Albert Heijn stapt in proef mobiel betalen

Betalen door alleen je mobiele telefoon of portemonnee even langs een betaalpad te halen. Daarmee experimenteert Albert Heijn samen met Rabobank bij de vestiging van AH to go bij het World Trade Center in Amsterdam. Klanten hebben alleen een zogenoemde NFC-sticker nodig.

Virtuele portemonnee

NFC staat voor Near Field Communication en wordt al langer gezien als een belangrijke manier om betalingen snel te kunnen verrichten voor de toekomst. De sticker is gekoppeld aan de door Rabobank gelanceerde virtuele portemonnee MiniTix, maar klanten van alle Nederlandse banken kunnen aan de proef meedoen.

 

In de toekomst wordt verwacht dat de meeste mobiele telefoons standaard zullen zijn uitgerust met een NFC-chip, maar omdat veel mobieltjes dat nog niet zijn wordt bij de proef gewerkt met de stickers. Albert Heijn hoopt daarmee betalingen sneller te kunnen afhandelen, waardoor de wachttijden bij de kassa afnemen.

Startpakket

Klanten die mee willen doen aan de proef kunnen bij de genoemde vestiging van AH to go een startpakket ophalen. Daarin zitten een witte en een zwarte sticker voor respectievelijk interne bevestiging of om aan de buitenkant van telefoon of portemonnee te plakken. Daarnaast staat een barcode op de verpakking die moet worden gebruikt om de dienst thuis op de computer te activeren.


Het zijn niet de eerste proeven met mobiel betalen in Nederland. Vier jaar geleden probeerde Rabobank het al een keertje met supermarktketen C1000. Toen kregen klanten een mobiele telefoon met een NFC-chip. Ook Albert Heijn had eerder een proef, die onder meer bij de to go op station Amsterdam-Amstel liep.

 

Betalen door alleen je mobiele telefoon of portemonnee even langs een betaalpad te halen. Daarmee experimenteert Albert Heijn samen met Rabobank bij de vestiging van AH to go bij het World Trade Center in Amsterdam. Klanten hebben alleen een zogenoemde NFC-sticker nodig.

Virtuele portemonnee

NFC staat voor Near Field Communication en wordt al langer gezien als een belangrijke manier om betalingen snel te kunnen verrichten voor de toekomst. De sticker is gekoppeld aan de door Rabobank gelanceerde virtuele portemonnee MiniTix, maar klanten van alle Nederlandse banken kunnen aan de proef meedoen.

 

In de toekomst wordt verwacht dat de meeste mobiele telefoons standaard zullen zijn uitgerust met een NFC-chip, maar omdat veel mobieltjes dat nog niet zijn wordt bij de proef gewerkt met de stickers. Albert Heijn hoopt daarmee betalingen sneller te kunnen afhandelen, waardoor de wachttijden bij de kassa afnemen.

Startpakket

Klanten die mee willen doen aan de proef kunnen bij de genoemde vestiging van AH to go een startpakket ophalen. Daarin zitten een witte en een zwarte sticker voor respectievelijk interne bevestiging of om aan de buitenkant van telefoon of portemonnee te plakken. Daarnaast staat een barcode op de verpakking die moet worden gebruikt om de dienst thuis op de computer te activeren.


Het zijn niet de eerste proeven met mobiel betalen in Nederland. Vier jaar geleden probeerde Rabobank het al een keertje met supermarktketen C1000. Toen kregen klanten een mobiele telefoon met een NFC-chip. Ook Albert Heijn had eerder een proef, die onder meer bij de to go op station Amsterdam-Amstel liep.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top