Aantal faillissementen detailhandel stijgt | RetailDetail

Aantal faillissementen detailhandel stijgt

Het aantal faillissementen in de detailhandel is na een daling in 2010 weer aan het stijgen. In de maand mei was zelfs sprake van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar nog verder zal toenemen.

Dat schrijven analisten van ING in het rapport Detailhandel in Nood. Waar in mei 2010 nog 27 retailbedrijven op de fles gingen, lag dit aantal in dezelfde maand dit jaar op 51. Daarmee wordt zelfs het crisisjaar 2009 (50) nog overtroffen. De combinatie van hogere inkoopprijzen, dalende koopkracht van consumenten en scherpe onderlinge concurrentie zetten de marges dusdanig onder druk dat veel retailers in financiële problemen komen.

Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING: ‘Winkeliers willen niet het risico nemen klanten te verliezen en incasseren de hogere kosten (gedeeltelijk) zelf. Ook het groeiende marktaandeel van webshops dwingt hen de prijzen scherp te houden.’De verwachting voor de komende maanden is een verdere groei van de problemen. In verschillende sectoren zoals woninginrichting, consumentenelektronica, kleding en foodspeciaalzaken was in het eerste half jaar sprake van een krimpende omzet en het consumentenvertrouwen liet in juli een verdere daling zien. De verwachting is daarom dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar een verdere stijging zal laten zien.

Het aantal faillissementen in de detailhandel is na een daling in 2010 weer aan het stijgen. In de maand mei was zelfs sprake van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar nog verder zal toenemen.

Dat schrijven analisten van ING in het rapport Detailhandel in Nood. Waar in mei 2010 nog 27 retailbedrijven op de fles gingen, lag dit aantal in dezelfde maand dit jaar op 51. Daarmee wordt zelfs het crisisjaar 2009 (50) nog overtroffen. De combinatie van hogere inkoopprijzen, dalende koopkracht van consumenten en scherpe onderlinge concurrentie zetten de marges dusdanig onder druk dat veel retailers in financiële problemen komen.

Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING: ‘Winkeliers willen niet het risico nemen klanten te verliezen en incasseren de hogere kosten (gedeeltelijk) zelf. Ook het groeiende marktaandeel van webshops dwingt hen de prijzen scherp te houden.’De verwachting voor de komende maanden is een verdere groei van de problemen. In verschillende sectoren zoals woninginrichting, consumentenelektronica, kleding en foodspeciaalzaken was in het eerste half jaar sprake van een krimpende omzet en het consumentenvertrouwen liet in juli een verdere daling zien. De verwachting is daarom dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar een verdere stijging zal laten zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.