Ahold is op overnamepad

Koninklijk Ahold NV heeft de jacht geopend. De distributiegroep is actief op zoek naar overnames. Dat vertelde CEO Dick Boer vandaag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het bedrijf is vooral op zoek naar acquisities als toegangsticket tot nieuwe markten.

Nieuwe markten

Expansie in nieuwe markten wordt de komende jaren een hoofdprioriteit voor Ahold, aldus Dick Boer. Hij haalde daarbij België aan als voorbeeld bij uitstek van hun expansiedrift. Concretere informatie over welke markten of bedrijven de distributiegroep viseert, werd echter niet gegeven.

Efficiëntie opdrijven

Daarnaast wil Ahold in de toekomst verder focussen op vereenvoudiging van de activiteiten en het besparen van kosten. Ahold heeft op die vlakken zowel in Europa als in de VS reeds een hele weg afgelegd, met name door het terugdringen van het gebruikte aantal informatiesystemen.

 

Recent was er ook de introductie van een direct marketing programma, met als doel het koopgedrag van consumenten beter te analyseren. Bovendien wil Ahold het aanbod van zijn ketens nog verder uitbreiden, zoals dat bij Albert Heijn al het geval is met meer non-food en bereide maaltijden.

Een berg cash

Dick Boer was de aandeelhouders deze uiteenzetting van Aholds strategische plannen verschuldigd, na toenemende ontevredenheid over de enorme kasvoorraad van de holding. De topman verklaarde dat de kasvoorraad al een paar jaar meer dan 2,5 miljard euro bedraagt.
 

Koninklijk Ahold NV heeft de jacht geopend. De distributiegroep is actief op zoek naar overnames. Dat vertelde CEO Dick Boer vandaag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het bedrijf is vooral op zoek naar acquisities als toegangsticket tot nieuwe markten.

Nieuwe markten

Expansie in nieuwe markten wordt de komende jaren een hoofdprioriteit voor Ahold, aldus Dick Boer. Hij haalde daarbij België aan als voorbeeld bij uitstek van hun expansiedrift. Concretere informatie over welke markten of bedrijven de distributiegroep viseert, werd echter niet gegeven.

Efficiëntie opdrijven

Daarnaast wil Ahold in de toekomst verder focussen op vereenvoudiging van de activiteiten en het besparen van kosten. Ahold heeft op die vlakken zowel in Europa als in de VS reeds een hele weg afgelegd, met name door het terugdringen van het gebruikte aantal informatiesystemen.

 

Recent was er ook de introductie van een direct marketing programma, met als doel het koopgedrag van consumenten beter te analyseren. Bovendien wil Ahold het aanbod van zijn ketens nog verder uitbreiden, zoals dat bij Albert Heijn al het geval is met meer non-food en bereide maaltijden.

Een berg cash

Dick Boer was de aandeelhouders deze uiteenzetting van Aholds strategische plannen verschuldigd, na toenemende ontevredenheid over de enorme kasvoorraad van de holding. De topman verklaarde dat de kasvoorraad al een paar jaar meer dan 2,5 miljard euro bedraagt.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Groot renovatieplan Aldi goedgekeurd

27/07/2017

Het heeft duidelijk heel wat voeten in de aarde gehad, maar het grootse renovatieplan van Aldi Nord is volledig goedgekeurd. Daarin wordt 5,2 miljard euro geïnvesteerd om alle winkels van de discountketen te renoveren.

Nestlé niet tevreden met eigen groei

27/07/2017

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Overname Alpro stuwt winst Danone

27/07/2017

In het tweede kwartaal van 2017 is de winst van het Franse zuivelbedrijf Danone flink gestegen en dat heeft het vooral te danken aan de overname van WhiteWave Foods, het moederbedrijf van het Belgische Alpro.

Volume AB InBev stijgt voor het eerst sinds lang

27/07/2017

Voor het eerst in anderhalf jaar is de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev er in geslaagd om het verkochte volume op te drijven. Dat had het onder andere te danken aan succes in Zuid-Afrika, waar het na de overname van SABMiller actief werd.

Belg Francis Debeuckelaere aan het hoofd van Bacardi in Europa

27/07/2017

Bacardi Limited, de grootste familiale sterkedrankengroep in de wereld, laat weten dat de Belg Francis Debeuckelaere werd benoemd als regionale president van Europa. Een nieuwe stap in een opmerkelijke carrière. 

Gezonde drankjes zorgen voor boost bij Coca-Cola

26/07/2017

Drankenproducent Coca-Cola heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten. De omzet ging er met enkele procenten op vooruit en de winst kwam hoger uit dan verwacht. Dat heeft het vooral te danken aan duurdere en gezonde drankjes.

Back to top