‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

Neurologische onderzoeken hebben een heuse koopknop in het brein blootgelegd. Op die manier is te zien hoe marketing hersengebieden activeert die van invloed zijn op ons koopproces. Daardoor zijn onbewuste reacties te meten op merken, producten, behoeften en belevingen en is ook zichtbaar welke reclames aanzetten tot kopen.

Dromen over koopknop worden werkelijkheid

“Al jaren dromen marketing managers, ondernemers en verkopers over de koopknop. Als je de klant precies weet te raken op de punten die hem onbewust tot actie triggeren, heb je in feite een goudmijn in handen”, zegt communicatie-expert en auteur Martin de Munnik, die in zijn pas verschenen boek ‘De Koopknop, marketing wordt een exacte wetenschap’ dan ook beweert precies die knoop te hebben gevonden.

 

Met de ontdekking van de koopknop in het consumentenbrein is gedrag van de consument veel beter te voorspellen en te bespelen. Ook koopintentie kan veel preciezer voorspeld worden. In ‘De Koopknop’ laat De Munnik zien hoe het consumentenbrein werkt, maar vooral hoe de ondernemer, verkoper en marketeer voordeel haalt uit de kennis over ons onbewuste. Zijn marketingboek is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2012.

Tags: