Vrienden en vijanden van Metrobaas Eckhard Cordes

In wat op een volwaardige televisiesoap lijkt, weet Cordes zich gesteund door twee grootaandeelhouders, maar heeft hij in minderheidsaandeelhouder Kellerhals een geduchte vijand.

Hoewel het in principe nog tot oktober 2012 duurt voordat het contract van Eckhard Cordes bij Metro Group afloopt, is de vraag of hij zal blijven of vertrekken nu al aan de orde. Mike Dawson van Lebensmittel Zeitung geeft alvast aan dat het een omstreden beslissing wordt, “want Cordes was in de jaren aan het roer bij Metro vooral goed in het genereren van negatieve publiciteit.”

Stroperige regelgeving

Het grootste probleem van de Metro-topman is dat hij het stevig aan de stok heeft met één de grootste en oudste aandeelhouders van het retailimperium: Media Markt-grondlegger Erich Kellerhals. Metro is namelijk een fusiebedrijf dat is voortgekomen uit verschillende onderdelen, waarvan elektroketen Media Markt er één is. De inmiddels 72-jarige Erich Kellerhals heeft daardoor sinds 20 jaar een minderheidsbelang in Metro - compleet met vetorecht.

De regel dat alle beslissingen van Cordes de goedkeuring van minstens 80 procent van de aandeelhouders moeten krijgen, is voor Cordes niets minder dan een doorn in het oog. Als snelle saneerder raakt Cordes namelijk mateloos gefrustreerd door de ouderwetse regelgeving binnen Metro.

Metro GroupOp het bureau van Cordes liggen namelijk nog steeds een aantal belangrijke dossiers, zoals de verkoop van onvoldoende presterende bedrijfsonderdelen Kaufhof (warenhuizen) en Real (hypermarkten). Bij beide dossiers maken de stroperige besluitvormingsregels Cordes het leven zuur. Ook staat de gewenste beursgang van Media-Saturn (consumentenelektronica) staat nog op het programma, maar dat lukt het best zonder pottenkijkers volgens directeur. Vandaar dat hij graag een einde wil maken aan de inspraak van heerschappen als Kellerhals.

Al in maart heeft Eckhard Cordes van een bestuursvergadering verkregen dat de rechten van de minderheidsaandeelhouders – samen goed voor nog 21% van de aandelen – flink worden beknot.

‘Bedreiging van een levenswerk’

Maar dat is buiten de strijdbare en kritische Kellerhals gerekend. Op de persconferentie bij de bekendmaking van de jaarcijfers voor 2010 overschaduwde het dispuut zelfs de rooskleurige cijfers die Cordes aan de aandeelhouders kon presenteren. Daar drong de strijdbare en kritische Kellerhals zelfs aan op een onmiddellijk vertrek van Cordes: in felle bewoordingen en druk gesticulerend maakte de bejaarde Kellerhals duidelijk dat hij met zijn strijd tegen Cordes niets minder doet dan vechten om zijn levenswerk. "Ik laat niet toe dat de heer Cordes vernielt wat ons groot en invloedrijk heeft gemaakt", zegt de krasse knar.

De persoonlijke vete werd gretig opgepikt door de Duitse media en Cordes werd er bepaald niet populair door. Hij belichaamt het grote, autoritaire concern dat de kritische Kellerhals – entrepreneur in hart en nieren – monddood wil maken.

Einde aan de twijfel

Wat natuurlijk ook in het nadeel van de bestuursvoorzitter van Metro pleit, is het gegeven dat hij op geen enkele van de bovengenoemde belangrijke dossiers een resultaat heeft geboekt. Voor Kaufhof is tot op heden nog steeds geen definitieve koper bekend, de onenigheid bij Media-Saturn blijft bestaan en nu gaat het gerucht zelfs dat Cordes zijn staart terugtrekt voor de verkoop van hypermarktenseigne Real. Bovendien is in de periode dat Cordes aan het roer staat bij Metro (sinds najaar 2007) de koers van het aandeel met ongeveer de helft gedaald. Dat zal de aandeelhouders bepaald niet gunstig stemmen.

