1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Winst Amazon krijgt flinke klap

28/07/2017

De winst van het Amerikaanse Amazon is in het tweede kwartaal fors teruggevallen. Hij was bovendien zelfs nog een stuk lager dan wat analisten verwacht hadden. De omzet steeg wel opnieuw met een kwart.

Amazon: een alsmaar groeiend probleem voor andere retailers

27/07/2017

Wie dacht dat Amazon nu wel stilaan zou stoppen met groeien, die is eraan voor de moeite: het bedrijf is nu meer dan 500 miljard dollar waard. Het 'Amazon-effect' speelt andere retailers én beleggers parten. Hoe moeten ze reageren?

Back to top