Rechtszaken dreigen tussen AH en franchisers

De onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst lopen al geruime tijd zonder dat er al te veel vooruitgang wordt geboekt, wist Jan van Vliet, voormalig voorman van de AH-franchisers woensdag te melden in dagblad De Telegraaf. Het hoofdkantoor van Albert Heijn ergert zich aan de groei van het aantal multi-franchisers binnen de eigen formule, die op vastgoedgebied regelmatig bieden op dezelfde nieuwe locaties als de vastgoedafdeling van AH zelf. Daarnaast groeien ze extra hard omdat stoppende franchisers hun winkels eerst moeten aanbieden aan hun collega's.

 

Albert Heijn wil graag van die afspraak af, volgens de franchisers vertraagt de moederorganisatie op verschillende manieren uitbreiding van franchisers. Daarnaast ergeren de ondernemers zich aan de internetactiviteiten vanuit het hoofdkantoor in Zaandam. "Albert.nl pleegt inbreuk op het exclusiviteitsrecht dat we als franchisers voor een verzorgingsgebied krijgen", aldus Van Vliet. De plannen van AH om met afhaalpunten te gaan werken, zetten dit conflict nog verder op scherp.


Volgens Van Vliet is de zaak uit de hand aan het lopen. "Het beleid van het van het hoofdkantoor tast het zelfstandig ondernemerschap aan. We worden onder druk gezet. Als dit zo doorgaat wordt het een juridisch conflict."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


25/05/2016

Lokale merken in FMCG groeien sneller dan hun multinationale concurrenten. Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld, maar Colgate is het enige merk met een globale penetratie van meer dan 50%. 

25/05/2016

Artificiële intelligentie maakt z’n intrede in de fastfoodwereld. KFC opende een conceptstore waar een robot de bestellingen opneemt. Pizza Hut gaat in zee met Pepper, de ‘menselijke’ robot.

25/05/2016

De Europese Commissie heeft de voorgestelde fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller goedgekeurd. Dat is een grote stap in de goede richting voor beide bedrijven, die ook op andere markten nog goedkeuring moeten krijgen.

 

25/05/2016

Jumbo Supermarkten en de Ondernemingsvereniging Jumbo (OVJ) tekenden gisteren een overeenkomst om strategisch steviger te gaan samenwerken. Doel van de samenwerking met de franchisers is gezamenlijk – en met snelheid – te blijven innoveren.

 

24/05/2016

Supermarktketen Jumbo breidt zijn aanbod van vleesvervangers verder uit met de verkoop van de algenburger, nadat het eerder ook al een insectenburger toevoegde aan het assortiment. De burger is opnieuw van producent Damhert.

 

24/05/2016

Voedingsproducent Mondelez International trekt samen met enkele partners ten strijde tegen de kinderarbeid bij cacaoproducenten. Het heeft onder andere Embode, een adviesbureau rond mensenrechten, ingeschakeld om onderzoek uit te voeren.

 

24/05/2016

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

24/05/2016

Jumbo Supermarkten lanceert het Jumbo Innovatie Lab, een nieuw platform voor concept- en productontwikkeling. De eerste editie startte gisteren en heeft als thema Innovatie op vers. De keten ontwikkelt hier het hele jaar door samen met leveranciers nieuwe innovatieve producten.

 

23/05/2016

Plus Hoogendoorn in Waarder sloot zich als vijftigste supermarkt aan bij Afgeprijsd, de app tegen voedselverspilling van NoFoodWasted. Met deze app, die in februari werd gelanceerd, kan de consument realtime zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en met korting te koop zijn.

 

23/05/2016

Versondernemers van de Markthal Rotterdam maken zich zorgen over de opzet van het concept. Het probleem is dat Rotterdammers niet naar de Markthal komen voor hun dagelijkse boodschappen. De bezoekers zijn vooral toeristen en die kopen meer bij de horeca- en delicatessenzaken.

 

20/05/2016

Europese foodretailers kampen met drie ingrijpende veranderingen: hypermarkten staan onder druk, prijsspelers komen op, de groei van e-commerce versnelt. A-merken moeten nu snel handelen om hun toekomst te vrijwaren, stelt een rapport van Bain & Company

20/05/2016

Klanten van Tesco in het VK kunnen voortaan automatisch producten aan hun boodschappenlijstje laten toevoegen, bijvoorbeeld wanneer ze in prijs dalen of wanneer de temperatuur stijgt. Visionair of enkel voor de nerds? 

Back to top