RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Beyond MeatDe Vegetarische SlagerGarden GourmetNestléUnilever
  • Onderwerpen PlantaardigRetailDetail Food Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Prijs is één van de sleutels om de plantaardige categorie te doen groeien”

icon
Food4 mei, 2022

Meer en meer consumenten zijn er zich van bewust dat de toekomst plantaardig is, een groot deel moet nog overtuigd worden. Smaak, textuur en prijspositionering blijven focuspunten voor producenten en retailers, zegt marktleider Garden Gourmet.

Plantaardige speeltuin

Om onze ecologische voetafdruk te verlagen, zullen we ook onze vleesconsumptie moeten verminderen. Merkfabrikanten en retailers zetten hun schouders onder de plantaardige categorie. De eerste maanden van het jaar waren evenwel niet super voor de markt van de vleesvervangers, ziet businessmanager Arthur Duquesne de la Vinelle van marktleider Garden Gourmet.

“De hele FMCG-sector heeft het moeilijk nu consumenten weer meer buitenhuis eten. De vergelijkingsbasis is lastig na een zeer sterk eerste kwartaal in 2021. In die uitdagende context heeft Garden Gourmet toch een recordmarktaandeel van 30,5% gehaald. Vanaf de tweede jaarhelft verwachten we opnieuw mooie groeicijfers voor de categorie.” Onze gesprekspartner stuurt sinds kort de Benelux-activiteiten aan voor het plantaardige merk, waarvoor Nestlé hoge ambities koestert.

“Dat wordt boeiend: Nederland is een heel interessante markt voor plantaardig. Ze zijn er vroeger gestart, er zijn veel start-ups en ook bedrijven van buiten Europa kiezen vaak voor Nederland als uitvalsbasis: denk maar aan Beyond Meat dat een fabriek heeft gebouwd in Nederland, of Unilever dat De Vegetarische Slager overnam. Het land is echt de speeltuin van de plantaardige sector. Garden Gourmet is er ook marktleider, maar minder dominant dan in België, omdat er sterke lokale spelers zijn als Vivera en De Vegetarische Slager.”

Goedkope kip

De toekomst oogt rooskleurig voor de categorie, maar een handicap voor plantaardige producten is wel het prijsverschil met vlees. “We zien uit een Europese studie dat de penetratie van de categorie hoger is in markten waar de prijskloof met vlees kleiner is. Er is een directe correlatie, niet zozeer met de absolute prijs maar wel met de gap tussen veggie en vlees.”

Prijs is dan ook één van de sleutels om de categorie te doen groeien, is de overtuiging van Duquesne. “Vandaag zijn we niet goedkoop. We proberen ‘affordable premium’ te zijn: met een twintigtal euro per kilo zijn we zeker ook niet het duurste merk in de markt.” Hij ziet twee grote uitdagingen.

De eerste uitdaging betreft de prijs van vlees: “We zijn er ons van bewust dat voeding betaalbaar moet blijven voor de consument, zeker in de huidige omstandigheden. Toch kunnen we ons de vraag stellen of bepaalde vleessoorten niet te goedkoop zijn geworden. Ik sta telkens weer versteld als ik kip in de supermarkt zie voor drie euro per kilo. Klopt dit wel? ” Hij wijst erop dat de EU in z’n Farm to Fork strategie ook af wil van dat te goedkope vlees.

“En ten tweede: wij moeten in onze waardeketen oplossingen vinden om onze kostprijzen te doen zakken. Maar dat is niet zo eenvoudig. We investeren enorm in R&D, we bouwen nu een nieuwe fabriek in Servië voor 70 miljoen euro, en de basisingrediënten blijven duur…”

Rotaties bewaken

Die investeringen zijn nodig, want in deze sector blijft innovatie een hefboom om verder te groeien. “Recent hebben we onze komende innovaties geproefd en voor het eerst hadden we het gevoel dat er echt geen verschil meer is in smaak en textuur met de referentieproducten. Op dat niveau komen we nu.”

Garden Gourmet wil zich blijven onderscheiden en ziet nog mogelijkheden in charcuterie, bereide maaltijden, pizza’s… “Belangrijk is dat we het juiste evenwicht bewaren tussen de maturiteit van de categorie en hoe we dat kunnen vertalen naar unieke producten. We moeten de rotaties bewaken. Voor klassiekers als burgers of worst lukt dat goed. Het moeten overigens niet altijd vleesalternatieven zijn. We zijn een van de weinigen die ook met groenten werken: groenteballetjes, falafels… Ook daar hebben we mooie plannen: we gaan die ‘next level’ stap zetten voor groenteproducten, net als voor de vleesalternatieven.”

Plantaardige tonijn

Vuna, het plantaardige tonijnalternatief dat Garden Gourmet begin dit jaar lanceerde, heeft alleszins een heel goede start gekend. “We gaan verder met de Europese roll-out. Het product gaat viraal: mensen zijn echt overtuigd als ze het geproefd hebben, dat merken we aan het hoge aantal herhaalaankopen. Lifestyle- en kookmagazines geven positieve feedback, bekende chefs gaan ermee aan de slag, op Instagram worden we constant getagd… Echt leuk! Sushi corners in de retail gaan binnenkort ook vegan sushi met Vuna aanbieden.”

Duquesne verwacht ook veel van een plantaardig alternatief voor ei dat begin 2023 op de markt zal komen. “Dat is een fenomenaal product, geschikt om als een omelet in de pan te bakken, maar ook bruikbaar als ingrediënt in gebak. Heel handig voor mensen die op een gemakkelijke manier meer plantaardig willen koken en bakken.”

Meer weten over de plantaardige plannen van Garden Gourmet? Op 9 juni spreekt Arthur Duquesne de la Vinelle op het RetailDetail Food Congress in Antwerpen. Onder het motto The Future of Food staan daar ook sprekers op de affiche van Deloitte, Delhaize, Gorillas, Kriket, Coca-Cola, Pieter Pot en Mosa Meat. Een must voor elke food professional! Tickets bestellen kan via deze link.

Klik hier om je ticket te bestellen
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN