“Coolblue creëert volop lokale jobs” | RetailDetail

“Coolblue creëert volop lokale jobs”

“Coolblue creëert volop lokale jobs”
Foto Coolblue

Dat ook buitenlandse e-commercespelers voor werkgelegenheid zorgen in België, bewijst Coolblue: dat creëert dit jaar opnieuw minstens 200 jobs in ons land. Immers: “Waarde toevoegen aan de klantreis lukt het best met lokale medewerkers.”

 

Het belang van de last mile

Zopas heeft Coolblue alweer uitstekende jaarcijfers gepubliceerd: in België bedraagt de omzet inmiddels 309 miljoen euro. Meer gedetailleerde resultaten voor de Belgische markt zijn er nog niet, maar wel wil het e-commercebedrijf de puntjes op de i zetten als het gaat over werkgelegenheid. In het geregeld terugkerende verhaal van de buitenlandse e-commercejobs wordt immers ook Coolblue steevast vernoemd. Manager België Matthias De Clercq begrijpt dat, maar voelt zich niet aangesproken: “Het afgelopen jaar kwamen er hier zo’n 200 Coolblue’ers bij en dit jaar gaan we er nog eens minstens zoveel aanwerven, waarvan ongeveer de helft sterke beren voor onze dienst CoolblueBezorgt. Eind dit jaar zullen we met ongeveer 500 zijn.”

 

Het gaat om lokale jobs die meestal rechtstreeks contact hebben met de klant, benadrukt hij. “We groeien omdat we zoveel waarde toevoegen aan de klantreis. Dat lukt het best met lokale mensen. Het belang van de last mile zal nog groter worden. We komen nu letterlijk bij de klanten thuis, daar kunnen we het verschil maken. Zelfs naar Coolblue-normen zijn de NPS-scores van onze bezorgers bijzonder hoog.”

 

Voldoende kandidaten vinden is voorlopig geen punt, zo blijkt. “We zijn actief in een hippe sector, ons bedrijf heeft een sterke cultuur met een unieke sfeer, en we zitten nu in een geweldig leuk kantoor in Berchem, dat goed bereikbaar is bovendien.” Coolblue NV is trouwens een aparte entiteit die netjes belastingen betaalt in ons land. Voor de leveringen werkt het bedrijf samen met het Belgische bpost.

 

Franstalige groei

Een belangrijk aandeel in de verdere groei krijgt de Franstalige webshop, die zich nu in de opstartfase bevindt. “We werven volop Franstalige en tweetalige medewerkers aan, zowel op het hoofdkantoor als voor de bezorgdienst. De volumes zijn nog klein, maar we verwachten sterke groei.” Dat er voor Franstalige shoppers al een groot online aanbod bestaat, deert hem niet: “In e-commerce heb je altijd honderden concurrenten.”

 

Komen er ook extra fysieke winkels in ons land? “Een Belgische Coolblue XXL zou ik fantastisch vinden, maar ik kan nog niets beloven. We hebben zulke winkels nodig in onze klantreis, om shoppers te helpen bij het maken van keuzes. Je kan geen televisietoestellen of hoofdtelefoons testen online. In Den Haag hebben we bijvoorbeeld een audiostreamer-kamer waar klanten verschillende soundbars kunnen vergelijken met verschillende soorten geluid. Echt geweldig.”

 

Ook een Franstalige winkel zou logisch zijn, gezien de stappen die Coolblue nu zet. “Dat klopt, maar we willen niet enkel tevreden klanten, we willen ook geld verdienen, en daarom is het nog iets te vroeg voor een winkel onder de taalgrens. We ontvangen al wel Franstalige klanten in Zaventem.”

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.