‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

Neurologische onderzoeken hebben een heuse koopknop in het brein blootgelegd. Op die manier is te zien hoe marketing hersengebieden activeert die van invloed zijn op ons koopproces. Daardoor zijn onbewuste reacties te meten op merken, producten, behoeften en belevingen en is ook zichtbaar welke reclames aanzetten tot kopen.

Dromen over koopknop worden werkelijkheid

“Al jaren dromen marketing managers, ondernemers en verkopers over de koopknop. Als je de klant precies weet te raken op de punten die hem onbewust tot actie triggeren, heb je in feite een goudmijn in handen”, zegt communicatie-expert en auteur Martin de Munnik, die in zijn pas verschenen boek ‘De Koopknop, marketing wordt een exacte wetenschap’ dan ook beweert precies die knoop te hebben gevonden.

 

Met de ontdekking van de koopknop in het consumentenbrein is gedrag van de consument veel beter te voorspellen en te bespelen. Ook koopintentie kan veel preciezer voorspeld worden. In ‘De Koopknop’ laat De Munnik zien hoe het consumentenbrein werkt, maar vooral hoe de ondernemer, verkoper en marketeer voordeel haalt uit de kennis over ons onbewuste. Zijn marketingboek is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2012.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top