AH ruziet met grote franchisers

Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.

 

Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.

 

Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.

Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.

 

Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.

 

Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top