Albert Heijn stapt in proef mobiel betalen

Betalen door alleen je mobiele telefoon of portemonnee even langs een betaalpad te halen. Daarmee experimenteert Albert Heijn samen met Rabobank bij de vestiging van AH to go bij het World Trade Center in Amsterdam. Klanten hebben alleen een zogenoemde NFC-sticker nodig.

Virtuele portemonnee

NFC staat voor Near Field Communication en wordt al langer gezien als een belangrijke manier om betalingen snel te kunnen verrichten voor de toekomst. De sticker is gekoppeld aan de door Rabobank gelanceerde virtuele portemonnee MiniTix, maar klanten van alle Nederlandse banken kunnen aan de proef meedoen.

 

In de toekomst wordt verwacht dat de meeste mobiele telefoons standaard zullen zijn uitgerust met een NFC-chip, maar omdat veel mobieltjes dat nog niet zijn wordt bij de proef gewerkt met de stickers. Albert Heijn hoopt daarmee betalingen sneller te kunnen afhandelen, waardoor de wachttijden bij de kassa afnemen.

Startpakket

Klanten die mee willen doen aan de proef kunnen bij de genoemde vestiging van AH to go een startpakket ophalen. Daarin zitten een witte en een zwarte sticker voor respectievelijk interne bevestiging of om aan de buitenkant van telefoon of portemonnee te plakken. Daarnaast staat een barcode op de verpakking die moet worden gebruikt om de dienst thuis op de computer te activeren.


Het zijn niet de eerste proeven met mobiel betalen in Nederland. Vier jaar geleden probeerde Rabobank het al een keertje met supermarktketen C1000. Toen kregen klanten een mobiele telefoon met een NFC-chip. Ook Albert Heijn had eerder een proef, die onder meer bij de to go op station Amsterdam-Amstel liep.

 

Betalen door alleen je mobiele telefoon of portemonnee even langs een betaalpad te halen. Daarmee experimenteert Albert Heijn samen met Rabobank bij de vestiging van AH to go bij het World Trade Center in Amsterdam. Klanten hebben alleen een zogenoemde NFC-sticker nodig.

Virtuele portemonnee

NFC staat voor Near Field Communication en wordt al langer gezien als een belangrijke manier om betalingen snel te kunnen verrichten voor de toekomst. De sticker is gekoppeld aan de door Rabobank gelanceerde virtuele portemonnee MiniTix, maar klanten van alle Nederlandse banken kunnen aan de proef meedoen.

 

In de toekomst wordt verwacht dat de meeste mobiele telefoons standaard zullen zijn uitgerust met een NFC-chip, maar omdat veel mobieltjes dat nog niet zijn wordt bij de proef gewerkt met de stickers. Albert Heijn hoopt daarmee betalingen sneller te kunnen afhandelen, waardoor de wachttijden bij de kassa afnemen.

Startpakket

Klanten die mee willen doen aan de proef kunnen bij de genoemde vestiging van AH to go een startpakket ophalen. Daarin zitten een witte en een zwarte sticker voor respectievelijk interne bevestiging of om aan de buitenkant van telefoon of portemonnee te plakken. Daarnaast staat een barcode op de verpakking die moet worden gebruikt om de dienst thuis op de computer te activeren.


Het zijn niet de eerste proeven met mobiel betalen in Nederland. Vier jaar geleden probeerde Rabobank het al een keertje met supermarktketen C1000. Toen kregen klanten een mobiele telefoon met een NFC-chip. Ook Albert Heijn had eerder een proef, die onder meer bij de to go op station Amsterdam-Amstel liep.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

De Bijenkorf gaat gratis bezorgen

08/08/2017

Klanten van De Bijenkorf met een webshopaccount krijgen vanaf nu online bestellingen standaard gratis thuisbezorgd. Bezorgen op zondag of op afspraak blijft echter wel betalend.

Back to top