Aantal faillissementen detailhandel stijgt

Het aantal faillissementen in de detailhandel is na een daling in 2010 weer aan het stijgen. In de maand mei was zelfs sprake van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar nog verder zal toenemen.

Dat schrijven analisten van ING in het rapport Detailhandel in Nood. Waar in mei 2010 nog 27 retailbedrijven op de fles gingen, lag dit aantal in dezelfde maand dit jaar op 51. Daarmee wordt zelfs het crisisjaar 2009 (50) nog overtroffen. De combinatie van hogere inkoopprijzen, dalende koopkracht van consumenten en scherpe onderlinge concurrentie zetten de marges dusdanig onder druk dat veel retailers in financiële problemen komen.

Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING: ‘Winkeliers willen niet het risico nemen klanten te verliezen en incasseren de hogere kosten (gedeeltelijk) zelf. Ook het groeiende marktaandeel van webshops dwingt hen de prijzen scherp te houden.’De verwachting voor de komende maanden is een verdere groei van de problemen. In verschillende sectoren zoals woninginrichting, consumentenelektronica, kleding en foodspeciaalzaken was in het eerste half jaar sprake van een krimpende omzet en het consumentenvertrouwen liet in juli een verdere daling zien. De verwachting is daarom dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar een verdere stijging zal laten zien.

Het aantal faillissementen in de detailhandel is na een daling in 2010 weer aan het stijgen. In de maand mei was zelfs sprake van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De verwachting is dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar nog verder zal toenemen.

Dat schrijven analisten van ING in het rapport Detailhandel in Nood. Waar in mei 2010 nog 27 retailbedrijven op de fles gingen, lag dit aantal in dezelfde maand dit jaar op 51. Daarmee wordt zelfs het crisisjaar 2009 (50) nog overtroffen. De combinatie van hogere inkoopprijzen, dalende koopkracht van consumenten en scherpe onderlinge concurrentie zetten de marges dusdanig onder druk dat veel retailers in financiële problemen komen.

Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING: ‘Winkeliers willen niet het risico nemen klanten te verliezen en incasseren de hogere kosten (gedeeltelijk) zelf. Ook het groeiende marktaandeel van webshops dwingt hen de prijzen scherp te houden.’De verwachting voor de komende maanden is een verdere groei van de problemen. In verschillende sectoren zoals woninginrichting, consumentenelektronica, kleding en foodspeciaalzaken was in het eerste half jaar sprake van een krimpende omzet en het consumentenvertrouwen liet in juli een verdere daling zien. De verwachting is daarom dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar een verdere stijging zal laten zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top