Albert Heijn heeft non-food-ambities

Albert Heijn kijkt al jaren goed naar Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Die supermarktketen heeft in de afgelopen tien jaar zowel in de winkels als online ook een groot marktaandeel veroverd in non-food. Albert Heijn heeft de afgelopen anderhalf jaar al een assortiment non-food toegevoegd aan de grotere winkels, maar uit een nadere bestudering van de toekomstplannen die enkele weken werden gepubliceerd blijkt ook dat moederbedrijf Ahold de websuper wil uitbouwen tot een webwarenhuis.

Neemt AH Wehkamp over?

Deze ontwikkeling ligt in het verlengde van de genoemde die Ahold zou hebben in het overnemen van Wehkamp, dat eerder deze week officieel in de etalage werd gezet. Daarmee zou Ahold in één klap beschikken over een compleet assortiment, de logistiek en de techniek om een compleet webwarenhuis te runnen. Ahold zelf doet geen uitspraken over de concrete interesse in Wehkamp, maar zegt wel dat een overname een mogelijkheid is om de non-foodambities meer vorm te geven.

 

De supermarkten van Albert Heijn lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei aan. Het winkelnet van de marktleider is al zeer dicht, waardoor nieuwe winkels vaak kannibaliseren op bestaande vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf al een enorm hoge vloerproductiviteit. Het hoge marktaandeel in food zorgt er bovendien voor dat kartelwaakhond NMa kritisch zal kijken naar overnames van andere supermarktketens. Non-food biedt derhalve een uitweg naar nieuwe omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


23/09/2016

In de eerste helft van het boekjaar 2016 heeft HelloFresh zijn omzet meer dan weten te verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder. Daar tegenover staat wel het feit dat ook het verlies bij het bedrijf verdubbelde.

22/09/2016

Amazon heeft vandaag zijn platform voor handgemaakte artikelen, Handmade at Amazon, toegevoegd aan zijn websites in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

22/09/2016

De Franse online shopping community Showroomprivé heeft een nieuwe operationeel directeur aangesteld. De 40-jarige Anil Benard-Dende komt over van bij Cdiscount en heet een kei te zijn in logistiek.

22/09/2016

Stadsdistributiebedrijf Bubble Post heeft er een nieuw type voertuig bij: de Bubble Stint, een wat bizar ogend voertuig dat vlotjes tot 400 kilogram op een milieuvriendelijke manier naar de stadswinkels en inwoners kan brengen.

22/09/2016

Rocket Internet, de incubatiegroep van de Duitse broertjes Samwer, heeft een halfjaar achter de rug om snel te vergeten: het groepsverlies ging vlot boven het half miljard euro als gevolg van flinke afboekingen.

20/09/2016

De Duitse webverkoper van consumentenelektronica Otto verhuurt voortaan ook producten aan zijn klanten. De producten moeten voor minstens drie maanden gehuurd worden en zijn gewoon naast de andere artikels te vinden op de webshop.

Back to top