Albert Heijn presenteert 'echte Belgische' mayonaise | RetailDetail

Albert Heijn presenteert 'echte Belgische' mayonaise

Albert Heijn heeft de Belgische smaak te pakken. Letterlijk zelfs: overtuigd van de Belgische culinaire meerwaarde, lanceert de Nederlandse supermarktketen "echte” Belgische mayonaise. Het begin van “meer Belgisch” bij AH?

Zuurdere mayonaise

“We hebben besloten Belgische mayonaise aan ons assortiment toe te voegen omdat er een duidelijk smaakverschil is. In de eerste Belgische AH-winkel te Brasschaat was er vraag naar de eigen soort mayonaise. Ook in Nederland wil men meer en meer de Belgische variant die fijnproevers hebben leren kennen”, verklaart Corné Mulders, topman van Albert Heijn België.

 

RetailDetail wist de allereerste pot te bemachtigen en deed de smaaktest. Bij Frituur Patatje op Antwerpen Linkeroever waren ze het roerend eens: de Belgische mayonaise van Albert Heijn smaakt “echt Belgisch”. En daarmee bedoelen ze: wat zuurder met tegelijk een meer zoete bijsmaak. Beduidend anders dan de mayonaise die tot nu toe in de Nederlandse winkelrekken te vinden is.

Uitbreiding van AH-huismerk

In plaats van die leemte in het aanbod echter te vullen met een Belgisch merkproduct, brengt Albert Heijn de mayonaise uit onder het eigen huismerk. In het debat tussen de huismerken en de A-labels – zoals dat door de sectorleiders en RetailDetail op 9 september gevoerd zal worden – lijkt AH daarmee zijn geloof in eigen merken te bevestigen.

 

Voor de producent belooft het “echt Belgische” sausje alvast een interessante uitbreiding van de afzetmarkt te zijn: het grootste deel van de Belgische mayonaise is natuurlijk bestemd voor de 830 Nederlandse AH-winkels. Gezien die schaalgrootte en het Bourgondische imago van de Belgen bij de noorderburen, zijn de mogelijkheden voor “meer Belgisch” bij AH bovendien talrijk.

Nederland proeft België

Corné Mulders wil nochtans niet gezegd hebben dat er een Belgische lijn aankomt: “Er zijn natuurlijk een aantal producten waarvoor het interessant zou zijn een Belgische variant te introduceren. We sluiten niet uit dat er in de toekomst meer komt, maar op dit moment blijft het toch gewoon bij de mayonaise.”

 

Vanaf volgende week ligt de Belgische mayonaise in de winkelrekken van de Albert Heijnvestiging in Brasschaat, enkele weken later wordt ze verdeeld in de winkels in Nederland.
 

Albert Heijn heeft de Belgische smaak te pakken. Letterlijk zelfs: overtuigd van de Belgische culinaire meerwaarde, lanceert de Nederlandse supermarktketen "echte” Belgische mayonaise. Het begin van “meer Belgisch” bij AH?

Zuurdere mayonaise

“We hebben besloten Belgische mayonaise aan ons assortiment toe te voegen omdat er een duidelijk smaakverschil is. In de eerste Belgische AH-winkel te Brasschaat was er vraag naar de eigen soort mayonaise. Ook in Nederland wil men meer en meer de Belgische variant die fijnproevers hebben leren kennen”, verklaart Corné Mulders, topman van Albert Heijn België.

 

RetailDetail wist de allereerste pot te bemachtigen en deed de smaaktest. Bij Frituur Patatje op Antwerpen Linkeroever waren ze het roerend eens: de Belgische mayonaise van Albert Heijn smaakt “echt Belgisch”. En daarmee bedoelen ze: wat zuurder met tegelijk een meer zoete bijsmaak. Beduidend anders dan de mayonaise die tot nu toe in de Nederlandse winkelrekken te vinden is.

Uitbreiding van AH-huismerk

In plaats van die leemte in het aanbod echter te vullen met een Belgisch merkproduct, brengt Albert Heijn de mayonaise uit onder het eigen huismerk. In het debat tussen de huismerken en de A-labels – zoals dat door de sectorleiders en RetailDetail op 9 september gevoerd zal worden – lijkt AH daarmee zijn geloof in eigen merken te bevestigen.

 

Voor de producent belooft het “echt Belgische” sausje alvast een interessante uitbreiding van de afzetmarkt te zijn: het grootste deel van de Belgische mayonaise is natuurlijk bestemd voor de 830 Nederlandse AH-winkels. Gezien die schaalgrootte en het Bourgondische imago van de Belgen bij de noorderburen, zijn de mogelijkheden voor “meer Belgisch” bij AH bovendien talrijk.

Nederland proeft België

Corné Mulders wil nochtans niet gezegd hebben dat er een Belgische lijn aankomt: “Er zijn natuurlijk een aantal producten waarvoor het interessant zou zijn een Belgische variant te introduceren. We sluiten niet uit dat er in de toekomst meer komt, maar op dit moment blijft het toch gewoon bij de mayonaise.”

 

Vanaf volgende week ligt de Belgische mayonaise in de winkelrekken van de Albert Heijnvestiging in Brasschaat, enkele weken later wordt ze verdeeld in de winkels in Nederland.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.