Albert Heijn stapt in proef mobiel betalen | RetailDetail

Albert Heijn stapt in proef mobiel betalen

Betalen door alleen je mobiele telefoon of portemonnee even langs een betaalpad te halen. Daarmee experimenteert Albert Heijn samen met Rabobank bij de vestiging van AH to go bij het World Trade Center in Amsterdam. Klanten hebben alleen een zogenoemde NFC-sticker nodig.

Virtuele portemonnee

NFC staat voor Near Field Communication en wordt al langer gezien als een belangrijke manier om betalingen snel te kunnen verrichten voor de toekomst. De sticker is gekoppeld aan de door Rabobank gelanceerde virtuele portemonnee MiniTix, maar klanten van alle Nederlandse banken kunnen aan de proef meedoen.

 

In de toekomst wordt verwacht dat de meeste mobiele telefoons standaard zullen zijn uitgerust met een NFC-chip, maar omdat veel mobieltjes dat nog niet zijn wordt bij de proef gewerkt met de stickers. Albert Heijn hoopt daarmee betalingen sneller te kunnen afhandelen, waardoor de wachttijden bij de kassa afnemen.

Startpakket

Klanten die mee willen doen aan de proef kunnen bij de genoemde vestiging van AH to go een startpakket ophalen. Daarin zitten een witte en een zwarte sticker voor respectievelijk interne bevestiging of om aan de buitenkant van telefoon of portemonnee te plakken. Daarnaast staat een barcode op de verpakking die moet worden gebruikt om de dienst thuis op de computer te activeren.


Het zijn niet de eerste proeven met mobiel betalen in Nederland. Vier jaar geleden probeerde Rabobank het al een keertje met supermarktketen C1000. Toen kregen klanten een mobiele telefoon met een NFC-chip. Ook Albert Heijn had eerder een proef, die onder meer bij de to go op station Amsterdam-Amstel liep.

 

Betalen door alleen je mobiele telefoon of portemonnee even langs een betaalpad te halen. Daarmee experimenteert Albert Heijn samen met Rabobank bij de vestiging van AH to go bij het World Trade Center in Amsterdam. Klanten hebben alleen een zogenoemde NFC-sticker nodig.

Virtuele portemonnee

NFC staat voor Near Field Communication en wordt al langer gezien als een belangrijke manier om betalingen snel te kunnen verrichten voor de toekomst. De sticker is gekoppeld aan de door Rabobank gelanceerde virtuele portemonnee MiniTix, maar klanten van alle Nederlandse banken kunnen aan de proef meedoen.

 

In de toekomst wordt verwacht dat de meeste mobiele telefoons standaard zullen zijn uitgerust met een NFC-chip, maar omdat veel mobieltjes dat nog niet zijn wordt bij de proef gewerkt met de stickers. Albert Heijn hoopt daarmee betalingen sneller te kunnen afhandelen, waardoor de wachttijden bij de kassa afnemen.

Startpakket

Klanten die mee willen doen aan de proef kunnen bij de genoemde vestiging van AH to go een startpakket ophalen. Daarin zitten een witte en een zwarte sticker voor respectievelijk interne bevestiging of om aan de buitenkant van telefoon of portemonnee te plakken. Daarnaast staat een barcode op de verpakking die moet worden gebruikt om de dienst thuis op de computer te activeren.


Het zijn niet de eerste proeven met mobiel betalen in Nederland. Vier jaar geleden probeerde Rabobank het al een keertje met supermarktketen C1000. Toen kregen klanten een mobiele telefoon met een NFC-chip. Ook Albert Heijn had eerder een proef, die onder meer bij de to go op station Amsterdam-Amstel liep.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.