Ahold is op overnamepad

Koninklijk Ahold NV heeft de jacht geopend. De distributiegroep is actief op zoek naar overnames. Dat vertelde CEO Dick Boer vandaag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het bedrijf is vooral op zoek naar acquisities als toegangsticket tot nieuwe markten.

Nieuwe markten

Expansie in nieuwe markten wordt de komende jaren een hoofdprioriteit voor Ahold, aldus Dick Boer. Hij haalde daarbij België aan als voorbeeld bij uitstek van hun expansiedrift. Concretere informatie over welke markten of bedrijven de distributiegroep viseert, werd echter niet gegeven.

Efficiëntie opdrijven

Daarnaast wil Ahold in de toekomst verder focussen op vereenvoudiging van de activiteiten en het besparen van kosten. Ahold heeft op die vlakken zowel in Europa als in de VS reeds een hele weg afgelegd, met name door het terugdringen van het gebruikte aantal informatiesystemen.

 

Recent was er ook de introductie van een direct marketing programma, met als doel het koopgedrag van consumenten beter te analyseren. Bovendien wil Ahold het aanbod van zijn ketens nog verder uitbreiden, zoals dat bij Albert Heijn al het geval is met meer non-food en bereide maaltijden.

Een berg cash

Dick Boer was de aandeelhouders deze uiteenzetting van Aholds strategische plannen verschuldigd, na toenemende ontevredenheid over de enorme kasvoorraad van de holding. De topman verklaarde dat de kasvoorraad al een paar jaar meer dan 2,5 miljard euro bedraagt.
 

Koninklijk Ahold NV heeft de jacht geopend. De distributiegroep is actief op zoek naar overnames. Dat vertelde CEO Dick Boer vandaag op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het bedrijf is vooral op zoek naar acquisities als toegangsticket tot nieuwe markten.

Nieuwe markten

Expansie in nieuwe markten wordt de komende jaren een hoofdprioriteit voor Ahold, aldus Dick Boer. Hij haalde daarbij België aan als voorbeeld bij uitstek van hun expansiedrift. Concretere informatie over welke markten of bedrijven de distributiegroep viseert, werd echter niet gegeven.

Efficiëntie opdrijven

Daarnaast wil Ahold in de toekomst verder focussen op vereenvoudiging van de activiteiten en het besparen van kosten. Ahold heeft op die vlakken zowel in Europa als in de VS reeds een hele weg afgelegd, met name door het terugdringen van het gebruikte aantal informatiesystemen.

 

Recent was er ook de introductie van een direct marketing programma, met als doel het koopgedrag van consumenten beter te analyseren. Bovendien wil Ahold het aanbod van zijn ketens nog verder uitbreiden, zoals dat bij Albert Heijn al het geval is met meer non-food en bereide maaltijden.

Een berg cash

Dick Boer was de aandeelhouders deze uiteenzetting van Aholds strategische plannen verschuldigd, na toenemende ontevredenheid over de enorme kasvoorraad van de holding. De topman verklaarde dat de kasvoorraad al een paar jaar meer dan 2,5 miljard euro bedraagt.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Back to top