Op 20 november vindt de dertiende editie van de RetailDetail Night plaats, het feestelijke slotakkoord achter het retailjaar. Vandaag maken we de eerste namen op de affiche bekend. Wacht niet met het reserveren van een tafel of individueel ticket!
Inspirerende sprekers
Opnieuw vindt hét eindejaarsfeest voor de retailsector plaats in de Antwerpse Handelsbeurs, een bijzondere locatie die grandeur uitstraalt. De vertrouwde formule blijft behouden: diepgaande voorprogramma’s ’s middags en een plenair avondprogramma tijdens het netwerkdiner ’s avonds. Deelnemers krijgen niet alleen een verfijnde maaltijd geserveerd, maar ook de nodige food for thought van inspirerende, internationale sprekers.
Het traditionele, pittige jaaroverzicht van retailprofessor Gino Van Ossel blijft een vaste waarde. Ook reiken we opnieuw de Award Beste Folder van het Jaar uit (een initiatief van BD Media). Verder brengt de avond een dynamisch, interactief luik: een debat met nationale en internationale retailtoppers.
Openhartig gesprek
Wouter Kolk, voormalig topman van Ahold Delhaize Europa & Indonesië belooft om openhartig in gesprek te gaan met het publiek. Ook Olivier Van den Bossche, de gloednieuwe general managing director Benelux bij MediaMarkt, die voordien een internationale carrière uitbouwde bij onder meer Rituals, Metro AG en Galeria Karstadt Kaufhof, tekent present. Met Anaïs Claes, de duurzaamheidsmanager van Claes Retail Group (JBC, Mayerline, CKS) brengen we een vertegenwoordiger van de jongere generatie met een uitgesproken visie op het podium.
In het voorprogramma Gamechangers komt Willem Wijnen, sinds begin dit jaar de nieuwe CEO van modehuis Xandres, zijn toekomstvisie uiteenzetten. Ook boeiend wordt het verhaal van Stefanie Grijp, shop performance manager bij Q8: zij komt het vernieuwende concept voorstellen van de “digitale foodmarkten” die het bedrijf in 75 van zijn stations in België en Luxemburg lanceert: klanten kunnen er kant-en-klare gerechten en boodschappen uit de Delhaize Shop & Go bestellen.
Falen als leermoment
“Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken”, zei Eleanor Roosevelt ooit. Daarom brengt de RetailDetail Night een bijzonder voorprogramma onder de noemer “Fail Forward: falen als leermoment.” Falen hoeft geen negatieve ervaring te zijn: uit fouten of mislukkingen leer je vaak het meest. Toch zijn ondernemers vaak beschroomd om hun lessen uit falen te delen. Jammer, toch?
RetailDetail zocht én vond enkele dappere retailers die wél bereid waren om te getuigen over hun inspirerende mislukkingen. In dit voorprogramma géén gelikte PowerPointpresentaties: onze deelnemers gaan open in gesprek met moderator Stefan Van Rompaey, met collega’s en met u, het publiek. In het panel:
-Stijn Martens, die in 2021 pionierde met de eerste Vlaamse onlinesupermarkt, Hopr. Een initiatief dat hij stopzette in 2025 na een “leerrijke reis”.
-Pascale Switten, die in 2021 mee een doorstart realiseerde voor outletketen Cameleon. In 2025 volgde een faillissement na huurperikelen en financieringsproblemen. “Toch overheerst trots”, zegt ze.
-Mark MJ Vandevelde, de medeoprichter van het duurzame sneakermerk Komrads, dat in augustus 2025 de handdoek gooide in een ongunstig economische klimaat.
Netwerken met relaties en klanten
Met meer dan 400 aanwezige topprofielen uit de retailsector in de Benelux is de RetailDetail Night een niet te missen netwerkevent. Je kan een individueel ticket bestellen, inclusief voor- en hoofdprogramma en diner.
Bijzonder interessant is ook de formule waarbij je een gepersonaliseerde tafel voor tien personen reserveert voor je bedrijf. Dit is een ideaal moment om het jaar positief af te sluiten samen met je team en/of je beste relaties. Je tien genodigden hebben zo toegang tot het hele event, inclusief diner.
Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert kjell.bries@retaildetail.be. Wacht niet te lang: meer dan de helft van de beschikbare plaatsen is nu al gereserveerd!


