Action groeiende concurrent supermarkten

Non-foodketen Action is een steeds grotere concurrent voor Nederlandse supermarkten. Op jaarbasis haalt de keten al 137 miljoen euro aan omzet weg bij supermarkten. Vooral discounters Aldi en Lidl hebben last van deze ontwikkeling.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2006 is er al sprake van een toename van de weggesnoepte omzet bij supermarkten met 170 procent. De komende jaren wordt verwacht dat de groei blijft toenemen. Action werd vorige week overgenomen door investeringsfonds 3i, die van plan zijn het aantal vestigingen flink uit te breiden. Daarbij moet Action onder meer de Randstad gaan veroveren.

Eén op de drie huishoudens heeft afgelopen jaar iets uit het supermarktassortiment gekocht bij Action. In totaal gingen ze gemiddeld 6,3 keer naar Action en gaven daar gemiddeld iets minder dan een tientje aan. Ook drogisterijen hebben last van de concurrentie van de keten. Hier is het vooral DA dat omzet inlevert.

Non-foodketen Action is een steeds grotere concurrent voor Nederlandse supermarkten. Op jaarbasis haalt de keten al 137 miljoen euro aan omzet weg bij supermarkten. Vooral discounters Aldi en Lidl hebben last van deze ontwikkeling.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2006 is er al sprake van een toename van de weggesnoepte omzet bij supermarkten met 170 procent. De komende jaren wordt verwacht dat de groei blijft toenemen. Action werd vorige week overgenomen door investeringsfonds 3i, die van plan zijn het aantal vestigingen flink uit te breiden. Daarbij moet Action onder meer de Randstad gaan veroveren.

Eén op de drie huishoudens heeft afgelopen jaar iets uit het supermarktassortiment gekocht bij Action. In totaal gingen ze gemiddeld 6,3 keer naar Action en gaven daar gemiddeld iets minder dan een tientje aan. Ook drogisterijen hebben last van de concurrentie van de keten. Hier is het vooral DA dat omzet inlevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top