“Als winkels meer beleving moeten bieden, dan retailcommunicatie ook”

Florence Luycx, Ulrike Glos en Julia Stocks (Advert'HYPE)
Florence Luycx, Ulrike Glos en Julia Stocks (Advert'HYPE)

Retailcommunicatie evolueert van promotie naar contentmarketing. Retailers willen meer inspiratie en beleving toevoegen aan hun boodschappen. De aanpak wordt 360°, met de inzet van verschillende kanalen: online video, sociale media… Dat is precies de expertise van advert’HYPE.

 

Beleving en inspiratie

Wie retailcommunicatie zegt, denkt meteen ‘folder’. Maar vandaag is een effectieve communicatie veel meer dan het uitsturen van promotionele boodschappen. Dat vernemen we bij een bezoek aan communicatiebureau advert’HYPE. Het familiebedrijf vierde net z’n vijftigste verjaardag en is helemaal klaar voor de toekomst: managing partners Julia Stocks en Florence Luycx nemen geleidelijk het roer over van managing owner Ulrike Glos.
 

“Uiteraard blijft de folder een belangrijk medium, papier verdwijnt zeker niet”, vertellen ze. “Maar content wordt belangrijker dan de pure promotie. Als de winkelvloer meer beleving en inspiratie moet bieden in digitale tijden, dan moet de communicatie van retailers immers volgen. Omnichannel betekent ook communiceren over alle kanalen: folder, website, video, sociale media…” En dat is nu net de expertise van communicatiebureau advert’HYPE, dé ‘one-stop-shop’ voor retailers die écht over de volle 360° willen communiceren.

 

Technologische ontwikkelingen

Snelheid en flexibiliteit worden daarbij factoren van belang. Retailers willen heel snel kunnen reageren op veranderingen in de markt of op acties van concurrenten. “Daarnaast wordt communicatie persoonlijker. Er is een evolutie naar gepersonaliseerde content, naar one-to-one marketing. We doen er alles aan om de vinger aan de pols te houden. We gingen mee met RetailDetail op studiereis naar China, we bezoeken congressen en volgen publicaties over de internationale retailtrends.”
 

Bij blijven betekent investeren. advert’HYPE is mee met de nieuwste technologische ontwikkelingen, zoals augmented reality en virtual reality. “In onze grote foto- en videostudio hebben we twee ‘Styleshoot’ camera’s staan voor de perfecte packshots in je webshop. We zijn het gewend om snel te schakelen, een noodzaak gezien de trend naar ‘fast fashion’: het hele jaar door brengen modeketens nieuwe stukken en capsulecollecties uit, en die moeten dan zo snel mogelijk online. Dat is onze specialiteit. In retail is er altijd wel tijdsdruk…”

 

Werksfeer

Ook logistiek is een grote uitdaging. We lopen door het magazijn waar alle producten en decorstukken voor de fotoshoots opgeslagen worden: dagelijks komen hier nieuwe stuks binnen, of moeten er collecties terug naar de retailer worden gestuurd. Een feilloos voorraadmanagement is een noodzaak.
 

Daarnaast investeert het bedrijf in een aangename en comfortabele werkomgeving, met modern meubilair, een gezellig bedrijfsrestaurant… Dat merk je meteen wanneer je het gebouw binnenkomt.  “Je brengt nu eenmaal veel tijd door op je werk, dus is een leuke sfeer toch belangrijk. We zijn flexibel, hier overheerst de sfeer van een co-working plek. Vrij uitzonderlijk is ook dat we een echt tweetalig bedrijf zijn: zowat de helft van de collega’s is Franstalig. We investeren in een sterke team spirit: we hebben samen onze waarden en missie gedefinieerd, we hebben een ideeënbus en we organiseren om de twee weken yogalessen. Als onze medewerkers gelukkig zijn, dan stralen ze dat ook uit naar onze klanten.”

 

Case: Brico Planit

Een interessante case is de recente campagne die advert’HYPE ontwikkelde voor Brico Planit. De doe-het-zelf keten voegt een inspirerende decoratie-afdeling toe aan z’n winkels en wil daarom ook sterker communiceren rond decoratietrends, zowel in de folder als op een nieuwe website, in nieuwsbrieven, op sociale media en in de winkels. Sfeer en inspiratie zijn daarbij de sleutelwoorden. Het communicatiebureau verzorgde de full service, van strategisch advies tot concrete realisatie.
 

“We planden de hele campagne. We schrijven posts uit voor Facebook en Instagram. We ontwierpen een micro-website, trends.brico.be. Over alle kanalen heen gebruiken we dezelfde beelden, dezelfde tone of voice. Ook de klusvideo’s op het YouTube-kanaal van Brico realiseren wij. Ze halen vaak meer dan 10.000 views. Net zo goed verzorgen we de interne opleidingsvideo’s en de roadbooks voor de winkelpunten. Voor Brico verzorgen we ook de communicatie rond de winkelopeningen, de radio- en tv-spots.”
 

Bekende retailklanten van advert’HYPE zijn naast Brico ook JBC, Casa International, Cora, Match, Smatch, Bang & Olufsen, Delonghi, Braun, Kenwood, Too Many Bunnies… Het bedrijf is actief in België maar ook in andere Europese landen.