“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op | RetailDetail

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op
Foto: ricochet64 / Shutterstock.com

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

 

“De dood van de kassiersters”

Vorig weekend hebben boze Carrefour-kassamedewerkers in de hypermarkt van Bergen de self-checkoutkassa’s ingepakt met plastic om ze onbruikbaar te maken. Op de sociale media circuleren ook oproepen om de selfscankassa’s te boycotten, “want die betekenen de dood van de kassiersters”, klinkt het.

 

“Op termijn dreigen alle kassiersters hun job te verliezen”, aldus Geoffrey Manfroy van de socialistische bediendevakbond in Het Nieuwsblad. “Hier, in de hypermarkt van Mons, staan 22 jobs op de helling. Uit protest hebben de kassiersters dit weekend alle selfscankassa’s in plastic ingepakt.” Klanten hadden volgens Manfroy niet alleen begrip voor de actie, ze steunden zelfs actief “en sommigen roepen op om de selfscan te boycotten, niet alleen bij ons, ook in andere supermarkten.”

 

“De klassieke kassa verdwijnt niet”

In het reorganisatieplan van Carrefour gaan verdere investeringen in meer selfscankassa’s inderdaad hand in hand met het schrappen van zo’n 1.200 jobs in België, maar volgens woordvoerder Baptiste van Outryve van Carrefour België betekent dat niet dat de kassamedewerker verdwijnt: “Ik kan alleen maar herhalen dat de klassieke kassa niet verdwijnt, dat de huidige optie met de handscanners blijft bestaan en dat er een derde optie bijkomt, specifiek voor mensen die gehaast zijn en een kleiner winkelmandje hebben.”

 

De boycotacties vinden tot nu toe enkel in Franstalig België plaats, maar Kristel Van Damme van vakbond LBC meent dat het protest naar Vlaanderen kan overwaaien. “Wat niet is, kan nog altijd komen, want ik heb de indruk dat de Vlaamse Carrefour-medewerkers pas nu écht beginnen te beseffen wat er boven hun hoofd hangt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.