RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven COSH!
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo bereken je de duurzaamheid van je winkel

icon
Mode5 april, 2023
  • Niki de Schryver, Cosh!

Duurzame winkels zijn weerbaarder in crisistijden, maar hoe duurzaam is je winkel of merk écht? Dat kan je meten: de doorlichting van modeplatform COSH! schept helderheid in het woud van ecolabels.

Circulaire initiatieven zichtbaar maken

De modesector zit met grote problemen: ze vertegenwoordigt 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Bovendien worden arbeiders dagelijks uitgebuit. Volgens McKinsey wil 67% van de consumenten duurzamer gaan kopen, maar de helft daarvan ziet het bos door de bomen niet met al de verschillende labels. Daar wil het duurzame mode-techplatform COSH! wat aan doen, vertelt initiatiefneemster Niki de Schryver: “Wat wij doen, is duurzaam shoppen makkelijker maken voor de consument. We willen circulaire en slavernijvrije producten mainstream maken.”

Circulaire initiatieven zitten vaak niet op de grote winkelassen, wel op verborgen plekjes. De winkelgidsen van COSH! helpen shoppers om deze initiatieven te vinden. “We scheppen zoveel mogelijk helderheid in alle duurzaamheidscommunicatie, op basis van onderbouwd onderzoek. Tegelijk bieden we zichtbaarheid aan de lokale retailers, en geven we bruikbare inzichten aan smart cities die werken naar klimaatneutraliteit tegen 2050. Zij zijn vooral bezig met gebouwen, logistiek… maar ze hebben beperkte kennis waar ze kunnen starten als het gaat over retail.”

Duurzamer keuzes

COSH! heeft nu 35.000 maandelijkse gebruikers, een aantal dat maand na maand sterk groeit. “Volgens onze enquêtes geeft 80% van onze gebruikers aan dat ze nu andere shoppingkeuzes maken. Als slechts 20% van onze gebruikers gemiddeld tien kledingstukken zou kopen per persoon per jaar – wat weinig is – en ze maken tien duurzamere keuzes, dan hebben we nu al 3.010 ton CO2 bespaard in 2022. Vorig jaar hebben we zo ook 13 miljoen liter water bespaard: alleen al een duurzamer jeansbroek maakt een verschil van 8.000 tot 12.000 liter water.”

Het platform is al actief in steden als Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen, Amsterdam en sinds kort ook Rotterdam en Hasselt. Na de overname van het Catalaanse platform ‘Ethical Time’ gaat ook Spanje voor de bijl, en daar houden de ambities van De Schryver niet op: COSH! moet een internationaal verhaal worden. Tegelijk breidt de onderneemster de dienstverlening in de diepte uit.

Winkel- en merkenindex

Op 24 april lanceert COSH! een nieuw, ingenieus geconnecteerd platform. Een onderdeel daarvan is de ‘store screening tool’, waarmee retailers de duurzaamheid van hun winkel en hun bevoorradingsketen kunnen nagaan, op basis van de voetafdruk van hun eigen winkel, en van de merken die ze verkopen. De ‘COSH! brand index’ licht duizend modemerken door op basis van zeven duurzaamheidscriteria. “De data van alle transparantietools, labels en certificaten gaan door ons algoritme, wat uitmondt in een index voor elk merk.”

COSH! testte de bètaversie van de winkelscreening voor het eerst in Hasselt. Ondernemers werden door de stad aangeschreven om de tool in te vullen, waarna het platform bij iedere ondernemer langsging om de tool te overlopen en een diepte-interview af te nemen. Het werkt eenvoudig: je vult als retailer alle vragen in binnen zeven minuten, waarna de tool je winkel analyseert volgens acht thema’s, gaande van mens, planeet, korte keten, circulariteit, dierenwelzijn, tot levensduur, transparantie, verpakking en het energieverbruik van het winkelpand. Eens een winkel door de tool is gehaald, krijgt hij een index-score op 100. Dat resulteerde in de Hasseltse duurzame shoppingroute: een kaart met twintig winkels waaronder zes multimerkenwinkels, zes ‘flagshipstores’ en vier tweedehandswinkels.

Duurzaam is ook weerbaar

Duurzamere retailers zijn ook weerbaarder in crisistijden, stelt Niki de Schryver. “In Amsterdam, waar we een heel jaar aan ondersteuning gedaan hebben, is maar 2% van de duurzame winkels failliet gegaan door de energiecrisis. In Brussel was dat tussen januari 2022 en nu wel 15%.”

“Dat kan je niet helemaal aan COSH! toeschrijven, maar we zien wel gigantische verschillen tussen steden en gemeenten waar we de volle steun hebben, en andere. Brugge bijvoorbeeld betaalt een all-in budget om duurzamere winkels te ondersteunen en boekt daar bovenop soms nog eens extra advertentiebudget om COSH! te promoten: daar zien we op drie jaar tijd een verdubbeling in het aantal duurzame winkels. Als ze met ons samenwerken hoeven steden en gemeenten niet zelf een platform te ontwikkelen. Elke stad betaalt een stukje van de ontwikkeling. Ze versterken elkaar. Zo ondersteunen we burgers in hun transitie naar beter en duurzamer winkelgedrag en bouwen we samen aan een duurzamer toekomst.”

Op het podium

Op het RetailDetail Congress, op 20 april in Antwerpen, onthult Niki de Schryver de nieuwe COSH! merkenindex en de verdere plannen van het duurzame platform. Ook de duurzame verhalen van onder andere Komrads en Okret komen aan bod in het voorprogramma “Future of Shopping”. Op het hoofdpodium ’s avonds zijn er presentaties door Daria Krivonos van het Copenhagen Institute for Future Studies, Giane Van Landuyt van CASA International en Carla Velghe van Hema.

Klik hier voor meer info en tickets

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN