RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnBoeren en BurenDeloitteHelloFreshPicnic
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Food Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boer wordt retailer: korteketenplatforms dagen supermarkt uit

icon
Food2 juni, 2022

Een duurzaam voedselsysteem vergt nieuwe zakenmodellen: denk aan de opkomst van apps waarmee consumenten rechtstreeks bij de lokale boer kunnen bestellen. Traditionele foodretailers zullen hun inkoopstrategie moeten bijsturen.

Lokale consumptie

Een boeiende evolutie in de voedingssector is de doorbraak van nieuwe concepten die de klassieke supermarkt uitdagen. “Aan de voorkant zie je de opkomst van nieuwe gedigitaliseerde zakenmodellen, zoals quick commerce en pure players, die klanten beginnen weg te snoepen van de traditionele foodretailers. Aan de achterzijde zie je dat spelers die meer stroomopwaarts in de keten zitten, de rol van retail beginnen over te nemen en zelf een ecosysteem proberen op te bouwen”, zegt Sean Lestiboudois, die deel uitmaakt van het Future of Food-team bij Deloitte.

“We zagen de afgelopen jaren een sterke trend richting lokale consumptie: denk aan korteketeninitiatieven als Boeren en Buren of het Nederlandse Boerschappen, een coöperatieve die maaltijdboxen levert aan huis – een beetje à la HelloFresh, maar dan met producten van lokale boeren.”

Platformmodel

Lestiboudois verwijst ook naar de Nederlandse landbouwcoöperatie Agrifirm, die als leverancier van grondstoffen aan boeren helemaal aan het begin van de keten staat, maar die nu zelf ook retailconcepten ontwikkelt. De groep ziet kansen, omdat zij die lokale boer goed kennen en mee controle hebben over de milieuaspecten in de bevoorradingsketen.

“Ze gebruiken het e-commerce platformmodel om lokale boeren met lokale consumenten in contact te brengen. Dat werkt via een eenvoudige bestel-app, vergelijkbaar met die van Picnic of Albert Heijn. Zo kan je als consument op een ongelooflijk transparante manier exact weten waar je eten vandaan komt. Je kan zelfs via Whatsapp rechtstreeks met de boer communiceren. Dat zijn dingen die traditionele retailers minder makkelijk kunnen lanceren.”

Wetgevende druk

De belangstelling voor biologisch en lokaal beleeft na een sterke groei tijdens de coronajaren nu wel een sterke terugval, onder andere door de inflatie. Is dat slechts een incident en zal de trend zich op langere termijn doorzetten?

“Ik denk dat dit niet gaat verdwijnen. Het gaat namelijk niet enkel over consumentengedrag, maar ook over wetgevende druk. De Europese richtlijn over duurzaamheidsrapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive of CSRD, nvdr) verplicht grotere bedrijven om vanaf boekjaar 2023 te rapporteren over de milieu-impact in hun volledige keten – dus niet enkel in hun eigen domein. Veel bedrijven zijn daar nog niet klaar voor, maar het komt wel op hen af. Daarnaast heb je het ‘Fit for 55’ initiatief van de Europese Commissie met als doelstelling om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55% te verminderen.”

Samen oplossingen bedenken

Veel supermarktketens hebben nog een traditionele inkoopstrategie: het gaat steeds over kostenmanagement, maar ze worden ook steeds veeleisender op het vlak van duurzaamheid. Het slachtoffer is de boer, die maar weinig gecompenseerd wordt voor z’n duurzame inspanningen. Hoe valt dat op te lossen?

“We moeten naar een waardeketenstrategie, waarbij partners de bevoorradingsketen als één geheel zien, en samen oplossingen bedenken. De consument blijft kostenbewust, je moet dus oplossingen zoeken die duurzamer zijn maar de kost niet significant verhogen. Er is best wat laaghangend fruit, om zonder gigantische investeringen de koolstofvoetafdruk naar beneden te brengen. Maar daar is wel samenwerking voor nodig doorheen de waardeketen, waarbij alle partijen aangeven dat ze bereid zijn om samen te werken, om data te delen en ook om de financiële voordelen onder elkaar te verdelen.”

Afspraak op 9 juni

Benieuwd naar het potentieel van nieuwe zakenmodellen in het voedselsysteem? Sean Lestiboudois van Deloitte spreekt op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, Gorillas, VLAM en Mosa Meat. Een niet te missen event voor foodprofessionals! Tickets bestellen kan via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN