Albert Heijn lijdt onder prijsinflatie

Nederlandse supermarktreus Ahold heeft vandaag zijn kwartaalresultaten bekendgemaakt. Hoewel de winstcijfers de analistenverwachtingen hebben overtroffen, heeft de groep bij zijn paradepaardje Albert Heijn de winstgevendheid in de eerste drie maanden van dit jaar zien afnemen. Voornaamste reden hiervoor is het feit dat de marktleider onder de Nederlandse supermarkten er niet in is geslaagd de inflatie helemaal door te berekenen in de prijzen op de winkelvloer.

Boven de verwachtingen

Op het groepsniveau zat alles nochtans snor: Ahold presteerde een winstgroei van 6,2%, goed voor een nettowinst van 291 miljoen euro. Dankzij voornamelijk volumegroei in de VS (waar Ahold aanwezig is onder de labels Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle), steeg de omzet met 5,9%. Ook het bedrijfsresultaat steeg, met name 8,6% tot 444 miljoen euro. Opvallend is dat zelfs de marges in de Verenigde Staten toenamen, wat zorgde voor een totale marge op de retailactiviteiten van 5% ten aanzien van 4,9% in het eerste kwartaal van 2010.

Nederland ontgoochelt

Dat specialisten en aandeelhouders dan toch beteuterd reageerden op de bekendmakingen, had alles te maken met Aholds resultaten op de Nederlandse markt. In Nederland werd een bedrijfsresultaat geboekt van 200 miljoen euro, veertien miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele marge daalde van 6,9 naar 6 procent.


In de omzet had AH minder problemen. De netto-omzet groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,9 procent tot 3,2 miljard euro. Autonoom stegen de verkopen met 2,8 procent. Daarmee groeit AH wederom sneller dan de markt, wat zich zal vertalen in een hoger marktaandeel.


In de telefonische toelichting zei CEO Dick Boer dan ook de druk op de marges mede te zullen moeten compenseren door kostenbeheersing. Bovendien wordt de uitdaging om in het volgende kwartaal de inflatie door te berekenen in de prijzen, aldus nog Dick Boer.

Tweede voor België officieel

Ook bij de Belgische zuiderburen keek men dit keer reikhalzend uit naar de kwartaalresultaten van de Nederlandse grootgrutter. Tevergeefs, want Dick Boer wilde enkel kwijt dat de resultaten in Brasschaat tot nu toe goed meevallen. Ook wist hij te vertellen dat er, tot niemands verrassing, een tweede winkel opent in regio Antwerpen. Of het dan gaat om de tweede winkel van broer en zus Van Ende in Stabroek of nog een andere locatie, vertelde Boer er helaas niet bij.

 

Nederlandse supermarktreus Ahold heeft vandaag zijn kwartaalresultaten bekendgemaakt. Hoewel de winstcijfers de analistenverwachtingen hebben overtroffen, heeft de groep bij zijn paradepaardje Albert Heijn de winstgevendheid in de eerste drie maanden van dit jaar zien afnemen. Voornaamste reden hiervoor is het feit dat de marktleider onder de Nederlandse supermarkten er niet in is geslaagd de inflatie helemaal door te berekenen in de prijzen op de winkelvloer.

Boven de verwachtingen

Op het groepsniveau zat alles nochtans snor: Ahold presteerde een winstgroei van 6,2%, goed voor een nettowinst van 291 miljoen euro. Dankzij voornamelijk volumegroei in de VS (waar Ahold aanwezig is onder de labels Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle), steeg de omzet met 5,9%. Ook het bedrijfsresultaat steeg, met name 8,6% tot 444 miljoen euro. Opvallend is dat zelfs de marges in de Verenigde Staten toenamen, wat zorgde voor een totale marge op de retailactiviteiten van 5% ten aanzien van 4,9% in het eerste kwartaal van 2010.

Nederland ontgoochelt

Dat specialisten en aandeelhouders dan toch beteuterd reageerden op de bekendmakingen, had alles te maken met Aholds resultaten op de Nederlandse markt. In Nederland werd een bedrijfsresultaat geboekt van 200 miljoen euro, veertien miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele marge daalde van 6,9 naar 6 procent.


In de omzet had AH minder problemen. De netto-omzet groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,9 procent tot 3,2 miljard euro. Autonoom stegen de verkopen met 2,8 procent. Daarmee groeit AH wederom sneller dan de markt, wat zich zal vertalen in een hoger marktaandeel.


In de telefonische toelichting zei CEO Dick Boer dan ook de druk op de marges mede te zullen moeten compenseren door kostenbeheersing. Bovendien wordt de uitdaging om in het volgende kwartaal de inflatie door te berekenen in de prijzen, aldus nog Dick Boer.

Tweede voor België officieel

Ook bij de Belgische zuiderburen keek men dit keer reikhalzend uit naar de kwartaalresultaten van de Nederlandse grootgrutter. Tevergeefs, want Dick Boer wilde enkel kwijt dat de resultaten in Brasschaat tot nu toe goed meevallen. Ook wist hij te vertellen dat er, tot niemands verrassing, een tweede winkel opent in regio Antwerpen. Of het dan gaat om de tweede winkel van broer en zus Van Ende in Stabroek of nog een andere locatie, vertelde Boer er helaas niet bij.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top