RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AS WatsonKruidvat
  • Onderwerpen E-commerceInterviewRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kruidvat en omnichannel: “Groei in fysieke winkels en online gaan hand in hand”

icon
Schoonheid/verzorging10 februari, 2025

Kruidvat bewijst dat fysieke expansie onlinegroei allesbehalve in de weg staat, en vice versa. Een eigen marktplaats, personalisatie door AI en data-analyse: op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress deelt manager online business Nico Borst de toekomst van Kruidvats O+O-omnichannelstrategie.

O & O besteden drie keer meer

Het is best mogelijk om een sterke fysieke retailaanwezigheid te combineren met een groeiend onlinekanaal. “Onze klanten die zowel online als offline winkelen (de zogenaamde O+O-klanten) besteden drie keer meer dan klanten die slechts één kanaal gebruiken”, benadrukt Borst het belang van een sterke omnichannelstrategie. “We investeren dan ook in tools die klanten helpen om een naadloze ervaring te hebben, ongeacht waar ze shoppen.”

Zelfs de onlinemanager werkt dus voor de winkels. “Onze focus ligt juist op hoe online en offline elkaar versterken. De klant bepaalt waar hij koopt, en wij willen ervoor zorgen dat we in elke situatie de juiste oplossing bieden. We groeien nog steeds met fysieke winkels, terwijl online een aanvulling is voor momenten waarop de klant graag online winkelt of informatie en inspiratie vergaart”, vertelt Borst.

Sommige productcategorieën, zoals babyproducten of wasmiddelen in grootverpakking, worden bijvoorbeeld vaker online gekocht omdat klanten ze liever thuisbezorgd krijgen. Voor andere categorieën, zoals gezondheidsproducten, zijn onze winkels altijd dichtbij voor de snelle aankoop, maar biedt het onlinekanaal alle ruimte om in alle privacy en comfort te oriënteren én te kopen.

Van luiers tot Korean beauty: online is een ‘safe space’

Een jaar geleden lanceerde Kruidvat daarom een eigen marktplaats in Nederland. “Onze marktplaats is een belangrijke stap in het uitbreiden van ons aanbod. Zo kunnen we heel gericht nieuwe producten en categorieën toevoegen die complementair zijn aan ons bestaande assortiment. Een gecureerde marktplaats noemen we dit. De eerste uitbreiding was in de babycategorie, waarin we van duizend naar bijna 3000 artikelen zijn gegroeid dankzij marktplaats-partners.”

Dankzij het platform kan de drogist ook sneller inspelen op nieuwe trends en klantbehoeften. Online kan Kruidvat nieuwe producten en leveranciers een kans geven zonder grote winkelvoorraadrisico’s. De “Korean beauty”-trend is er een goed voorbeeld van: ‘hot’ dankzij sociale media, maar nog (te) klein om meteen naar alle winkels te brengen. Kruidvat onderzoekt momenteel hoe de marktplaats op een schaalbare manier in te zetten. Op dat moment kan ze ook naar België uitbreiden.

AI helpt Franstalige klant nog beter te begrijpen

“De vraag die we ons stellen is: hoe combineren we de kracht van ons winkelnetwerk met de mogelijkheden van online? Ook de klantinteractie is daarbij heel belangrijk, met een steeds grotere rol voor artificiële intelligentie.” De impact van een AI-gestuurde zoekfunctie in de webshop was met name opvallend, vertelt Borst.

De AI-zoekmachine maakte bijvoorbeeld goed zichtbaar hoezeer het Franstalige deel van België andere koop- en zoekgewoonten heeft. De implementatie zorgde er voor een sterkere conversiestijging dan in Nederland. “Dat soort inzichten helpen ons om beter op de behoeften van onze klanten in te spelen. In België is de afstand tot de winkels vaak nog iets groter dan in Nederland, wat de onlinewinkelervaring er nog relevanter maakt.”

“Onze zoekmachine zorgt ervoor dat klanten ook bij tikfouten of synoniemen de juiste producten vinden. Daarnaast wordt AI steeds vaker ingezet voor data-analyse en personalisatie, zodat we klanten relevantere producten en content kunnen aanbieden. Op termijn zien we ook mogelijkheden om AI in te zetten voor efficiënter productinformatiebeheer en interne processen.”

Welke digitale mogelijkheden Kruidvat nog ziet, hoor je op 27 maart op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress in Antwerpen. Ook op het podium: PharmaPets van Tom&Co, Decathlon, Bol.com en meer.

Bestel nu je ‘early bird’-tickets!
Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Mode28 augustus, 2025
    Dolce & Gabbana: mode onder druk, cosmetica in opmars

    Dolce & Gabbana sloot zijn boekjaar (tot 31 maart) af met een omzetstijging van 4% naar 1,9 miljard euro. Het luxehuis compenseerde de tegenwind in de retail met een ambitieuze uitbreiding in de beautybranche. Al bleef de winstgevendheid zwaar onder druk.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 augustus, 2025
    Nieuwe CEO moet groei versnellen bij Holland & Barrett

    Holland & Barrett heeft een nieuwe topman: Anthony Houghton, momenteel nog CEO in het VK en Ierland, zal de groep leiden vanaf oktober, wanneer het nieuwe financiële jaar van het bedrijf aanvangt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO

    Marc van Boven, de topman van EasyToys-moederbedrijf EQOM, treedt op 1 september terug. B2C-hoofd Anneke Kamphuis wordt interim-CEO en wil “rust en stabiliteit brengen na een periode van veel verandering” bij de verdeler van seksspeeltjes.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN