1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

Tags: