‘Koopknop’ in het brein blootgelegd | RetailDetail

‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

Neurologische onderzoeken hebben een heuse koopknop in het brein blootgelegd. Op die manier is te zien hoe marketing hersengebieden activeert die van invloed zijn op ons koopproces. Daardoor zijn onbewuste reacties te meten op merken, producten, behoeften en belevingen en is ook zichtbaar welke reclames aanzetten tot kopen.

Dromen over koopknop worden werkelijkheid

“Al jaren dromen marketing managers, ondernemers en verkopers over de koopknop. Als je de klant precies weet te raken op de punten die hem onbewust tot actie triggeren, heb je in feite een goudmijn in handen”, zegt communicatie-expert en auteur Martin de Munnik, die in zijn pas verschenen boek ‘De Koopknop, marketing wordt een exacte wetenschap’ dan ook beweert precies die knoop te hebben gevonden.

 

Met de ontdekking van de koopknop in het consumentenbrein is gedrag van de consument veel beter te voorspellen en te bespelen. Ook koopintentie kan veel preciezer voorspeld worden. In ‘De Koopknop’ laat De Munnik zien hoe het consumentenbrein werkt, maar vooral hoe de ondernemer, verkoper en marketeer voordeel haalt uit de kennis over ons onbewuste. Zijn marketingboek is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2012.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.