RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe krijg je als retailer grip op je bedrijfscultuur?

icon
Algemeen16 september, 2020

In volle coronacrisis moeten retailers meer dan ooit op zoek naar hun kern: waar sta je voor en hoe krijg je alle medewerkers mee in je verhaal? Essentieel is een goede match tussen de bedrijfscultuur en de mensen, zegt transformatie-expert Carita Sutherland.

 

Ondernemen vanuit betekenis

De coronapandemie heeft flink wat bedrijven door elkaar geschud. Ze moesten de afgelopen maanden ad hoc reageren op een ongeziene crisis en verloren daardoor mogelijk hun kern wat uit het oog: ze zagen niet alleen de omzet wegzakken maar misschien ook de betrokkenheid, de passie en zingeving. “In een nieuwe wereld dienen we te ondernemen vanuit betekenis,” stelt businesscoach Carita Sutherland: “Waar sta je werkelijk voor als bedrijf? Welke koers moet je varen? Wie gaat jouw klant worden? Hoe maak je de transformatie en hoe krijg je iedereen mee?”
 

Zij begeleidt transformatieprocessen bij zowel grotere als kleine bedrijven. Op de klantenlijst staan bekende retailers als La Bottega, Xandres, Zara, Decorette en Fashion Point. Dat is geen toeval: Carita heeft zelf een achtergrond in de retail. “Ik kom uit de praktijk, ik heb een zevental modewinkels gehad, die ik na drieëntwintig jaar verkocht heb, omdat ik m’n passie kwijt was. Na zelfonderzoek kwam ik erachter dat ikzelf het probleem was. Vanuit die ervaring besloot ik om anderen te gaan ondersteunen. Dat doe ik nu al zo’n twintig jaar.”

 

Eerst naar jezelf kijken

Carita Sutherland maakt in haar aanpak onder andere gebruik van het enneagrammodel om vanuit negen verschillende persoonlijkheidstypes ook negen bedrijfsculturen en negen klanttypes te beschrijven. “Het is een hulpmiddel om er achter te komen wat je kern-bedrijfsidentiteit is. Ik begrijp wel dat human resource managers, ondernemers en CEO’s zoveel modellen aangeboden krijgen, dat het soms tot wat scepticisme kan leiden. Essentieel is dat ik je help om grip te krijgen op je bedrijfscultuur.”
 

En die is van vitaal belang: “Vanuit mijn ervaring in werving en selectie kwam ik er achter dat de bedrijfscultuur heel belangrijk is: wie ben je als bedrijf, wie zijn je klanten, welk type medewerkers hoort daarbij? Sommige mensen zitten niet op de juiste plek, matchen niet met de bedrijfscultuur. Bepaalde karakters krijgen dan eerder een burn-out.” Een grote verantwoordelijkheid ligt bij het management: “Als je een bedrijf wil leiden, moet je eerst naar jezelf kijken. Hoe zit je in elkaar als karakter en hoe ga je met de ander om? Retailers hebben soms de neiging om eerst te kijken naar de medewerkers op de vloer: die moeten veranderen. Maar dat lukt niet zomaar. We trainen liefst eerst het managementteam en dan pas de medewerkers.”
 

Hoe je als retailer en als manager terug naar de kern kan gaan om tot wezenlijke verandering te komen? Daarover vertelt Carita Sutherland meer op de tweede editie van het RetailDetail People Congress, dat plaatsvindt op donderdag 24 september. Ook onder andere CEO Lieven Vanlommel van Foodmaker, talentmanager Jonathan Cops van Carrefour en human resources manager Charlotte Meiresonne van Accent Jobs nemen daar het woord. Het is een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    Waar staat Galeria, een jaar na de doorstart?

    Eén jaar geleden kon de Duitse warenhuisketen Galeria zijn insolventieprocedure beëindigen en doorstarten onder nieuwe eigenaars, de Amerikaanse investeerder NRDC en de Duitse ondernemer Bernd Beetz. Ligt de retailer op koers?

  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    EU ziet “schokkende overtredingen” bij Shein en Temu

    De EU voert momenteel een breed opgezet "mystery shopping"-onderzoek uit naar wetsovertredingen door Chinese e-retailers. Sommige van de voorlopige resultaten noemt EU-commissaris voor Justitie Michael McGrath nu al “schokkend”.

  • icon
    Algemeen22 juli, 2025
    “Online tweedehandsmarkt in Europa goed voor 21,6 miljard”

    Europese consumenten geven steeds meer geld uit aan weedehandsartikelen. Vooral kleding wint aan populariteit: in vrijwel alle grote markten voert mode de lijst aan, ver voor elektronische apparaten en huishoudelijke producten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN