Albert Heijn presenteert 'echte Belgische' mayonaise

Albert Heijn heeft de Belgische smaak te pakken. Letterlijk zelfs: overtuigd van de Belgische culinaire meerwaarde, lanceert de Nederlandse supermarktketen "echte” Belgische mayonaise. Het begin van “meer Belgisch” bij AH?

Zuurdere mayonaise

“We hebben besloten Belgische mayonaise aan ons assortiment toe te voegen omdat er een duidelijk smaakverschil is. In de eerste Belgische AH-winkel te Brasschaat was er vraag naar de eigen soort mayonaise. Ook in Nederland wil men meer en meer de Belgische variant die fijnproevers hebben leren kennen”, verklaart Corné Mulders, topman van Albert Heijn België.

 

RetailDetail wist de allereerste pot te bemachtigen en deed de smaaktest. Bij Frituur Patatje op Antwerpen Linkeroever waren ze het roerend eens: de Belgische mayonaise van Albert Heijn smaakt “echt Belgisch”. En daarmee bedoelen ze: wat zuurder met tegelijk een meer zoete bijsmaak. Beduidend anders dan de mayonaise die tot nu toe in de Nederlandse winkelrekken te vinden is.

Uitbreiding van AH-huismerk

In plaats van die leemte in het aanbod echter te vullen met een Belgisch merkproduct, brengt Albert Heijn de mayonaise uit onder het eigen huismerk. In het debat tussen de huismerken en de A-labels – zoals dat door de sectorleiders en RetailDetail op 9 september gevoerd zal worden – lijkt AH daarmee zijn geloof in eigen merken te bevestigen.

 

Voor de producent belooft het “echt Belgische” sausje alvast een interessante uitbreiding van de afzetmarkt te zijn: het grootste deel van de Belgische mayonaise is natuurlijk bestemd voor de 830 Nederlandse AH-winkels. Gezien die schaalgrootte en het Bourgondische imago van de Belgen bij de noorderburen, zijn de mogelijkheden voor “meer Belgisch” bij AH bovendien talrijk.

Nederland proeft België

Corné Mulders wil nochtans niet gezegd hebben dat er een Belgische lijn aankomt: “Er zijn natuurlijk een aantal producten waarvoor het interessant zou zijn een Belgische variant te introduceren. We sluiten niet uit dat er in de toekomst meer komt, maar op dit moment blijft het toch gewoon bij de mayonaise.”

 

Vanaf volgende week ligt de Belgische mayonaise in de winkelrekken van de Albert Heijnvestiging in Brasschaat, enkele weken later wordt ze verdeeld in de winkels in Nederland.
 

Albert Heijn heeft de Belgische smaak te pakken. Letterlijk zelfs: overtuigd van de Belgische culinaire meerwaarde, lanceert de Nederlandse supermarktketen "echte” Belgische mayonaise. Het begin van “meer Belgisch” bij AH?

Zuurdere mayonaise

“We hebben besloten Belgische mayonaise aan ons assortiment toe te voegen omdat er een duidelijk smaakverschil is. In de eerste Belgische AH-winkel te Brasschaat was er vraag naar de eigen soort mayonaise. Ook in Nederland wil men meer en meer de Belgische variant die fijnproevers hebben leren kennen”, verklaart Corné Mulders, topman van Albert Heijn België.

 

RetailDetail wist de allereerste pot te bemachtigen en deed de smaaktest. Bij Frituur Patatje op Antwerpen Linkeroever waren ze het roerend eens: de Belgische mayonaise van Albert Heijn smaakt “echt Belgisch”. En daarmee bedoelen ze: wat zuurder met tegelijk een meer zoete bijsmaak. Beduidend anders dan de mayonaise die tot nu toe in de Nederlandse winkelrekken te vinden is.

Uitbreiding van AH-huismerk

In plaats van die leemte in het aanbod echter te vullen met een Belgisch merkproduct, brengt Albert Heijn de mayonaise uit onder het eigen huismerk. In het debat tussen de huismerken en de A-labels – zoals dat door de sectorleiders en RetailDetail op 9 september gevoerd zal worden – lijkt AH daarmee zijn geloof in eigen merken te bevestigen.

 

Voor de producent belooft het “echt Belgische” sausje alvast een interessante uitbreiding van de afzetmarkt te zijn: het grootste deel van de Belgische mayonaise is natuurlijk bestemd voor de 830 Nederlandse AH-winkels. Gezien die schaalgrootte en het Bourgondische imago van de Belgen bij de noorderburen, zijn de mogelijkheden voor “meer Belgisch” bij AH bovendien talrijk.

Nederland proeft België

Corné Mulders wil nochtans niet gezegd hebben dat er een Belgische lijn aankomt: “Er zijn natuurlijk een aantal producten waarvoor het interessant zou zijn een Belgische variant te introduceren. We sluiten niet uit dat er in de toekomst meer komt, maar op dit moment blijft het toch gewoon bij de mayonaise.”

 

Vanaf volgende week ligt de Belgische mayonaise in de winkelrekken van de Albert Heijnvestiging in Brasschaat, enkele weken later wordt ze verdeeld in de winkels in Nederland.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top