RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bol.com in België bijna verdubbeld door corona

icon
Algemeen30 september, 2020

Niemand groeit sinds de coronacrisis zo hard in België als Bol.com, zo blijkt uit nieuw onderzoek naar de bestedingen van consumenten. Hoewel consumenten nog altijd minder uitgeven, blijft het belang van e-commerce stijgen.

 

De buurtwinkel leeft op

Hoe consumeren Belgen sinds corona? ING zocht het uit aan de hand van de banktransacties in de afgelopen zes maanden. Ze blijken vooral nog steeds minder uit te geven: in augustus lagen de totale bestedingen nog 8% lager dan een jaar eerder. Dat is weliswaar flink meer dan de daling van 29% tijdens de lockdown, maar toont toch aan dat het volledige herstel uitblijft.

Mensen gaven deze zomer ruim de helft (53%) minder uit aan reizen, terwijl de uitgaven op restaurant of café zich herstelden tot het niveau van vorig jaar. Sommige retailsectoren blijken daarentegen te kunnen profiteren van de coronacrisis: in supermarkten zien ze vollere karren ondanks een lager aantal bezoeken, terwijl buurtwinkels flink lijken te groeien.

De uitgaven in buurtwinkels en lokale speciaalzaken stegen in de voorbije maanden met 14%. Al speelt meer dan alleen een corona-boost mee, geeft ING toe. “Lokale winkels zijn door Covid-19 ook massaal overgeschakeld op contactloos betalen. Cashbetalingen bij buurtwinkels kunnen we niet registreren, de betalingen met een bankkaart wel”, klinkt de uitleg in De Standaard.

 

Nog helft meer e-commerce

Maar de grootste groeier in coronatijden is zonder enige twijfel e-commerce. Belgen gaven tijdens de lockdown liefst 83% meer uit op de drie grootste webshops van ons land, met name Bol.com, Amazon en Zalando. Ook tijdens de zomermaanden bleven ze 53% meer besteden dan vorig jaar.

Bol.com steekt er daarbij met kop en schouders bovenuit, met nog deze zomer 88% meer omzet onder de ING-klanten dan in dezelfde periode van 2019. Bij Amazon bestelden Belgen in juli en augustus “slechts” 32% meer dan een jaar eerder, Zalando verkocht 39% meer. Wellicht heeft de lancering van Bol.com in het Frans daar iets mee te maken, vermoedt ING. Het aantal transacties bij het onlinewarenhuis stijgt ook bijna elke maand met 60%.

Een bevraging in opdracht van Mastercard en Buyway bevestigt de groei van e-commerce: een op de vijf Belgen zegt nu meer online aankopen dan voor de lockdown. Vooral jongeren onder de 35 jaar shoppen vaker online: 67% doet dat minstens een keer per maand. Ook bij handelaars die al een webshop hadden (63%) steeg bij de helft de onlineverkoop. Een kwart van de retailers breidde naar aanleiding van de lockdown online uit.

 

Toch liever fysieke winkels

Toch betekent de trend niet dat Belgen niet meer van fysieke winkels houden. Integendeel, de aantrekkingskracht van de fysieke shop steeg zelfs van 54% tot 63% na de lockdown. Opvallend: terwijl 42% van de handelaars denkt dat het verkoopkanaal er niet toe doet, zegt 62% van de consumenten de voorkeur te geven aan een fysiek winkelpunt. Ze geloven dat de kwaliteit er beter gegarandeerd is (62%) en in veiligere betaling (50%).

Het nieuwe consumentengedrag zal niettemin nog een hele poos aanhouden, vermoedt Charlotte de Montpellier, econoom bij ING België, tegenover De Tijd: “De pandemie blijft het consumptiegedrag van de Belg sterk beïnvloeden. De situatie is nog lang niet normaal en het ziet er sterk naar uit dat het economische herstel langgerekt en bijzonder traag zal verlopen.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN