Action groeiende concurrent supermarkten

Non-foodketen Action is een steeds grotere concurrent voor Nederlandse supermarkten. Op jaarbasis haalt de keten al 137 miljoen euro aan omzet weg bij supermarkten. Vooral discounters Aldi en Lidl hebben last van deze ontwikkeling.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2006 is er al sprake van een toename van de weggesnoepte omzet bij supermarkten met 170 procent. De komende jaren wordt verwacht dat de groei blijft toenemen. Action werd vorige week overgenomen door investeringsfonds 3i, die van plan zijn het aantal vestigingen flink uit te breiden. Daarbij moet Action onder meer de Randstad gaan veroveren.

Eén op de drie huishoudens heeft afgelopen jaar iets uit het supermarktassortiment gekocht bij Action. In totaal gingen ze gemiddeld 6,3 keer naar Action en gaven daar gemiddeld iets minder dan een tientje aan. Ook drogisterijen hebben last van de concurrentie van de keten. Hier is het vooral DA dat omzet inlevert.

Non-foodketen Action is een steeds grotere concurrent voor Nederlandse supermarkten. Op jaarbasis haalt de keten al 137 miljoen euro aan omzet weg bij supermarkten. Vooral discounters Aldi en Lidl hebben last van deze ontwikkeling.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2006 is er al sprake van een toename van de weggesnoepte omzet bij supermarkten met 170 procent. De komende jaren wordt verwacht dat de groei blijft toenemen. Action werd vorige week overgenomen door investeringsfonds 3i, die van plan zijn het aantal vestigingen flink uit te breiden. Daarbij moet Action onder meer de Randstad gaan veroveren.

Eén op de drie huishoudens heeft afgelopen jaar iets uit het supermarktassortiment gekocht bij Action. In totaal gingen ze gemiddeld 6,3 keer naar Action en gaven daar gemiddeld iets minder dan een tientje aan. Ook drogisterijen hebben last van de concurrentie van de keten. Hier is het vooral DA dat omzet inlevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top