“Het geheim van ons succes is professionalisering in samenwerking”.

alt

Intres Belgium groeide de voorbije 15 jaar uit tot een belangrijke retailspeler. Het bedrijf staat in de top 100 van non-food retailers in België. Sleepy en Tende – de twee belangrijkste winkelconcepten van Intres  – zijn referenties in de branches slaapcomfort en raamdecoratie. Sleepy realiseert vandaag ruim vijf keer zoveel omzet als in de beginjaren: 30 miljoen euro met 24 winkels. En Tende is met zijn 12 winkels aan een fikse opmars bezig in Vlaanderen. RetailDetail sprak met Johan Baetens, afgevaardigd bestuurder van Intres Belgium.


RD: Denkt Intres nog aan verdere expansie?
JB: Aboluut. Sleepy en Tende blijven volop in beweging. Sleepy opende het voorbije anderhalf jaar vijf nieuwe winkels. Na Turnhout,Aalst, Genk en Geraardsbergen vorig jaar, opende eind april in Sint-Niklaas de eerste nieuwe Sleepy in 2010. Aan de Boomsesteenweg in Wilrijk staat een tweede Antwerpse vestiging in de steigers. In Brugge werd recent de Sleepy winkel helemaal verbouwd en in Hasselt zijn de uitbreidingswerken volop aan de gang. Tende opende nieuwe raamdecoratiewinkels in Aalst en Zwevegem en verbouwde de winkels in Tienen, Oudenaarde, Veurne en Ramsel. Het resultaat van een hechte samenwerking tussen twee groepen van dynamische en sterke winkeliers en Intres.

RD: Is er veel veranderd sinds Intres Sleepy overnam van Incobé?
JB:  Het kernwoord is professionalisering. Intres schakelt zowel in Nederland als België enkele versnellingen hoger. Dat is ook nodig als je tegenwind hebt. In het licht van de huidige conjunctuur
en de sterk groeiende concurrentie heb je maar één keuze: steeds professioneler worden. Samen aankopen en publiciteit maken volstaan niet langer. Als centrale organisatie moet je de dienstverlening organiseren voor letterlijk alle facetten van het retailproces. Gelukkig krijgt
het Intres-team in Brussel daarvoor vanuit Nederland heel wat knowhow toegespeeld. Intres heeft in Nederland  een vooruitstrevend supply chain management ontwikkeld voor de internationale inkoop en distributie van winkelketens in de mode- en sportbranche, o.a. voor  Intersport. Ook de Belgische organisatie en de aangesloten winkels kunnen mee profiteren van die expertise. Maar tegelijkertijd krijgen wij op commercieel vlak wel alle vrijheid van de Nederlandse moederorganisatie.

RD: Wat is het werkterrein van de Sleepy Franchiseraad?
JB: Deze bredere focus heeft zijn gevolgen voor de manier van werken, zowel intern bij Intres als in de samenwerking met de zelfstandige Sleepy winkeliers. Dat veranderingsproces loopt en daarvoor werd begin 2009 de Sleepy Franchiseraad opgericht. Je kan die Raad best vergelijken met een Raad van Bestuur. Zes eigenaars vertegenwoordigen alle Sleepy winkels en bepalen samen met de directie van Intres de strategie. Die strategie wordt dan operationeel uitgevoerd door Intres als centrale organisatie. De Franchiseraad wordt voorgezeten door Danny Saerens , een externe en onafhankelijke retailspecialist, die zijn sporen verdiende als directeur bij E5 Mode, Brico, Galleria Inno en meerdere samenwerkingsverbandenvoor zelfstandige ondernemers.

RD: Heeft die focus op ‘change’ ook een invloed op de bedrijfsprocessen bij Intres zelf?
JB: Uiteraard  gaat dit proces gepaard met ingrijpende wijzigingen in de structuur en werking van Intres. Vroeger lag het accent vooral op inkoop en marketing. Nu worden ook winkelmanagement
en back-office sterk uitgebouwd. Onze e-business met verschillende digitale catalogi en de mogelijkheid om digitaal bestellen is daarvan een goed voorbeeld. Dit vertaalde zich het voorbije jaar in een flinke reorganisatie van het personeelsbestand en de verhuis naar een ruimer kantoor. Reorganisatie moet je hier dus niet lezen als afslanking maar wel als versterking! Het centrale magazijn werd overgeheveld naar Intres Logistics in Nederland. De logistieke afdeling die we daar ter beschikking hebben is veel beter uitgerust om opslag en transport van ons uitgebreid textielassortiment te verzorgen. Bedbodems en matrassen worden door de hoofdzakelijk Belgische en Nederlandse leveranciers rechtstreeks aan de winkels geleverd.

RD: Lukt het om met Tende op te boksen tegen ketens als bv. Heytens?
JB: Tende heeft een totaal verschillende historiek. Zeven zelfstandige speciaalzaken in raamdecoratie vonden na de stopzetting van Hobofaam onderdak bij Intres Belgium. Wat ooit begon als een vriendenclub die samen leveranciers bezocht en publiciteit maakte, groeide ondertussen uit tot een hechte samenwerking tussen  twaalf trendsettende winkels. Binnen Intres  werd een sterk businessplan ontwikkeld en vertaald in een vernieuwend winkelconcept. Tende, Italiaans voor ‘gordijnen’, staat voor ‘de kunst van raamdecoratie’. Ons doelpubliek bestaat uit perfectionisten. We ontwikkelden voor Tende een gerichte radiocampagne met Andrea Croonenberghs als stem. Een aanpak die niet alleen heel positief onthaald wordt door onze winkels, maar ook door onze leveranciers en door handelaars in raamdecoratie die nog niet met ons samenwerken. Want ook zij voelen de hete adem van de ketens zoals Heytens en komen tot het inzicht dat ze moeten professionaliseren, weer datzelfde woord, om te overleven. Dat kan vooral via doorgedreven samenwerking.

RD: Tende en Sleepy zijn uiteindelijk dus best vergelijkbaar?
JB : Niet echt; De dagelijkse problematiek bij Tende is helemaal anders dan bij Sleepy. Een speciaalzaak in raamdecoratie doet veel meer dan kopen en verkopen. De grondstoffen, in dit geval letterlijk stoffen, worden verwerkt tot een afgewerkt product dat verschillend is voor iedere klant. Specialisten in raamdecoratie hebben  eigen confectieateliers voor maatwerk en ze geven gedetailleerd kleuradvies. Maar juist dat maakt de business extra boeiend.

RD: Slotvraag: wat is voor Johan Baetens de meest markante trend in jullie business?
JB: De vraag naar meer slaapcomfort . Die vraag is de voorbije tien jaar sterk gestegen en de Slaapraad heeft daarin zonder twijfel een belangrijke rol gespeeld. Sleepy heeft samen met LS Bedding wellicht een belangrijk steentje bijgedragen aan dat bewustzijn rond individueel slaapcomfort met de ‘Slaap-DNA campagne’ voor Ergosleep, dat exclusief verdeeld wordt door Sleepy. Maar ook andere belangrijke fabrikanten hebben een grote rol gespeeld in het bewustzijn rond kwalitatief slaapcomfort en de beeldvorming daaromtrent bij de consument. Door dit alles is het niveau van de producten dan weer aanzienlijk gestegen. De cirkel is rond.

bron Meiubihome-Patrick Ledoux

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top