Albert Heijn lijdt onder prijsinflatie

Nederlandse supermarktreus Ahold heeft vandaag zijn kwartaalresultaten bekendgemaakt. Hoewel de winstcijfers de analistenverwachtingen hebben overtroffen, heeft de groep bij zijn paradepaardje Albert Heijn de winstgevendheid in de eerste drie maanden van dit jaar zien afnemen. Voornaamste reden hiervoor is het feit dat de marktleider onder de Nederlandse supermarkten er niet in is geslaagd de inflatie helemaal door te berekenen in de prijzen op de winkelvloer.

Boven de verwachtingen

Op het groepsniveau zat alles nochtans snor: Ahold presteerde een winstgroei van 6,2%, goed voor een nettowinst van 291 miljoen euro. Dankzij voornamelijk volumegroei in de VS (waar Ahold aanwezig is onder de labels Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle), steeg de omzet met 5,9%. Ook het bedrijfsresultaat steeg, met name 8,6% tot 444 miljoen euro. Opvallend is dat zelfs de marges in de Verenigde Staten toenamen, wat zorgde voor een totale marge op de retailactiviteiten van 5% ten aanzien van 4,9% in het eerste kwartaal van 2010.

Nederland ontgoochelt

Dat specialisten en aandeelhouders dan toch beteuterd reageerden op de bekendmakingen, had alles te maken met Aholds resultaten op de Nederlandse markt. In Nederland werd een bedrijfsresultaat geboekt van 200 miljoen euro, veertien miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele marge daalde van 6,9 naar 6 procent.


In de omzet had AH minder problemen. De netto-omzet groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,9 procent tot 3,2 miljard euro. Autonoom stegen de verkopen met 2,8 procent. Daarmee groeit AH wederom sneller dan de markt, wat zich zal vertalen in een hoger marktaandeel.


In de telefonische toelichting zei CEO Dick Boer dan ook de druk op de marges mede te zullen moeten compenseren door kostenbeheersing. Bovendien wordt de uitdaging om in het volgende kwartaal de inflatie door te berekenen in de prijzen, aldus nog Dick Boer.

Tweede voor België officieel

Ook bij de Belgische zuiderburen keek men dit keer reikhalzend uit naar de kwartaalresultaten van de Nederlandse grootgrutter. Tevergeefs, want Dick Boer wilde enkel kwijt dat de resultaten in Brasschaat tot nu toe goed meevallen. Ook wist hij te vertellen dat er, tot niemands verrassing, een tweede winkel opent in regio Antwerpen. Of het dan gaat om de tweede winkel van broer en zus Van Ende in Stabroek of nog een andere locatie, vertelde Boer er helaas niet bij.

 

Nederlandse supermarktreus Ahold heeft vandaag zijn kwartaalresultaten bekendgemaakt. Hoewel de winstcijfers de analistenverwachtingen hebben overtroffen, heeft de groep bij zijn paradepaardje Albert Heijn de winstgevendheid in de eerste drie maanden van dit jaar zien afnemen. Voornaamste reden hiervoor is het feit dat de marktleider onder de Nederlandse supermarkten er niet in is geslaagd de inflatie helemaal door te berekenen in de prijzen op de winkelvloer.

Boven de verwachtingen

Op het groepsniveau zat alles nochtans snor: Ahold presteerde een winstgroei van 6,2%, goed voor een nettowinst van 291 miljoen euro. Dankzij voornamelijk volumegroei in de VS (waar Ahold aanwezig is onder de labels Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle), steeg de omzet met 5,9%. Ook het bedrijfsresultaat steeg, met name 8,6% tot 444 miljoen euro. Opvallend is dat zelfs de marges in de Verenigde Staten toenamen, wat zorgde voor een totale marge op de retailactiviteiten van 5% ten aanzien van 4,9% in het eerste kwartaal van 2010.

Nederland ontgoochelt

Dat specialisten en aandeelhouders dan toch beteuterd reageerden op de bekendmakingen, had alles te maken met Aholds resultaten op de Nederlandse markt. In Nederland werd een bedrijfsresultaat geboekt van 200 miljoen euro, veertien miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele marge daalde van 6,9 naar 6 procent.


In de omzet had AH minder problemen. De netto-omzet groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,9 procent tot 3,2 miljard euro. Autonoom stegen de verkopen met 2,8 procent. Daarmee groeit AH wederom sneller dan de markt, wat zich zal vertalen in een hoger marktaandeel.


In de telefonische toelichting zei CEO Dick Boer dan ook de druk op de marges mede te zullen moeten compenseren door kostenbeheersing. Bovendien wordt de uitdaging om in het volgende kwartaal de inflatie door te berekenen in de prijzen, aldus nog Dick Boer.

Tweede voor België officieel

Ook bij de Belgische zuiderburen keek men dit keer reikhalzend uit naar de kwartaalresultaten van de Nederlandse grootgrutter. Tevergeefs, want Dick Boer wilde enkel kwijt dat de resultaten in Brasschaat tot nu toe goed meevallen. Ook wist hij te vertellen dat er, tot niemands verrassing, een tweede winkel opent in regio Antwerpen. Of het dan gaat om de tweede winkel van broer en zus Van Ende in Stabroek of nog een andere locatie, vertelde Boer er helaas niet bij.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wakker Dier start campagne tegen kiloknallen Albert Heijn

18/08/2017

Omdat Albert Heijn blijft stunten met kiloknallers, start dierenbeschermer Wakker Dier deze week een TV spot tegen de supermarktketen. De hoofdrol is voor een kiloknallerkip die haar hele leven in een dichte schuur leeft met vele andere lotgenoten per vierkante meter en nooit buiten komt.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Prinsen Food Group neemt Duitse concurrent over

17/08/2017

De Nederlandse Prinsen Food Group, die voornamelijk voeding in poedervorm produceert, heeft het Duitse Gustav Berning overgenomen. Dat is een van de grootste producenten van voedingsrepen in Europa.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top