“Amazon wil je zaak vermoorden” | RetailDetail

“Amazon wil je zaak vermoorden”

“Amazon wil je zaak vermoorden”

In zijn nieuwste column heeft Cor Molenaar het over zijn bevindingen naar aanleiding van zijn studiereis naar de Verenigde Staten in het kader van Shopping 2020. Daarin heeft hij het over Amazon, Google en Facebook en trekt hij enkele sterke conclusies over hoe deze giganten een markt danig kunnen verstoren.

"Amazon wil overal marktleider zijn"

Zo stelt hij dat Amazon in alle landen waar het actief is, op zoek is naar de positie van marktleider, zodat het die markt ook kan bepalen. "Denk niet dat je kunt samenwerken met Amazon. Amazon gaat de structuren en standaarden aanpassen en regisseren."

 

"Daarnaast is Amazon een uiterst intelligente organisatie die de strategie baseert op klantenkennis. Van alle data die retailers in Amerika over hun klanten hebben, zit 99% bij Amazon." Daarbij verwijst Molenaar ook naar een uitspraak vaan een voormalig directeur van Amazon: "Amazon is out to kill your business."

 

Amazon zet ook sterk in op virtuele dienstverlening, zonder fysieke kosten. "Nu al halen ze 1 miljard omzet met het verkopen van data en 2 miljard met hun webdiensten, die ze aan derden aanbieden (webhosting). 3 miljard omzet uit virtuele diensten, daar zijn wij in Nederland een kleintje bij", stelt Cor Molenaar.

 

Elke retailer zal er onder lijden

Hij vindt dan ook dat retailers zich zorgen moeten maken over de opmars van Amazon in Nederland. "In Engeland en Duitsland is Amazon al actief en breidt steeds uit, met snelle leveringen en klantenservices. Amazon heeft onlangs al contracten afgesloten voor de levering van Nederlandstalige boeken en e-boeken via CB (Centraal Boekhuis)."

 

"De eerste stap is gezet. Vaak denken retailers dat alleen Bol.com hier de pijn van zal voelen, maar kijk eens naar het totale aanbod van Amazon. Het zal iedere retailer en iedere branch treffen", gaat Molenaar verder.

 

Google wil verbinden

Ook Google is druk bezig op de Nederlandse markt en zal zijn rol gaan spelen. "Google is een andere disruptor die actief zal zijn in Nederland. Nu al hebben ze de zoekresultaten aangepast aan lokale winkels. Google is actief met "image recognition", location based services en shopping applicaties. Google gelooft in een hybride wereld, waar de klanten zowel online als offline actief zijn op een onvoorspelbare manier", schrijft Molenaar over Google.

 

Hij toont ook aan hoe Google wil verbinden en momenteel al logistieke connecties uitprobeert, waarbij klanten via Google bestellen en dan vaak binnen 1 uur hun artikels aangeleverd krijgen bij lokale winkels.

 

Omdat online klantendata het hoogste goed is geworden, komt ook steeds Facebook in beeld: op basis van 1,2 miljard actieve gebruikers is er heel veel kennis over klanten, markten en trends. "Dit kan gebruikt worden om deze klanten op het koopmoment te benaderen. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de reclamebudgetten van webwinkels en van lokale winkels." Een miljardenbusiness, weet Molenaar.

 

Mobiele apparaten zijn basis voor de disruptie

De grootste dragers van al die disruptors zijn de mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet. "Hierdoor is het mogelijk om te weten wie de eigenaar is, waar die zich bevindt, wat hij daar doet en wat zijn behoefte is. Als deze kennis in "real time" leidt tot directe communicatie", stelt Molenaar.

 

Hij stelt dat nu al 58% van de Amerikanen een winkel enkel bezoekt om producten enkel later online te kopen en vraagt zich dan ook weer hardop af of winkelstraten zullen evolueren naar showrooms zonder omzet of dat er een nieuw model voor winkels zal ontstaan, met andere logistiek en met integratie van het internet.

 

"Ik denk het wel. Nederland heeft nu nog het voordeel dat ze achterloopt op Amerika, maar dit voordeel moet dan wel gebruikt wordt om direct, zonder enige vertraging, actie te nemen om structuren aan te passen en voorbereidingen te treffen voordat deze Amerikanen ook hier gaan komen, met Amazon voorop. Lethargie en afwachten is wel het slechtste wat je kunt doen", besluit Cor Molenaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.