Ahold stelt teleur | RetailDetail

Ahold stelt teleur

Supermarktgroep Ahold kon vanmorgen niet de verhoopte resultaten op tafel leggen. Vooral in de VS en gedurende het laatste kwartaal slaagde Ahold er niet in aan de verwachtingen te voldoen. Analisten en aandeelhouders toonden onmiddellijk hun ontgoocheling op de beurs.

Verenigde Staten boeman

In het vierde kwartaal van 2010 tuimelde de nettowinst van de supermarktholding liefst 42% naar beneden ten aanzien van een jaar eerder. Dat wijt Ahold hoofdzakelijk aan de zwakke marktomstandigheden in de Verenigde Staten – goed voor meer dan de helft van Aholds omzet -, waar het de inflatie niet steeds kon doorrekenen aan een op koopjes beluste consument.


Desalniettemin bleef de gemiddelde operationele marge over het hele jaar gemiddeld stabiel met 4,9%. Ahold zag zijn netto-omzet in het vierde kwartaal stijgen met 2,6%, van € 6,8 miljard naar bijna € 7 miljard. 

Oog op overnames

Ahold heeft zoals verhoopt ook eindelijk iets gelost over wat het van plan is met zijn kasvoorraad van quasi 2 miljard euro, zij het wel erg vaag. Koninklijke Ahold nv zou actief naar overnames kijken. Of daarmee Hema bedoeld wordt, weigert kersverse CEO Dick Boer niettemin te lossen. Vooral in de VS zou Ahold overnamekansen zien, omdat speciaal ginds de “zwakken zwakker worden”.


In het kader van de conflictueuze sfeer tussen kritische aandeelhouders en Aholds hoge kasberg, heeft de distributieholding bovendien aangekondigd voor 1 miljard euro eigen aandelen in te kopen. Zo krijgt het inkoopprogramma van €500 miljoen dat vorige week is afgerond een vervolg.

 

Supermarktgroep Ahold kon vanmorgen niet de verhoopte resultaten op tafel leggen. Vooral in de VS en gedurende het laatste kwartaal slaagde Ahold er niet in aan de verwachtingen te voldoen. Analisten en aandeelhouders toonden onmiddellijk hun ontgoocheling op de beurs.

Verenigde Staten boeman

In het vierde kwartaal van 2010 tuimelde de nettowinst van de supermarktholding liefst 42% naar beneden ten aanzien van een jaar eerder. Dat wijt Ahold hoofdzakelijk aan de zwakke marktomstandigheden in de Verenigde Staten – goed voor meer dan de helft van Aholds omzet -, waar het de inflatie niet steeds kon doorrekenen aan een op koopjes beluste consument.


Desalniettemin bleef de gemiddelde operationele marge over het hele jaar gemiddeld stabiel met 4,9%. Ahold zag zijn netto-omzet in het vierde kwartaal stijgen met 2,6%, van € 6,8 miljard naar bijna € 7 miljard. 

Oog op overnames

Ahold heeft zoals verhoopt ook eindelijk iets gelost over wat het van plan is met zijn kasvoorraad van quasi 2 miljard euro, zij het wel erg vaag. Koninklijke Ahold nv zou actief naar overnames kijken. Of daarmee Hema bedoeld wordt, weigert kersverse CEO Dick Boer niettemin te lossen. Vooral in de VS zou Ahold overnamekansen zien, omdat speciaal ginds de “zwakken zwakker worden”.


In het kader van de conflictueuze sfeer tussen kritische aandeelhouders en Aholds hoge kasberg, heeft de distributieholding bovendien aangekondigd voor 1 miljard euro eigen aandelen in te kopen. Zo krijgt het inkoopprogramma van €500 miljoen dat vorige week is afgerond een vervolg.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.