“Gele hesjes” kosten Franse retail handenvol geld

Het protest van de “Gilets Jaunes” heeft de Franse hypermarkten 15 tot 25% van hun omzet gekost. Vooral de e-commerce spint daar garen bij: de ene zijn dood…

 

Voor miljarden omzetverlies

Volgens het Franse ministerie van Economische Zaken heeft het protest van de "Gele hesjes", dat zo’n drie weken geleden losbarstte, geleid tot een omzetdaling van 15 tot 25% in de grootdistributie. De detailhandel komt er nog bekaaider van af: daar zou het omzetverlies oplopen tot 40%. Ook de toeristische sector deelt in de klappen: er is sprake van 40 tot 50% annuleringen in hotels. De chique warenhuizen als Printemps en Galeries Lafayette zagen de voorbije weekends hun bezoekersaantallen met 30% teruglopen.

 

De totale schade loopt intussen in de miljarden, klinkt het in de Franse zakenkrant Les Echos. Omzetverlies dat de Franse retailers kunnen missen als kiespijn: “De e-commerce en de veranderende consumptiegewoonten hadden de voorbije periode al rampzalige gevolgen voor de Franse retail.” Daar kwam dan nog eens een “duidelijke daling van de consumptie” bovenop, “te wijten aan de teruglopende koopkracht van de gezinnen. De acties van de gele hesjes hebben die situatie alleen maar verergerd.”

 

Alle sectoren maken zich grote zorgen”, klinkt het ook in Le Monde, “want de modeboetieks, de hypermarkten, de speelgoedwinkels en de parfumerieën koesterden hoge verwachtingen van de komende vier weken. Het eindejaar is altijd zeer belangrijk voor hun jaaromzet.” Volgens marktonderzoeksbureau NPD draait de parfumsector een kwart van zijn jaaromzet in de komende weken, voor de speelgoedsector loopt dat zelfs op tot 40%. “De omzet ligt in december doorgaans 2,5 keer hoger dan in een andere maand.”

 

E-commerce grote winnaar

Zoals wel vaker is de ene zijn dood de andere zijn brood. Volgens een enquête bij 1029 Franse consumenten past 56% zijn koopgedrag aan als gevolg van het protest en de blokkades. Grosso modo een op de drie is minder naar een fysieke winkel gegaan en liefst 43% van de consumenten zal voor zijn eindejaarsaankopen de e-commercekaart trekken.

 

De Franse retail kan maar één ding hopen, met name dat het protest snel gaat liggen. Dat de regering intussen aankondigde de verguisde taksverhoging op brandstof niet door te voeren - toch zeker niet in 2019 - en de tarieven voor gas en elektriciteit voor zes maanden te bevriezen, is een eerste stap. Maar of het voldoende zal zijn, valt te betwijfelen: de oproep om nu zaterdag opnieuw massaal op straat te komen, is nog altijd van kracht. "Trop peu, trop tard", klinkt het vooralsnog bij de actievoerders.