De hoofdpunten deze week: Primark opent in Elsene, Zalando stopt z’n gratis-verhaal en lanceert Beauty in België, een doorstart voor CoolCat, een koffie-clash in China, en een update over de RetailDetail activiteiten.

Nederlandse website Miller & Monroe

De Nederlandse modeketen Miller & Monroe krijgt drie maanden bescherming tegen schuldeisers. Zo krijgt het management tijd om zelf de financiële problemen op te lossen, nadat de multimerkenformule maandag uitstel van betaling aanvroeg. 

Nieuwe directie voor Albert Heijn

Vanaf 6 mei heeft Albert Heijn een nieuw managementteam. Topvrouw Marit van Egmont haalde de borstel door haar directie na heel wat gesprekken gevoerd met klanten, collega’s, franchisenemers, leveranciers en belangenorganisaties.

Een aantal grote voedingsproducenten, waaronder IJsboerke, Jules Destrooper, Lavazza en Ferrero, krijgen dreigbrieven die vanuit België worden verstuurd. De afpersers eisen 300.000 euro, anders dreigen ze gif door de voedingsproducten te mengen. 

Picnic groeit in Duitsland

Websupermarkt Picnic deed een jaar geleden zijn intrede op de Duitse markt. Hoewel de boodschappendienst in twee steden reeds winst maakt, noemt het bedrijf blijvende groei op dit moment belangrijker.

AB Inbev en Heineken twisten over kleine biervaten

In de Verenigde Staten is een nieuw soort biervat de inzet van een felle juridische strijd tussen AB Inbev en Heineken. Het biervat is bedoeld om tapbier in kleinere hoeveelheden te verkopen en garandeert bovendien dat het bier langer ‘vers’ blijft.

Na een jaar vol slapeloze nachten ziet bedden- en matrassenverkoper Beter Bed de eerste schuchtere tekenen van herstel, al blijft de zware reorganisatie in Duitsland nog altijd voor een flinke omzetdaling tekenen.

Amazon sluit marktplaats in China

Amazon trekt zich gedeeltelijk terug uit China, de grootste e-commerce markt ter wereld. Het bedrijf gaat er zijn lokale handelsplatform opdoeken, al kunnen Chinese klanten wel nog via Amazon Global bestellen.

Pepsico tekende in het eerste kwartaal voor zijn hoogste organische groei in meer dan drie jaar, met dank aan de focus op suikerarme frisdranken en een sterke portefeuille aan snackmerken.

De Nederlandse kledingketen CoolCat, die half maart het faillissement aanvroeg, krijgt alvast in Nederland een doorstart. Redder van dienst is de eigenaar van America Today. Of die ook interesse heeft in de Belgische winkels, is niet bekend.

Nestlé, het Zwitserse voedingsconcern boven merken als Kit Kat, Nespresso en Maggi, zag zijn omzet in de eerste drie maanden van dit jaar groeien met ruim 4% tot omgerekend 19,5 miljard euro.

Lichte groei voor Sligro

In het eerste kwartaal van 2019 heeft Sligro Food Group zijn omzet lichtjes zien stijgen. De groei van de groep situeert zich vooral in België.

Swinkels Family Brewers, de Nederlandse brouwer die in 2016 Palm Belgian Craft Brewers overnam, heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt. Kersvers CEO Peer Swinkels kan onder een gunstig gesternte de touwtjes in handen nemen.

Als gevolg van de verkoop van zijn margarinetak zag Unilever zijn kwartaalomzet 1,6% dalen tot 12,4 miljard euro, al is dat wel een beter resultaat dan de analisten hadden verwacht. Topman Alan Jope spreekt dan ook van een ”solide start” in 2019.

Overname Emté weegt op resultaten Jumbo

Het bedrijfsresultaat van Jumbo lag in 2018 een stuk lager dan in 2017 door de kosten verbonden aan de overname van 79 Emté-winkels. Ook de schulden van de supermarktketen namen toe.

Gevel winkel The North Face in shoppingcenter

The North Face wil van de Dag van de Aarde, die elk jaar op 22 april wordt gevierd, een officieel erkende feestdag maken. Het outdoormerk zal ook zijn winkels in de Verenigde Staten op die dag sluiten, zodat alle medewerkers en klanten kunnen “deconnecteren”. 

Saks Off 5th, de outletketen van Hudson’s Bay-dochter Saks Fifth Avenue, sluit al zijn Europese winkels. De keten heeft momenteel nog vestigingen in Nederland en Duitsland. 

Over een vijftal jaar zijn alle productetiketten en prijstags geconnecteerd met het internet of things, gelooft Gery Pollet van IoT-specialist Sensinxs. Op het RetailDetail Congress op 25 april legt hij uit hoe slimme tags heel snel goedkoper én slimmer worden.

Wat heeft Apple met de Notre-Dame? Dat moet je Tim Cook vragen, want zijn hart is bij het nieuws van de verwoestende brand in het Parijse monument volgens zijn Twitterreactie bijna even gebroken als het gotische dakgebinte. Apple gaat geld schenken voor de heropbouw, samen met een rist andere retail-edellieden.

JD Sports boekt recordresultaten

De Britse sportwinkelketen JD Sports kende vorig jaar een enorme omzetstijging: die ging liefst 49,2% hoger naar 4,7 miljard pond (5,4 miljard euro). De brutowinst bleef ietsje achter, maar steeg toch ook nog met meer dan een kwart.