RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom colora-topman Toon Bossuyt zichzelf een ‘menselijke kapitalist’ noemt

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin10 februari, 2021

Doordat mensen van de lockdowns gebruik maakten om hun huis te verfraaien, was 2020 voor colora uitzonderlijk goed. CEO Toon Bossuyt verwacht nu een lichte terugval, maar bouwt geduldig verder aan de strategie van het familiebedrijf.

 

Geen blijvend corona-effect

Bij het ingaan van de eerste lockdown moesten de medewerkers op het hoofdkwartier van verfwinkelketen colora zich in allerijl omscholen: door over te schakelen op e-commerce met telefonisch advies hoefde de retailer nauwelijks enige technische werkloosheid in te roepen. De onlineverkoop steeg naar meer dan 60% van de winkelomzet, terwijl dat maar 0,5% was voor de lockdown.
 

De keten won in die periode marktaandeel op de doe-het-zelfwinkels, maar dat effect was niet blijvend, zegt topman Toon Bossuyt: “Tijdens de drie weken dat de doe-het-zelf-zaken van de regering als enigen weer open mochten, wonnen ze marktaandeel terug, maar sinds de zomer stijgt ons aandeel opnieuw licht. Vandaag doet iedereen het goed, van de grote ketens tot de kleinere zelfstandige.” Consumenten gingen tijdens de coronacrisis massaal hun huis verfraaien, maar de vraag is wat er straks zal gebeuren? “Ik vrees toch dat iedereen na de vaccinatiecampagne z’n verfrol zal weggooien om op citytrip te vertrekken of op restaurant te gaan. Mensen gaan uit hun kot vluchten vanaf de zomer. 2020 was uitzonderlijk goed, 2021 zal wat minder worden. Het zij zo, we bereiden ons daarop voor. We zijn gelukkig niet beursgenoteerd…”

 

Echte samenwerking

Ook voor de corona-uitbraak was colora al overtuigd van het belang van digitaal, de strategie verandert dus niet op dat vlak, zegt Bossuyt: “We gaan volgende maand live met een nieuw ERP-systeem, vanaf het eind van dit jaar komt er ook een nieuw toonbanksysteem. Dat moet ons toelaten om het klantenbestand van alle colora-winkels te integreren en marketingautomatisering in te voeren. Doelstelling is dat onze eindklanten alles wat ze fysiek kunnen doen in de winkel, ook digitaal kunnen: dat gaat van het huren van een heteluchtpistool om verf af te branden tot het aanvragen van kleuradvies aan huis.”
 

Eigenlijk heeft de coronacrisis die plannen niet gewijzigd of versneld: “Je kàn dat ook niet versnellen. Een ERP bouwen heeft z’n tijd nodig. Het zijn voor ons grote investeringen en je moet je winkeliers – de helft zelfstandigen, de helft geranten –  meekrijgen in die veranderingen. Ze moeten erop vertrouwen dat wij dat klantenbestand niet gaan misbruiken. Voor ons is het duidelijk: we hebben onze winkeliers nodig, we willen dat ze rendabel zijn. In ons segment wordt de strijd tussen fabrikant en retailer soms bitser gevoerd dan de strijd om de klant, maar dat is alleszins een strijd die wij niet hoeven te voeren: het voelt aan als een echte samenwerking.”

 

Langetermijnvisie

Staat expansie nog op de agenda voor colora? “We botsen op onze limieten in België: we hebben nu 59 winkels, dat zullen er geen 75 worden. Het is wellicht evidenter om in Nederland uit te breiden. We hebben daar momenteel één winkel, in Uden, en die draait goed. We zijn op zoek naar een bijkomend pand in de regio: we denken dat we moeten groeien volgens een wijnvlekstrategie. Maar de ruimtelijke ordening is anders in Nederland, de concurrentie is stevig en de consument is prijsgevoelig, terwijl wij eerder high end zijn. Verf is een product dat ook sterk op vertrouwen wordt gekocht, en dat vertrouwen opbouwen is een werk van lange adem. Met geduld en standvastigheid komen we er wel. Dat is typisch voor een familiebedrijf: een langetermijnvisie.”
 

Gaat een familiebedrijf anders om met z’n mensen, in deze tijden van grote verandering? “Wij zijn het gezicht van het bedrijf, dat is persoonlijker dan wanneer je een investeringsfonds als eigenaar hebt. Als je persoonlijk met mensen praat, ben je genuanceerder en gematigder in je beslissingen. Mijn uitgangspunt is: wat ik ook beslis, ik wil altijd iedereen in de ogen kunnen kijken en kunnen uitleggen waarom we dat beslist hebben. Al is het niet altijd makkelijk om voor iedereen goed te doen.”

 

Waardengedreven ondernemen

Toon Bossuyt noemt zichzelf een overtuigde ‘menselijke’ kapitalist, tegenover het anoniem kapitalisme waarbij het doel van de aandeelhouder gereduceerd wordt tot winstmaximalisatie. “Winst is belangrijk, het is voor een bedrijf wat eten en drinken is voor een mens. Maar zodra je genoeg gegeten en gedronken hebt, leef je voor iets anders. Dat is nog een voordeel van een onafhankelijk familiebedrijf: er is meer kans op waardengedreven ondernemen.”
 

Hoe colora het woelige coronajaar 2020 heeft beleefd en wat digitalisering betekent voor de medewerkers in het familiebedrijf, daarover komt Toon Bossuyt meer vertellen op het RetailDetail People Congress, dat 100% digitaal en dus coronaveilig plaatsvindt op 25 februari. Ook Koen Tengrootenhuysen van Decathlon en Carla Velghe van HEMA zullen die ochtend present zijn om hun inspirerend verhaal te brengen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Doordat mensen van de lockdowns gebruik maakten om hun huis te verfraaien, was 2020 voor colora uitzonderlijk goed. CEO Toon Bossuyt verwacht nu een lichte terugval, maar bouwt geduldig verder aan de strategie van het familiebedrijf.   Geen blijvend corona-effect Bij het ingaan van de eerste lockdown moesten de medewerkers op het hoofdkwartier van verfwinkelketen colora zich in allerijl omscholen: door over te schakelen op e-commerce met telefonisch advies hoefde de retailer nauwelijks enige technische werkloosheid in te roepen. De onlineverkoop steeg naar meer dan 60% van de winkelomzet, terwijl dat maar 0,5% was voor de lockdown.   De keten...

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin3 februari, 2023
    Casino wil Jardiland en Boulangerie Louise overnemen

    Casino voert overnamegesprekken met Teract, een Franse retailgroep met verschillende tuinformules en biowinkels. Onder andere Jardiland en Boulangerie Louise zijn ook actief in Wallonië.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin2 februari, 2023
    Brico en Praxis lanceren eigen doe-het-zelfmarktplaats

    Maxeda DIY, de groep boven Brico, BricoPlanit en Praxis, lanceert een onlinemarktplaats voor haar winkelketens. Het wordt naar eigen zeggen het eerste doe-het-zelfplatform in de Benelux.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin16 augustus, 2022
    Van Marcke gaat voor vijfde plaats op Franse markt

    Van Marcke wil 34 nieuwe winkels openen in Frankrijk. De badkamerspecialist wil zo doorstoten naar de top vijf in het land, waar ruimte genoeg is om de doe-het-zelfspelers uit te dagen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN