De hoofdpunten deze week: Lidl digitaliseert, Makro aan de beterhand, leegstand stijgt, huurprijzen dalen, een bezoek aan Spar Herstal, en een conflict tussen Primark en Amazon.

Primark heeft last van onofficiële doorverkopers op Amazon: ze verkopen er spullen van de modediscounter tegen woekerprijzen. Een doorn in het oog van de keten, die bewust niet aan e-commerce doet. Hoe kunnen merken vermijden dat hun producten online verschijnen, zonder dat ze er zelf controle over hebben?

Colruyt-pils populair in Costa Rica

Cara Pils, het goekope huismerkpintje van Colruyt, wordt steeds populairder in Costa Rica. Daar heeft de Brusselaar Nico Mortier met zijn bedrijf Imbelco voor gezorgd.

Fnac Darty profiteert van online groei

De Franse groep Fnac Darty heeft zijn omzet in het derde kwartaal gevoelig opgekrikt. Een forse toename van de online verkopen én sterke groeicijfers in de Benelux liggen aan de basis van de goede resultaten.

Ekoplaza neemt Marqt over

Ondanks verzet van oprichter Quirijn Bolle wordt de duurzame supermarktketen Marqt overgenomen door concurrent Ekoplaza. De noodlijdende keten zou nog tien tot twaalf vestigingen overhouden.

Koffie en dierenvoeding duwen omzet Nestlé hoger

Voedingsmiddelengigant Nestlé heeft een sterk kwartaal achter de rug: tijdens de eerste negen maanden van het jaar groeide de omzet op eigen kracht met 3,7%. Het concern gaat zijn aandeelhouders belonen via een fors inkoopprogramma van eigen aandelen.

Iedereen die actief is in de retail weet hoe complex het is om de toekomstige verkoop van een winkel te voorspellen. De snel veranderende consumentenvraag speelt een rol, samen met talloze andere factoren zoals het seizoen, promoties, het weer, dag van de maand, enzovoort. Het goede nieuws? Deze complexiteit maakt demand planning een perfecte fit voor artificiële intelligentie. De belangrijkste data heb je bovendien al.

Unilever blijft nipt onder verwachtingen

Unilever heeft solide resultaten neergezet in het derde kwartaal, maar toch bleef de FMCG-fabrikant een fractie onder de verwachtingen. De opkomende markten blijven de groeimotor bij uitstek, al zorgde de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog wel voor een groeivertraging in Azië.

Sligro presenteert tegenvallende resultaten

In het derde kwartaal zag groothandelsbedrijf Sligro de omzet op organische basis dalen met 2,5%. Voor het hele jaar houdt het bedrijf rekening met een duidelijk lagere winst dan een jaar geleden.

Kleding van Primark, de Ierse modediscounter die halsstarrig aan e-commerce weigert te doen, is plots te koop bij Amazon. Gaat de modeketen eindelijk toch overstag? Of hangt er een luchtje aan?

Ceconomy, de holding boven Media Markt en Saturn, zet Jörn Werner aan de deur. De topman was nochtans pas sinds maart aan de slag en volop bezig met herstructureren.

Ikea lonkt naar Britse winkelcentra

De Zweedse meubelreus Ikea kijkt in het Verenigd Koninkrijk naar winkelcentra als deel van een uitbreidingsplan. De woonwinkelketen wil zo profiteren van de lagere winkelvastgoedprijzen.

Grote flagshipstores blijven zich onderscheiden door hun unieke beleving en lokale verankering, meent voormalig Kaufhof-topman Olivier Van den Bossche. Mogelijk kunnen warenhuizen ook de rol van omnichannel-hubs op zich gaan nemen.

Schoenenmerk Dr. Martens in de etalage

De Britse investeringsmaatschappij Permira wil zijn schoenenmerk Dr. Martens van de hand doen. Het label heeft een uitstekend jaar achter de rug en dat wil de holding verzilveren.

Dagelijks haalt een miljard euro aan voedsel niet eens de winkel

Volgens de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, gaat er elk jaar voor 363 miljard euro voedsel verloren, nog voor het in de winkelrekken ligt. Slechte bewaarinfrastructuur is de grootste boosdoener.

Lidl versnelt uitrol betaalapp

Enkele maanden geleden begon discounter Lidl in Spanje met de eerste testen van een eigen betaaldienst, Lidl Pay. Gezien het succes wordt de uitrol nu versneld.

Cacaoboeren willen betere prijs voor 'duurzame chocolade'

De West-Afrikaanse cacao-industrie, goed voor bijna twee derde van de wereldproductie, stelt de grote chocoladeproducenten voor een ultimatum: ofwel betalen ze een hogere prijs voor de cacao, ofwel kunnen ze de chocolade niet meer verkopen als duurzaam.

Matratzen Concord, de Duitse dochterketen van Beter Bed, komt in handen van investeerder Magical Honour. Die betaalt vijf miljoen euro voor de omstreden matrassenretailer en investeert evenveel in Beter Bed Holding zelf.

Kunnen we alle monden nog gezond voeden als we in 2050 met tien miljard zijn? Hoe kan voeding ziektes voorkomen en zelfs genezen? Imec zoekt het uit in het OnePlanet-innovatiecentrum, dat de toekomst van landbouw, gezondheid en voeding mee vormgeeft.

Metro verkoopt Chinese tak aan Wumart

Retailreus Metro heeft een ​​meerderheidsbelang van zijn Chinese activiteiten verkocht aan de lokale retailer Wumart. De verkoop past in de strategie van het concern om zich meer te richten op professionele klanten in de horeca.