“Retailers beseffen nog niet welke golf van datatransparantie er op hen af komt”

Archiefbeeld: een smartphone die "Cake" afbeeldt

In december lanceert technologie-ondernemer Davy Kestens de app Cake in België: een gratis bankierapp die niet enkel voor consumenten, maar ook voor retailers een ware 'gamechanger' zal worden. "Klantendata worden algemene kennis", meent hij.

 

Inzicht in klantgedrag

Met Cake kunnen gebruikers al hun bankrekeningen vanuit één app beheren. De toepassing gaat echter veel verder dan de huidige bankierapps, benadrukt Kestens. Cake voegt namelijk geanonimiseerde data van al zijn gebruikers samen en gaat daarmee aan de slag om hen proactief en geautomatiseerd advies en informatie te bezorgen over hun inkomsten, uitgaven en bestedingsgedrag. Daarnaast stelt Cake ook geanonimiseerde statistieken ter beschikking aan merken en retailers: zij krijgen zo in real-time inzicht in hun markt, het gedrag van hun klanten – en die van hun concurrenten.

 

Dat is allemaal mogelijk dankzij de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2, die grotere transparantie met zich meebrengt. "Veel retailers gaan er vanuit dat klantendata van hen zijn. Ze begrijpen nog niet dat data algemene kennis wordt", aldus Kestens. "Op basis van de financiële transacties van consumenten kunnen wij aan marktonderzoek en rapportering gaan doen. Retailers lijken nog niet te beseffen wat de impact wordt van die nieuwe bankwetgeving. Er komt een golf van transparantie aan die ze niet gewend zijn."

 

Accurate klantdata

Wat kan Cake dan zoal betekenen voor marketeers? "Je kan in real-time zien wat je marktaandeel is, welke winkels het beter doen dan andere, en interessante patronen ontdekken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om klantensegmenten te analyseren. Retailers weten veel over hun eigen klanten, maar zodra ze de winkel buiten stappen, weten ze niets meer. Wij kunnen dat wél zien."

 

"Wat is de impact van Netflix op Kinepolis, van Coolblue op MediaMarkt? Is je klant eerder promogedreven of trouw? Wat is zijn typisch budget of financiële situatie? Welke merken zijn je partnermerken en welke zijn je antimerken? Is Ikea bijvoorbeeld een concurrent voor jou, qua tijdsbesteding?"

 

Daarnaast kan Cake naar aanleiding van individuele transacties micro-bevragingen gaan doen: enkele korte vragen stellen aan de gebruikers. Jumbo zou bijvoorbeeld aan klanten die voor het eerst een Belgische winkel bezochten, kunnen vragen wat ze vinden van het aanbod, of van de drukte in de winkel. JBC zou klanten die meer besteden bij C&A kunnen benaderen met de vraag wat ze bij de concurrent vinden dat ze niet bij JBC vinden. "We gaan dus veel verder dan traditionele marktonderzoeksbureaus, met werkelijke aankoopdata in real-time."

 

Datasegmentatie laat bovendien toe om gerichte promoties aan te bieden. Carrefour kan een cashback voorstellen aan klanten die meer besteden bij Delhaize. Een tankstation kan een cashback beloven per besteding van 100 euro, om klanten te laten terugkeren. "Of je kan klanten die sinds een aantal maanden niet meer komen, met een aanbieding reactiveren. Wij kunnen zo online consumenten weer naar de winkel brengen."

 

Wachtlijst

De lancering van Cake is gepland voor midden december. Meer dan zevenduizend consumenten staan al op een wachtlijst: "Zij zullen de app als eersten kunnen gebruiken, en ook als eersten de voordelen ervan krijgen. We delen namelijk een deel van onze inkomsten met de gebruikers, wanneer hun geanonimiseerde data in statistieken verwerkt wordt. We werken bovendien ook aan deals met grote merken, die cashbacks gaan geven aan Cake-gebruikers. Dat is een sterke incentive." Onder andere AVA, CheapTickets en Foodmaker zijn nu al commerciële partners van de app.

 

Bent u ook benieuwd wat de lancering van Cake kan betekenen voor uw merk? Davy Kestens spreekt in het voorprogramma "Gamechangers" op de RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar. Die vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle: ’s middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een keynote door Jef Colruyt. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.