RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AS WatsonKruidvat
  • Onderwerpen E-commerceInterviewRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kruidvat en omnichannel: “Groei in fysieke winkels en online gaan hand in hand”

icon
Schoonheid/verzorging10 februari, 2025

Kruidvat bewijst dat fysieke expansie onlinegroei allesbehalve in de weg staat, en vice versa. Een eigen marktplaats, personalisatie door AI en data-analyse: op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress deelt manager online business Nico Borst de toekomst van Kruidvats O+O-omnichannelstrategie.

O & O besteden drie keer meer

Het is best mogelijk om een sterke fysieke retailaanwezigheid te combineren met een groeiend onlinekanaal. “Onze klanten die zowel online als offline winkelen (de zogenaamde O+O-klanten) besteden drie keer meer dan klanten die slechts één kanaal gebruiken”, benadrukt Borst het belang van een sterke omnichannelstrategie. “We investeren dan ook in tools die klanten helpen om een naadloze ervaring te hebben, ongeacht waar ze shoppen.”

Zelfs de onlinemanager werkt dus voor de winkels. “Onze focus ligt juist op hoe online en offline elkaar versterken. De klant bepaalt waar hij koopt, en wij willen ervoor zorgen dat we in elke situatie de juiste oplossing bieden. We groeien nog steeds met fysieke winkels, terwijl online een aanvulling is voor momenten waarop de klant graag online winkelt of informatie en inspiratie vergaart”, vertelt Borst.

Sommige productcategorieën, zoals babyproducten of wasmiddelen in grootverpakking, worden bijvoorbeeld vaker online gekocht omdat klanten ze liever thuisbezorgd krijgen. Voor andere categorieën, zoals gezondheidsproducten, zijn onze winkels altijd dichtbij voor de snelle aankoop, maar biedt het onlinekanaal alle ruimte om in alle privacy en comfort te oriënteren én te kopen.

Van luiers tot Korean beauty: online is een ‘safe space’

Een jaar geleden lanceerde Kruidvat daarom een eigen marktplaats in Nederland. “Onze marktplaats is een belangrijke stap in het uitbreiden van ons aanbod. Zo kunnen we heel gericht nieuwe producten en categorieën toevoegen die complementair zijn aan ons bestaande assortiment. Een gecureerde marktplaats noemen we dit. De eerste uitbreiding was in de babycategorie, waarin we van duizend naar bijna 3000 artikelen zijn gegroeid dankzij marktplaats-partners.”

Dankzij het platform kan de drogist ook sneller inspelen op nieuwe trends en klantbehoeften. Online kan Kruidvat nieuwe producten en leveranciers een kans geven zonder grote winkelvoorraadrisico’s. De “Korean beauty”-trend is er een goed voorbeeld van: ‘hot’ dankzij sociale media, maar nog (te) klein om meteen naar alle winkels te brengen. Kruidvat onderzoekt momenteel hoe de marktplaats op een schaalbare manier in te zetten. Op dat moment kan ze ook naar België uitbreiden.

AI helpt Franstalige klant nog beter te begrijpen

“De vraag die we ons stellen is: hoe combineren we de kracht van ons winkelnetwerk met de mogelijkheden van online? Ook de klantinteractie is daarbij heel belangrijk, met een steeds grotere rol voor artificiële intelligentie.” De impact van een AI-gestuurde zoekfunctie in de webshop was met name opvallend, vertelt Borst.

De AI-zoekmachine maakte bijvoorbeeld goed zichtbaar hoezeer het Franstalige deel van België andere koop- en zoekgewoonten heeft. De implementatie zorgde er voor een sterkere conversiestijging dan in Nederland. “Dat soort inzichten helpen ons om beter op de behoeften van onze klanten in te spelen. In België is de afstand tot de winkels vaak nog iets groter dan in Nederland, wat de onlinewinkelervaring er nog relevanter maakt.”

“Onze zoekmachine zorgt ervoor dat klanten ook bij tikfouten of synoniemen de juiste producten vinden. Daarnaast wordt AI steeds vaker ingezet voor data-analyse en personalisatie, zodat we klanten relevantere producten en content kunnen aanbieden. Op termijn zien we ook mogelijkheden om AI in te zetten voor efficiënter productinformatiebeheer en interne processen.”

Welke digitale mogelijkheden Kruidvat nog ziet, hoor je op 27 maart op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress in Antwerpen. Ook op het podium: PharmaPets van Tom&Co, Decathlon, Bol.com en meer.

Bestel nu je ‘early bird’-tickets!
Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN