RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven COSH!
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo bereken je de duurzaamheid van je winkel

icon
Mode5 april, 2023
  • Niki de Schryver, Cosh!

Duurzame winkels zijn weerbaarder in crisistijden, maar hoe duurzaam is je winkel of merk écht? Dat kan je meten: de doorlichting van modeplatform COSH! schept helderheid in het woud van ecolabels.

Circulaire initiatieven zichtbaar maken

De modesector zit met grote problemen: ze vertegenwoordigt 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Bovendien worden arbeiders dagelijks uitgebuit. Volgens McKinsey wil 67% van de consumenten duurzamer gaan kopen, maar de helft daarvan ziet het bos door de bomen niet met al de verschillende labels. Daar wil het duurzame mode-techplatform COSH! wat aan doen, vertelt initiatiefneemster Niki de Schryver: “Wat wij doen, is duurzaam shoppen makkelijker maken voor de consument. We willen circulaire en slavernijvrije producten mainstream maken.”

Circulaire initiatieven zitten vaak niet op de grote winkelassen, wel op verborgen plekjes. De winkelgidsen van COSH! helpen shoppers om deze initiatieven te vinden. “We scheppen zoveel mogelijk helderheid in alle duurzaamheidscommunicatie, op basis van onderbouwd onderzoek. Tegelijk bieden we zichtbaarheid aan de lokale retailers, en geven we bruikbare inzichten aan smart cities die werken naar klimaatneutraliteit tegen 2050. Zij zijn vooral bezig met gebouwen, logistiek… maar ze hebben beperkte kennis waar ze kunnen starten als het gaat over retail.”

Duurzamer keuzes

COSH! heeft nu 35.000 maandelijkse gebruikers, een aantal dat maand na maand sterk groeit. “Volgens onze enquêtes geeft 80% van onze gebruikers aan dat ze nu andere shoppingkeuzes maken. Als slechts 20% van onze gebruikers gemiddeld tien kledingstukken zou kopen per persoon per jaar – wat weinig is – en ze maken tien duurzamere keuzes, dan hebben we nu al 3.010 ton CO2 bespaard in 2022. Vorig jaar hebben we zo ook 13 miljoen liter water bespaard: alleen al een duurzamer jeansbroek maakt een verschil van 8.000 tot 12.000 liter water.”

Het platform is al actief in steden als Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen, Amsterdam en sinds kort ook Rotterdam en Hasselt. Na de overname van het Catalaanse platform ‘Ethical Time’ gaat ook Spanje voor de bijl, en daar houden de ambities van De Schryver niet op: COSH! moet een internationaal verhaal worden. Tegelijk breidt de onderneemster de dienstverlening in de diepte uit.

Winkel- en merkenindex

Op 24 april lanceert COSH! een nieuw, ingenieus geconnecteerd platform. Een onderdeel daarvan is de ‘store screening tool’, waarmee retailers de duurzaamheid van hun winkel en hun bevoorradingsketen kunnen nagaan, op basis van de voetafdruk van hun eigen winkel, en van de merken die ze verkopen. De ‘COSH! brand index’ licht duizend modemerken door op basis van zeven duurzaamheidscriteria. “De data van alle transparantietools, labels en certificaten gaan door ons algoritme, wat uitmondt in een index voor elk merk.”

COSH! testte de bètaversie van de winkelscreening voor het eerst in Hasselt. Ondernemers werden door de stad aangeschreven om de tool in te vullen, waarna het platform bij iedere ondernemer langsging om de tool te overlopen en een diepte-interview af te nemen. Het werkt eenvoudig: je vult als retailer alle vragen in binnen zeven minuten, waarna de tool je winkel analyseert volgens acht thema’s, gaande van mens, planeet, korte keten, circulariteit, dierenwelzijn, tot levensduur, transparantie, verpakking en het energieverbruik van het winkelpand. Eens een winkel door de tool is gehaald, krijgt hij een index-score op 100. Dat resulteerde in de Hasseltse duurzame shoppingroute: een kaart met twintig winkels waaronder zes multimerkenwinkels, zes ‘flagshipstores’ en vier tweedehandswinkels.

Duurzaam is ook weerbaar

Duurzamere retailers zijn ook weerbaarder in crisistijden, stelt Niki de Schryver. “In Amsterdam, waar we een heel jaar aan ondersteuning gedaan hebben, is maar 2% van de duurzame winkels failliet gegaan door de energiecrisis. In Brussel was dat tussen januari 2022 en nu wel 15%.”

“Dat kan je niet helemaal aan COSH! toeschrijven, maar we zien wel gigantische verschillen tussen steden en gemeenten waar we de volle steun hebben, en andere. Brugge bijvoorbeeld betaalt een all-in budget om duurzamere winkels te ondersteunen en boekt daar bovenop soms nog eens extra advertentiebudget om COSH! te promoten: daar zien we op drie jaar tijd een verdubbeling in het aantal duurzame winkels. Als ze met ons samenwerken hoeven steden en gemeenten niet zelf een platform te ontwikkelen. Elke stad betaalt een stukje van de ontwikkeling. Ze versterken elkaar. Zo ondersteunen we burgers in hun transitie naar beter en duurzamer winkelgedrag en bouwen we samen aan een duurzamer toekomst.”

Op het podium

Op het RetailDetail Congress, op 20 april in Antwerpen, onthult Niki de Schryver de nieuwe COSH! merkenindex en de verdere plannen van het duurzame platform. Ook de duurzame verhalen van onder andere Komrads en Okret komen aan bod in het voorprogramma “Future of Shopping”. Op het hoofdpodium ’s avonds zijn er presentaties door Daria Krivonos van het Copenhagen Institute for Future Studies, Giane Van Landuyt van CASA International en Carla Velghe van Hema.

Klik hier voor meer info en tickets

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN