AH en C1000 rollebollen over prijsvergelijking. | RetailDetail

AH en C1000 rollebollen over prijsvergelijking.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.

 

C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over 'harde fouten'. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.

 

Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.