AH ruziet met grote franchisers

Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.

 

Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.

 

Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.

Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.

 

Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.

 

Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top