Toch hebben twee families die samen de meerderheid in Metro hebben (Haniel en Schmidt-Ruthenbeck) hun steun uitgesproken aan Cordes. “Cordes krijgt die steun omdat de aandeelhouders vinden dat er eens een einde moet komen aan de voortdurende openbare twijfel aan Cordes en zijn positie”, zegt Dawson.

Want wat als Kellerhals inderdaad zijn zin krijgt en Eckhard Cordes op 2 november zijn biezen moet pakken? Dan staat er alvast niet meteen een opvolger paraat. “Om geen bedreiging te krijgen. Vervanging zullen ze dus wellicht extern zoeken, bij iemand als de CEO van Deutsche Bank bijvoorbeeld”, meent Mike Dawson.

Bloedvergieten

Al zal de twijfel niet ophouden zolang de vete met Kellerhals voortduurt. Iedereen, niet in het minst zijn wraakzuchtige tegenstander, zal Cordes nauwlettend op zijn vingers kijken als zijn termijn wordt verlengd. Ook de families die de CEO nu nog steunen.

“Het conflict met Kellerhals is niet voorbij en ik denk niet dat de vergadering van de Raad van Commissarissen op 2 november voor een oplossing zal zorgen”, zegt Dawson. “Kellerhals' bloed kookt en hij wil wraak. Hij is oud en rijk en kan niet via een juridische schikking worden omgekocht. Nee, het zal niet eindigen zonder een flink bloedvergieten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

24/03/2016

De introductie van eersteprijsmerken is een foute strategie in het gevecht tegen de harddiscounters, meent het International Private Label Consult (IPLC). De inferieure kwaliteit ervan schaadt het merkimago van de supermarkt, en de marges slinken. 

23/03/2016

Delhaizetopman Frans Muller zal de komende jaren de integratie tussen Ahold en Delhaize in goede banen leiden. Wat mogen we verwachten? Op het komende RetailDetail Congress komt hij zijn visie uitgebreid toelichten. 

12/05/2015

Ahold en Delhaize hebben zopas de geruchten bevestigd dat ze gesprekken zouden voeren over een fusie. Die gesprekken zullen echter eerder over een overname van Delhaize door Ahold gaan, dan over een fusie tussen gelijken.

22/01/2015

V&D moet op zoek naar een nieuwe strategie: geen pleister op de wond, maar een geheel nieuwe positionering. Dat kost tijd en geld, twee schaarse goederen waaraan V&D echter een chronisch gebrek heeft. Ook wat de groep met La Place aan moet, is een open vraag.

19/11/2014

Belgische retailers krijgen met AH.be een geduchte online concurrent, die op basis van een goed werkende toeleverketen de kosten laag en de service hoog houdt. Dit laatste geldt vooral thuisbezorging, dat er tot nu toe met torenhoge servicefees bewust is ontmoedigd.

15/09/2014

De hele retail- en detailhandel davert op zijn grondvesten: er is een nieuwe consument geboren. In 2019 is al de helft van de volwassen Nederlanders ouder dan 50 en daardoor staat de hele handel onder fikse druk, weet retailexpert Jorg Snoeck.

18/06/2014

De signalen voor economische groei staan dan wel op groen, Nederlandse consumenten houden de hand nog op de knip. Ze letten scherp op de prijs en zijn bepaald niet winkeltrouw. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ConsumentenTrends 2014.

26/05/2014

Door social media is iedereen eigenlijk marketeer geworden, observeert de Nederlandse trendwatcher en oprichter van Studio Zeitgeist Farid Tabarki: “Als merk moet je op je tellen passen en radicaal transparant zijn.” Op het Belgian Fashion Congress op 12 juni gaat hij dieper in op de rol van mode en retail vandaag en morgen.

24/02/2014

In een interview heeft de eigenaar van ProCures, Paul Dumas, toegegeven dat het met boekenwinkelketen Polare niet is gelopen zoals ze hadden verwacht. Hij pleit dan ook voor grote veranderingen in de sector.

Back to top