“Supermarkten pakken te vroeg uit met Sinterklaas”

“Supermarkten pakken te vroeg uit met Sinterklaas”

“Supermarkten pakken te vroeg uit met Sinterklaas”

Hoewel de Sint pas op 6 december aankomt, is er in tal van supermarkten en speelgoedwinkels niet meer naast te kijken. Wettelijk is daar niets op tegen, maar kinderpsychiaters en consumentenorganisaties zijn toch kritisch.

Enkel een gedragscode

Begin deze maand doken de eerste Sinterklaasfiguren in chocolade en speculaas op in bepaalde winkels: voor onder meer Delhaize het sein om er vol voor te gaan: “Wij bieden deze producten inderdaad sinds een week aan”, zegt woordvoerder Roel Dekelver in Le Soir, “omdat andere handelaars het Sinterklaasseizoen begin deze maand op gang hebben geschoten. Onze concurrenten starten almaar vroeger. Gezien ons marktaandeel van 25% voelen wij ons verplicht die trend te volgen teneinde in te spelen op de vraag van onze klanten.”

 

Concurrent Carrefour wacht nog even af en trekt vooralsnog de kaart van Halloween, klinkt het bij Baptiste Van Outryve: “Wij hebben onze Sinterklaasacties nog niet officieel gelanceerd.”

 

Wettelijk gezien is er geen enkel probleem. Anders dan bijvoorbeeld de zomer- of wintersolden gelden hier geen officiële beperkingen. In 2000 kwam de Raad voor het Verbruik wel met een soort van ‘gedragscode’, die adviseerde om geen reclame te maken voor of met de Sint vóór 1 november, maar die gedragscode slaat niet op producten in de winkel zelf.

 

“Commercialisering geen goede zaak voor het kind”

Professor Jean-Marie Gauthier, kinderpsychiater aan de ULg (Luik) vreest dat “kinderen hun ijkpunten in de tijd verliezen”, zo zegt hij in Le Soir. “Feesten hebben een link met de weersomstandigheden: Allerheiligen, dat is het vallen van de bladeren; Sinterklaas luidt het begin van de vriesperiode in. Die feestdagen geven de kinderen een plaats in de evolutie van de seizoenen en de natuur.” Te vroeg uitpakken met Sinterklaas “ontmenselijkt en commercialiseert de verhouding die het kind heeft met zijn omgeving”, aldus nog de kinderpsychiater, die bovendien vindt dat “supermarkten moeten stoppen te beweren dat ze gewoon de vraag volgen. Ze creëren eerst de vraag en gaan ze pas dan volgen.”

 

Test-Aankoop heeft het dan weer over “handelspraktijken met een duidelijke motivatie: de handelaars, die als de dood zijn voor dalperioden, stellen vast dat Halloween op de terugweg is. En dus keren ze terug naar de vaste waarde, Sinterklaas, en pakken er almaar vroeger mee uit. Wij eisen meer redelijkheid van de winkeliers.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.