“Hogere accijnzen funest voor detailhandel” | RetailDetail

“Hogere accijnzen funest voor detailhandel”

“Hogere accijnzen funest voor detailhandel”

Michael van Straalen, interim-voorzitter van werkgeversorganisatie MKB-Nederland, heeft gezegd dat het huidige Nederlandse beleid omtrent accijnzen de retail in Nederland onder druk zet en dat het net de verkoop in de omliggende landen stimuleert.

Hogere accijnzen beter voor buurlanden

Van Straalen wil dat de accijnzen op drank, sigaretten en benzine worden gelijk getrokken met die van België en Duitsland, om te voorkomen dat Nederlanders in die landen op zoek gaan naar goedkopere producten. "Door het huidige beleid stimuleert het kabinet de detailhandel in de ons omringende landen", zegt Van Straalen aan het ANP. "Het kabinet denkt zo maar zonder gevolgen de accijnzen te kunnen verhogen, maar we leven hier niet op een eiland."

 

Vrijdag zal door ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) geprotesteerd worden tegen de accijnsverhoging van 3 cent op diesel. TLN is niet te spreken over de verhoging, net op het moment dat de transportsector betere tijden lijkt tegemoet te gaan.

 

Problemen voor tankstations in de grensstreek

Woensdag hadden verschillende belangenverenigingen al een brief naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Zij denken dat de accijnsverhoging de staat uiteindelijk meer zal kosten dan dat ze opbrengen. Zo zou de prijsverhoging bij diesel een lastenverzwaring van 230 miljoen betekenen voor de goederentransportsector.

 

Ook tankstations in de grensstreek voorzien problemen: zij voorzien dat ze jaarlijks 560 miljoen euro aan omzet zullen mislopen, omdat de prijzen in de buurlanden lager zijn. Zo zou ook de staat uiteindelijk een boel geld mislopen.

 

Vanaf 1 januari zal de accijns op diesel, frisdrank, alcohol en LPG omhoog gaan, maakte het kabinet tijdens Prinsjesdag bekend. Met de verhoging wil het kabinet een kwart miljard euro aan extra inkomsten ophalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.