“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen” | RetailDetail

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

"Elke euro is een stem"

Holslag vindt dat vooral de middenklasse, die nog wat geld te spenderen heeft, een belangrijke taak heeft. Die moet ervoor kiezen om lokaal te kopen, anders zullen toekomstige consumenten daar de gevolgen van dragen. “Elke euro is een stem. Gebruiken we die voor goedkope rommel, dan moeten we achteraf ook niet verbaasd zijn dat onze kinderen op de arbeidsmarkt als rommel zullen worden behandeld”, zegt Holslag in Het Belang van Limburg.

 

Daarnaast moet de overheid bijdragen aan een economie die meer steunt op lokale bedrijven en minder op grote en goedkope ketens die jobs naar het buitenland verhuizen. “Neem nu merkkleding. Die kunnen we voor die prijs gerust lokaal produceren als we door meer lokale productie ook de belastingen kunnen laten zakken.” Holslag vindt dat de regering de regels die gelden voor bedrijven die lokaal produceren ook moet invoeren voor bedrijven die producten importeren, om zo een eerlijkere economie te creëren.

 

Tot slot moeten lokale handelaars meer inzetten op de winkelbeleving en authenticiteit, om zo klanten opnieuw naar hun winkels te lokken. “Wie vakmanschap en authenticiteit kan koppelen aan een unieke winkelbeleving heeft goud in handen. Iedereen zet zwaar in op e-commerce, maar de kennis van de klant is zeker zo belangrijk.” Holslag besluit met te stellen dat klanten wel online gaan kijken, maar uiteindelijk nog vaak hun aankoop gewoon in de winkel doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.