‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

‘Koopknop’ in het brein blootgelegd

Neurologische onderzoeken hebben een heuse koopknop in het brein blootgelegd. Op die manier is te zien hoe marketing hersengebieden activeert die van invloed zijn op ons koopproces. Daardoor zijn onbewuste reacties te meten op merken, producten, behoeften en belevingen en is ook zichtbaar welke reclames aanzetten tot kopen.

Dromen over koopknop worden werkelijkheid

“Al jaren dromen marketing managers, ondernemers en verkopers over de koopknop. Als je de klant precies weet te raken op de punten die hem onbewust tot actie triggeren, heb je in feite een goudmijn in handen”, zegt communicatie-expert en auteur Martin de Munnik, die in zijn pas verschenen boek ‘De Koopknop, marketing wordt een exacte wetenschap’ dan ook beweert precies die knoop te hebben gevonden.

 

Met de ontdekking van de koopknop in het consumentenbrein is gedrag van de consument veel beter te voorspellen en te bespelen. Ook koopintentie kan veel preciezer voorspeld worden. In ‘De Koopknop’ laat De Munnik zien hoe het consumentenbrein werkt, maar vooral hoe de ondernemer, verkoper en marketeer voordeel haalt uit de kennis over ons onbewuste. Zijn marketingboek is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2012.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top