop geopend. Voortaan kunnen dus alle inwoners van Europa kleding kopen van het merk, zelfs al zijn er geen fysieke filialen in het land.

 

29/01/2016

De Amerikaanse online retailer Amazon boekte in het vierde kwartaal een recordwinst, maar die was een stuk lager dan oorspronkelijk was verwacht. Ook de omzet kende een fikse stijging, maar kon de verwachtingen niet invullen.

 

29/01/2016

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft de Chinese online gigant Alibaba resultaten weten neer te zetten die beter waren dan verwacht. Dat deed het ondanks de vertraging van de groei in de Chinese economie.

 

Back to top