Amazon is altijd in groeimodus, zoals de lancering van een Nederlandse webwinkel in 2020 bewijst. Maar is het nu niet te laat? En hoe kun je concurreren? Natalie Berg, top-retailinfluencer, legt het uit op RetailDetail's Omnichannel & E-commerce Congres 2020.

De productie en distributie van mode veroorzaakt grote milieu- en sociale problemen en de huidige inspanningen volstaan niet om de sector echt duurzaam te maken. Als modebedrijven en -retailers niet snel in actie schieten, komt hun rentabiliteit in gevaar, stelt een analistenrapport van Barclays. Onder andere Primark, Inditex, H&M en Zalando mogen zich aangesproken voelen.

Charlie Temple breidt uit naar België

Charlie Temple, een Nederlandse online opticien die behoort tot GrandVision, breidt zijn activiteiten uit naar België en Oostenrijk. Eerder trok de online brillenverkoper ook al de Duitse markt op.

Richemont zet groei verder

Het Zwitserse luxeconcern Richemont heeft er opnieuw een sterk kwartaal opzitten. Met uitzondering van Japan en Hongkong was er overal groei.

H&M trekt naar Panama

Modegigant H&M wil eind dit jaar een eerste winkel in Panama openen. Dat wordt zo het eerste Centraal-Amerikaanse land waar de Zweedse retailer zijn intrede doet.

Tony’s Chocolonely, dat al vijftien jaar van "slaafvrije chocolade" de standaard wil maken, staat voor een uitdaging: het bedrijf maakt verlies en krijgt steeds meer concurrentie. Haalt het bovendien wel de eigen doelstellingen?

Kretinsky vergroot greep op Casino

Vesa, de investeringsmaatschappij van Daniel Kretinsky en zijn partner Patrik Tkac, heeft haar belang in de Franse retailer Casino verhoogd tot boven de kennisgevingsdrempel van 5%. Analisten vragen zich af of de Tsjech broedt op een verdere consolidatie.

Beter Bed ziet omzet weer stijgen

Het lijkt weer beter te gaan met Beter Bed, nu het bedrijf verlost is van is van zijn Duitse dochter Matratzen Concord. In het vierde kwartaal nam de organische omzet van de voortgezette activiteiten toe met 4,7%.

Louis Vuitton stort zich (via Antwerpen) op juwelen

Het Franse luxehuis Louis Vuitton wil de (nog gefragmenteerde) juwelenmarkt veroveren. Als blikvanger laat het de op één na grootste diamant ooit in Antwerpen slijpen en verwerken tot kleinere edelstenen.

Fnac Darty zoekt partner voor Nederlandse tak BCC

Door de sociale onrust in Frankrijk heeft Fnac Darty een tegenvallend vierde kwartaal achter de rug. In de marge raakte ook bekend dat het bedrijf een partner zoekt voor zijn Nederlandse dochter BCC.

Gap en Old Navy blijven toch samen

Gap heeft zijn plannen om van Old Navy een zelfstandig en beursgenoteerd bedrijf te maken weer opgeborgen. De mindere resultaten van de laatste maanden liggen aan de basis van die beslissing.

Amazon lanceert live shopping

Amazon heeft Amazon Live gelanceerd, een speciale pagina op zijn website met video’s van diverse producten en merken die meteen gekocht kunnen worden.

Too Good To Go trekt naar Verenigde Staten

Too Good to Go, de app tegen voedselverspilling, mag zich voortaan een "Certified B Corporation" noemen. Het Deense bedrijf zet ook de stap naar de Verenigde Staten, zijn eerste uitstap buiten Europa.

Bose trekt zich terug uit Europa

Bose gaat zijn volledige winkelnetwerk in Noord-Amerika, Europa, Japan en Australië opdoeken. Volgens de specialist in audio-apparatuur worden de producten steeds meer online gekocht. Alleen in vier Aziatische landen blijven nog fysieke winkels open.

Primark zet jaar sterk in

In het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar heeft Primark zijn groei verdergezet. De keten profiteerde vooral van een toename van de totale verkoopruimte.

Nestlé investeert fors in duurzame verpakkingen

Nestlé trekt twee miljard Zwitserse frank (net geen twee miljard euro) uit voor het gebruik van meer gerecycleerde plastics voor de verpakking van zijn producten en voor de ontwikkeling van innovatieve duurzame verpakkingsoplossingen.

Voorbeelden van geboortekaartjes van Smartphoto

Goeie marketing blijft uiteindelijk altijd dezelfde, of dat nu online of offline is. Al is de juiste positionering online nog levensnoodzakelijker, ziet Ilse Van Vaerenbergh, CCO van Smartphoto en spreker op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Asos test AR-tool “See My Fit”

De Britse online retailer Asos experimenteert sinds kort met een nieuwe AR-tool, "See My Fit". De toepassing maakt gebruik van aangevulde realiteit en simuleert een beeld van een kledingstuk in verschillende maten op diverse lichaamstypes.

Met flagshipstores op toplocaties wil Miele dichter bij de consument staan en z’n merk een grotere emotionele lading bezorgen. Sinds kort heeft ook Brussel zo’n ‘Experience Store’: geen concurrentie voor de verdelers van het merk, wel een onmisbare schakel in de omnichannelstrategie, zegt topvrouw Raffaella Berardo in gesprek met RetailDetail.

Amazon zou Deliveroo cash toestoppen, net terwijl de Britse concurrentiewaakhond de banden tussen de twee bedrijven onderzoekt. Amazon wil een half miljard euro investeren in de maaltijdkoerier, maar dat mag misschien niet.