Action groeiende concurrent supermarkten

Non-foodketen Action is een steeds grotere concurrent voor Nederlandse supermarkten. Op jaarbasis haalt de keten al 137 miljoen euro aan omzet weg bij supermarkten. Vooral discounters Aldi en Lidl hebben last van deze ontwikkeling.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2006 is er al sprake van een toename van de weggesnoepte omzet bij supermarkten met 170 procent. De komende jaren wordt verwacht dat de groei blijft toenemen. Action werd vorige week overgenomen door investeringsfonds 3i, die van plan zijn het aantal vestigingen flink uit te breiden. Daarbij moet Action onder meer de Randstad gaan veroveren.

Eén op de drie huishoudens heeft afgelopen jaar iets uit het supermarktassortiment gekocht bij Action. In totaal gingen ze gemiddeld 6,3 keer naar Action en gaven daar gemiddeld iets minder dan een tientje aan. Ook drogisterijen hebben last van de concurrentie van de keten. Hier is het vooral DA dat omzet inlevert.

Non-foodketen Action is een steeds grotere concurrent voor Nederlandse supermarkten. Op jaarbasis haalt de keten al 137 miljoen euro aan omzet weg bij supermarkten. Vooral discounters Aldi en Lidl hebben last van deze ontwikkeling.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2006 is er al sprake van een toename van de weggesnoepte omzet bij supermarkten met 170 procent. De komende jaren wordt verwacht dat de groei blijft toenemen. Action werd vorige week overgenomen door investeringsfonds 3i, die van plan zijn het aantal vestigingen flink uit te breiden. Daarbij moet Action onder meer de Randstad gaan veroveren.

Eén op de drie huishoudens heeft afgelopen jaar iets uit het supermarktassortiment gekocht bij Action. In totaal gingen ze gemiddeld 6,3 keer naar Action en gaven daar gemiddeld iets minder dan een tientje aan. Ook drogisterijen hebben last van de concurrentie van de keten. Hier is het vooral DA dat omzet inlevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Wakker Dier start campagne tegen kiloknallen Albert Heijn

18/08/2017

Omdat Albert Heijn blijft stunten met kiloknallers, start dierenbeschermer Wakker Dier deze week een TV spot tegen de supermarktketen. De hoofdrol is voor een kiloknallerkip die haar hele leven in een dichte schuur leeft met vele andere lotgenoten per vierkante meter en nooit buiten komt.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Prinsen Food Group neemt Duitse concurrent over

17/08/2017

De Nederlandse Prinsen Food Group, die voornamelijk voeding in poedervorm produceert, heeft het Duitse Gustav Berning overgenomen. Dat is een van de grootste producenten van voedingsrepen in Europa.

Back to top