1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top