AH en C1000 rollebollen over prijsvergelijking.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

15/06/2017

Inex, de Belgische zuivelproducent die bij het grote publiek vooral bekend is van de melkbrikjes in scholen, gaat voor groei in Azië. Tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea ondertekende het bedrijf een deal om er jaarlijks 800 ton room te leveren.

EU verbiedt 'sojamelk' en 'tofoeboter'

15/06/2017

Mag een producent van plantaardige alternatieven zijn product ‘sojamelk’ of ‘tofoeboter’ noemen? Neen, zo bevestigt het Europees Hof van Justitie. De Europese Unie heeft immers strikte regels rond benamingen met melk, room, boter, kaas of yoghurt.

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel

14/06/2017

Met de opening van een winkel in de Brusselse rand verschijnen ook de eerste Franse woordjes in het winkelbeeld van Albert Heijn. Franchisepartner Jan Peeters blijft rotsvast geloven in de toekomst voor de keten in België. 

Spar opent drie nieuwe Spar City Stores

12/06/2017

Supermarktketen Spar opent deze maand in Den Haag, Amersfoort en Leeuwarden drie nieuwe Spar City Stores. Die brengen het totaal van dat concept op 35, tegen het jaareinde moeten dat er vijftig zijn.

Omzet Sprite suikervrij blijft op peil

12/06/2017

Medio maart lanceerde Coca-Cola Nederland als eerste landenorganisatie binnen de organisatie Sprite als volledig suikervrij merk. Niet als een line extension, maar als de reguliere variant. 

Back to top