AH en C1000 rollebollen over prijsvergelijking.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over

25/07/2017

De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft de bottelactiviteiten van de Amerikaanse sectorgenoot Cott overgenomen voor een bedrag van 1,25 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het wordt zo de grootste onafhankelijke bottelaar ter wereld.

Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Nieuwe app Albert Heijn geeft meer info over producten

24/07/2017

De AH Productscanner, een nieuwe app van Albert Heijn, maakt het voor klanten mogelijk om door middel van augmented reality extra informatie te krijgen over producten, zoals ingrediënten, voedingswaarden, recepten en herkomst.

Sligro bouwt aan foodservice in België

24/07/2017

Sligro Food Group gaat haar onderneming in België verder uitbouwen vanuit het hoofdkantoor van Java Foodservice in Rotselaar, dat volgend jaar officieel van naam verandert. De bouw van een eerste vestiging in Antwerpen gaat dit najaar dan toch van start. 

Back to top