“Amazon wil je zaak vermoorden”

“Amazon wil je zaak vermoorden”

In zijn nieuwste column heeft Cor Molenaar het over zijn bevindingen naar aanleiding van zijn studiereis naar de Verenigde Staten in het kader van Shopping 2020. Daarin heeft hij het over Amazon, Google en Facebook en trekt hij enkele sterke conclusies over hoe deze giganten een markt danig kunnen verstoren.

"Amazon wil overal marktleider zijn"

Zo stelt hij dat Amazon in alle landen waar het actief is, op zoek is naar de positie van marktleider, zodat het die markt ook kan bepalen. "Denk niet dat je kunt samenwerken met Amazon. Amazon gaat de structuren en standaarden aanpassen en regisseren."

 

"Daarnaast is Amazon een uiterst intelligente organisatie die de strategie baseert op klantenkennis. Van alle data die retailers in Amerika over hun klanten hebben, zit 99% bij Amazon." Daarbij verwijst Molenaar ook naar een uitspraak vaan een voormalig directeur van Amazon: "Amazon is out to kill your business."

 

Amazon zet ook sterk in op virtuele dienstverlening, zonder fysieke kosten. "Nu al halen ze 1 miljard omzet met het verkopen van data en 2 miljard met hun webdiensten, die ze aan derden aanbieden (webhosting). 3 miljard omzet uit virtuele diensten, daar zijn wij in Nederland een kleintje bij", stelt Cor Molenaar.

 

Elke retailer zal er onder lijden

Hij vindt dan ook dat retailers zich zorgen moeten maken over de opmars van Amazon in Nederland. "In Engeland en Duitsland is Amazon al actief en breidt steeds uit, met snelle leveringen en klantenservices. Amazon heeft onlangs al contracten afgesloten voor de levering van Nederlandstalige boeken en e-boeken via CB (Centraal Boekhuis)."

 

"De eerste stap is gezet. Vaak denken retailers dat alleen Bol.com hier de pijn van zal voelen, maar kijk eens naar het totale aanbod van Amazon. Het zal iedere retailer en iedere branch treffen", gaat Molenaar verder.

 

Google wil verbinden

Ook Google is druk bezig op de Nederlandse markt en zal zijn rol gaan spelen. "Google is een andere disruptor die actief zal zijn in Nederland. Nu al hebben ze de zoekresultaten aangepast aan lokale winkels. Google is actief met "image recognition", location based services en shopping applicaties. Google gelooft in een hybride wereld, waar de klanten zowel online als offline actief zijn op een onvoorspelbare manier", schrijft Molenaar over Google.

 

Hij toont ook aan hoe Google wil verbinden en momenteel al logistieke connecties uitprobeert, waarbij klanten via Google bestellen en dan vaak binnen 1 uur hun artikels aangeleverd krijgen bij lokale winkels.

 

Omdat online klantendata het hoogste goed is geworden, komt ook steeds Facebook in beeld: op basis van 1,2 miljard actieve gebruikers is er heel veel kennis over klanten, markten en trends. "Dit kan gebruikt worden om deze klanten op het koopmoment te benaderen. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de reclamebudgetten van webwinkels en van lokale winkels." Een miljardenbusiness, weet Molenaar.

 

Mobiele apparaten zijn basis voor de disruptie

De grootste dragers van al die disruptors zijn de mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet. "Hierdoor is het mogelijk om te weten wie de eigenaar is, waar die zich bevindt, wat hij daar doet en wat zijn behoefte is. Als deze kennis in "real time" leidt tot directe communicatie", stelt Molenaar.

 

Hij stelt dat nu al 58% van de Amerikanen een winkel enkel bezoekt om producten enkel later online te kopen en vraagt zich dan ook weer hardop af of winkelstraten zullen evolueren naar showrooms zonder omzet of dat er een nieuw model voor winkels zal ontstaan, met andere logistiek en met integratie van het internet.

 

"Ik denk het wel. Nederland heeft nu nog het voordeel dat ze achterloopt op Amerika, maar dit voordeel moet dan wel gebruikt wordt om direct, zonder enige vertraging, actie te nemen om structuren aan te passen en voorbereidingen te treffen voordat deze Amerikanen ook hier gaan komen, met Amazon voorop. Lethargie en afwachten is wel het slechtste wat je kunt doen", besluit Cor Molenaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top