“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen” | RetailDetail

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

"Elke euro is een stem"

Holslag vindt dat vooral de middenklasse, die nog wat geld te spenderen heeft, een belangrijke taak heeft. Die moet ervoor kiezen om lokaal te kopen, anders zullen toekomstige consumenten daar de gevolgen van dragen. “Elke euro is een stem. Gebruiken we die voor goedkope rommel, dan moeten we achteraf ook niet verbaasd zijn dat onze kinderen op de arbeidsmarkt als rommel zullen worden behandeld”, zegt Holslag in Het Belang van Limburg.

 

Daarnaast moet de overheid bijdragen aan een economie die meer steunt op lokale bedrijven en minder op grote en goedkope ketens die jobs naar het buitenland verhuizen. “Neem nu merkkleding. Die kunnen we voor die prijs gerust lokaal produceren als we door meer lokale productie ook de belastingen kunnen laten zakken.” Holslag vindt dat de regering de regels die gelden voor bedrijven die lokaal produceren ook moet invoeren voor bedrijven die producten importeren, om zo een eerlijkere economie te creëren.

 

Tot slot moeten lokale handelaars meer inzetten op de winkelbeleving en authenticiteit, om zo klanten opnieuw naar hun winkels te lokken. “Wie vakmanschap en authenticiteit kan koppelen aan een unieke winkelbeleving heeft goud in handen. Iedereen zet zwaar in op e-commerce, maar de kennis van de klant is zeker zo belangrijk.” Holslag besluit met te stellen dat klanten wel online gaan kijken, maar uiteindelijk nog vaak hun aankoop gewoon in de winkel doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.