AH en C1000 rollebollen over prijsvergelijking.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top