AH ruziet met grote franchisers

Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.

 

Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.

 

Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.

Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.

 

Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.

 

Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

ChiqueOLatte wil uitrollen

19/07/2017

Chocoladeconcept ChiqueOLatte wil verder uitrollen. Het eerste chocoladecafé opende in april in winkelcentrum Plein 40-45 in Amsterdam-West.

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Picnic trekt naar regio Leiden

19/07/2017

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.

Back to top