Albert Heijn presenteert 'echte Belgische' mayonaise | RetailDetail

Albert Heijn presenteert 'echte Belgische' mayonaise

Albert Heijn heeft de Belgische smaak te pakken. Letterlijk zelfs: overtuigd van de Belgische culinaire meerwaarde, lanceert de Nederlandse supermarktketen "echte” Belgische mayonaise. Het begin van “meer Belgisch” bij AH?

Zuurdere mayonaise

“We hebben besloten Belgische mayonaise aan ons assortiment toe te voegen omdat er een duidelijk smaakverschil is. In de eerste Belgische AH-winkel te Brasschaat was er vraag naar de eigen soort mayonaise. Ook in Nederland wil men meer en meer de Belgische variant die fijnproevers hebben leren kennen”, verklaart Corné Mulders, topman van Albert Heijn België.

 

RetailDetail wist de allereerste pot te bemachtigen en deed de smaaktest. Bij Frituur Patatje op Antwerpen Linkeroever waren ze het roerend eens: de Belgische mayonaise van Albert Heijn smaakt “echt Belgisch”. En daarmee bedoelen ze: wat zuurder met tegelijk een meer zoete bijsmaak. Beduidend anders dan de mayonaise die tot nu toe in de Nederlandse winkelrekken te vinden is.

Uitbreiding van AH-huismerk

In plaats van die leemte in het aanbod echter te vullen met een Belgisch merkproduct, brengt Albert Heijn de mayonaise uit onder het eigen huismerk. In het debat tussen de huismerken en de A-labels – zoals dat door de sectorleiders en RetailDetail op 9 september gevoerd zal worden – lijkt AH daarmee zijn geloof in eigen merken te bevestigen.

 

Voor de producent belooft het “echt Belgische” sausje alvast een interessante uitbreiding van de afzetmarkt te zijn: het grootste deel van de Belgische mayonaise is natuurlijk bestemd voor de 830 Nederlandse AH-winkels. Gezien die schaalgrootte en het Bourgondische imago van de Belgen bij de noorderburen, zijn de mogelijkheden voor “meer Belgisch” bij AH bovendien talrijk.

Nederland proeft België

Corné Mulders wil nochtans niet gezegd hebben dat er een Belgische lijn aankomt: “Er zijn natuurlijk een aantal producten waarvoor het interessant zou zijn een Belgische variant te introduceren. We sluiten niet uit dat er in de toekomst meer komt, maar op dit moment blijft het toch gewoon bij de mayonaise.”

 

Vanaf volgende week ligt de Belgische mayonaise in de winkelrekken van de Albert Heijnvestiging in Brasschaat, enkele weken later wordt ze verdeeld in de winkels in Nederland.
 

Albert Heijn heeft de Belgische smaak te pakken. Letterlijk zelfs: overtuigd van de Belgische culinaire meerwaarde, lanceert de Nederlandse supermarktketen "echte” Belgische mayonaise. Het begin van “meer Belgisch” bij AH?

Zuurdere mayonaise

“We hebben besloten Belgische mayonaise aan ons assortiment toe te voegen omdat er een duidelijk smaakverschil is. In de eerste Belgische AH-winkel te Brasschaat was er vraag naar de eigen soort mayonaise. Ook in Nederland wil men meer en meer de Belgische variant die fijnproevers hebben leren kennen”, verklaart Corné Mulders, topman van Albert Heijn België.

 

RetailDetail wist de allereerste pot te bemachtigen en deed de smaaktest. Bij Frituur Patatje op Antwerpen Linkeroever waren ze het roerend eens: de Belgische mayonaise van Albert Heijn smaakt “echt Belgisch”. En daarmee bedoelen ze: wat zuurder met tegelijk een meer zoete bijsmaak. Beduidend anders dan de mayonaise die tot nu toe in de Nederlandse winkelrekken te vinden is.

Uitbreiding van AH-huismerk

In plaats van die leemte in het aanbod echter te vullen met een Belgisch merkproduct, brengt Albert Heijn de mayonaise uit onder het eigen huismerk. In het debat tussen de huismerken en de A-labels – zoals dat door de sectorleiders en RetailDetail op 9 september gevoerd zal worden – lijkt AH daarmee zijn geloof in eigen merken te bevestigen.

 

Voor de producent belooft het “echt Belgische” sausje alvast een interessante uitbreiding van de afzetmarkt te zijn: het grootste deel van de Belgische mayonaise is natuurlijk bestemd voor de 830 Nederlandse AH-winkels. Gezien die schaalgrootte en het Bourgondische imago van de Belgen bij de noorderburen, zijn de mogelijkheden voor “meer Belgisch” bij AH bovendien talrijk.

Nederland proeft België

Corné Mulders wil nochtans niet gezegd hebben dat er een Belgische lijn aankomt: “Er zijn natuurlijk een aantal producten waarvoor het interessant zou zijn een Belgische variant te introduceren. We sluiten niet uit dat er in de toekomst meer komt, maar op dit moment blijft het toch gewoon bij de mayonaise.”

 

Vanaf volgende week ligt de Belgische mayonaise in de winkelrekken van de Albert Heijnvestiging in Brasschaat, enkele weken later wordt ze verdeeld in de winkels in Nederland.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.