“Hogere accijnzen funest voor detailhandel” | RetailDetail

“Hogere accijnzen funest voor detailhandel”

“Hogere accijnzen funest voor detailhandel”

Michael van Straalen, interim-voorzitter van werkgeversorganisatie MKB-Nederland, heeft gezegd dat het huidige Nederlandse beleid omtrent accijnzen de retail in Nederland onder druk zet en dat het net de verkoop in de omliggende landen stimuleert.

Hogere accijnzen beter voor buurlanden

Van Straalen wil dat de accijnzen op drank, sigaretten en benzine worden gelijk getrokken met die van België en Duitsland, om te voorkomen dat Nederlanders in die landen op zoek gaan naar goedkopere producten. "Door het huidige beleid stimuleert het kabinet de detailhandel in de ons omringende landen", zegt Van Straalen aan het ANP. "Het kabinet denkt zo maar zonder gevolgen de accijnzen te kunnen verhogen, maar we leven hier niet op een eiland."

 

Vrijdag zal door ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) geprotesteerd worden tegen de accijnsverhoging van 3 cent op diesel. TLN is niet te spreken over de verhoging, net op het moment dat de transportsector betere tijden lijkt tegemoet te gaan.

 

Problemen voor tankstations in de grensstreek

Woensdag hadden verschillende belangenverenigingen al een brief naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Zij denken dat de accijnsverhoging de staat uiteindelijk meer zal kosten dan dat ze opbrengen. Zo zou de prijsverhoging bij diesel een lastenverzwaring van 230 miljoen betekenen voor de goederentransportsector.

 

Ook tankstations in de grensstreek voorzien problemen: zij voorzien dat ze jaarlijks 560 miljoen euro aan omzet zullen mislopen, omdat de prijzen in de buurlanden lager zijn. Zo zou ook de staat uiteindelijk een boel geld mislopen.

 

Vanaf 1 januari zal de accijns op diesel, frisdrank, alcohol en LPG omhoog gaan, maakte het kabinet tijdens Prinsjesdag bekend. Met de verhoging wil het kabinet een kwart miljard euro aan extra inkomsten ophalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.