Intertoys, de grootste speelgoedketen van Nederland, heeft vandaag het faillissement aangevraagd. De verkoop van de Belgische winkels zit intussen in een “vergevorderd stadium”.

 

Knorr (Unilever) en het Wereldnatuurfonds WWF hebben zopas het “Future 50 Foods”-rapport gepubliceerd, een lijst met 50 gewassen die de voedingswaarde van onze maaltijden verhogen en tegelijk de negatieve impact op de planeet drastisch verminderen.

 

Ondanks moeilijke omstandigheden heeft Fnac Darty 2018 afgesloten met iets meer omzet en flink meer winst. Ook in de Benelux ging de verkoop erop vooruit, ondanks de sluiting van zeven BCC-winkels in Nederland.

 

De Oostenrijkse energiedrankproducent Red Bull heeft een recordjaar achter de rug: de groep verkocht wereldwijd maar liefst 6,79 miljard blikjes.

De Nutella-fabriek in het Normandische Villers-Ecalles, goed voor een kwart van de wereldproductie van het bruine goedje, ligt helemaal stil. “Een voorzorgsmaatregel”, aldus fabrikant Ferrero, nadat een “kwaliteitsprobleem” aan het licht kwam.

American Eagle Outfitters komt naar Europa

American Eagle Outfitters heeft grote expansieplannen in Europa: voor de komende jaren voorziet de Amerikaanse winkelketen vestigingen in zeven Europese landen (waaronder Nederland, maar niet België), waarin de merken American Eagle en Aerie verkocht zullen worden.

Het botert niet meer tussen inkooporganisatie Superunie en Upfield, de vroegere Unilever-afdeling voor bak- en kookvetten. De jaarlijkse onderhandelingen zijn vastgelopen en nu zijn merken als Becel, Bertolli, Blue Band en Croma bij supermarktketen Plus uit de rekken verdwenen.

Vastgoedontwikkelaar Prologis bouwt in Nieuwegein een 34.000 m² groot distributiecentrum voor Hema. Dat moet tegen de zomer van volgend jaar operationeel zijn.

De strategische ommezwaai van Amazon om exclusieve producten niet langer zelf te produceren, maar ze te laten maken door derden, draait op volle toeren. Eind 2018 had de e-commercegigant al 223 exclusieve deals gesloten.

Intersport en Basic Fit gaan samenwerken

Fitnessketen Basic-Fit gaat in Nederland een partnerschap aan met sportwinkelketen Intersport. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar. Mogelijk wordt de samenwerking in de toekomst nog uitgebreid naar andere landen waar beide ketens actief zijn.

Coolblue blijft groeien en richt zich op Wallonië

De Nederlandse webwinkel Coolblue boekte in 2018 een recordomzet van 1,35 miljard euro. Het bedrijf ziet vooral in Wallonië veel groeipotentieel, maar opent ook elders nieuwe fysieke winkels.

Versmarkt CRU opent vandaag de deuren van haar nieuwe Antwerpse vestiging. Meteen is te merken hoe de belevingsmarkt van Colruyt Group aan verschillende knoppen draait om de werkorganisatie te stroomlijnen en de efficiëntie te verbeteren.

Chocolatier Godiva verkoopt zijn Aziatische activiteiten aan Zuid-Koreaanse investeerders. Met de opbrengt wil de pralinemaker een eigen koffie- en bakkerijketen uitrollen.

Witgoedfabrikant Miele lanceert in Amsterdam de Miele Laundry Club, een dienst die de vuile was bij consumenten thuis komt ophalen en binnen de 48 uur schoon en netjes gestreken terug bezorgt.

De Spaanse warenhuisketen El Corte Inglés verkoopt haar Optica 2000-divisie aan de Nederlandse GrandVision-groep. GrandVision, ook al eigenaar van Pearle en GrandOptical, krijgt er zo 108 winkels bij in Spanje en Portugal.

Payless ShoeSource sluit alle vestigingen in VS

De Amerikaanse schoengigant Payless heeft een grote sanering aangekondigd: alle winkels in de Verenigde Staten en Canada gaan dicht. De vestigingen in andere landen blijven open.

De Britse concurrentiewaakhond vreest dat de fusie tussen de Britse nummers twee en drie, Asda en Sainsbury’s, tot hogere consumptieprijzen zal leiden en tot minder keuze voor consumenten. Daar zou zelfs het verkopen van een groot aantal winkels weinig aan veranderen.

De Belgische webshop van Ikea bestaat een jaar, en dat viert de Zweedse woonretailer met een nieuwe webshop voor de Luxemburgse markt. In België was er online nochtans een “wat trage start”.

Mylène, bekend van de homeparty’s, heeft een nieuwe eigenaar en dat laat zich voelen: het merk voor verzorgings- en huishoudproducten opent een webshop en breidt het assortiment bovendien uit met voedingssupplementen.

Het Amerikaanse retailconcern Walmart groeit sterk, zowel in de winkels als online. De retailer slaagt erin om marktaandeel van rivalen in te pikken en houdt meer dan stand in de scherpe concurrentiestrijd met Amazon.