“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”
Vlaio

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

 

Tools & tricks

Een 150 jaar oude lederwarenwinkel mét webshop in Mechelen, dat was de locatie die economieminister Philippe Muyters vandaag uitkoos om fase twee van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” officieel in te luiden. Doel van dit tweede luik: nóg meer handelaars op de kar van de e-commerce trekken, ditmaal door praktische tools, cursussen en sessies aan te bieden die competentieversterkend moeten werken.

 

“Sinds de campagne vorig jaar is het aantal handelaars dat aan webverkoop doet gestegen van 18 naar 32%,” zo vermeldt de website van de campagne. Daarop is naast e-learningvideo’s, rekenbladen en een kalender met opleidingen ook een e-scan te vinden: daarmee krijgt de handelaar een beeld van zijn online mogelijkheden en praktische tips op maat van zijn profiel. Voor de kwaliteit van deze tools tekenen niet alleen het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, maar ook VDAB en werkgeversorganisaties UNIZO en NSZ.

 

Van sensibilisering naar actie

“Het was belangrijk om een tweede luik te breien aan de campagne, die vorig jaar vooral in het teken stond van sensibilisering rond het potentieel van commerce,” meent Muyters: “De Vlaamse kleinhandel moet op het vlak van e-commerce een flinke inhaalbeweging doen om op hetzelfde niveau als in de buurlanden te komen, al zullen webshops de lokale handelaar nooit volledig vervangen.”

 

Met een omzet die in 2017 van 9 naar 10 miljard euro steeg in België is online verkoop een onmisbaar kanaal waarmee ook kleinhandelaars hun profijt kunnen doen, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ: “Investeren in e-commerce, bovenop een fysieke, ‘stenen’ winkel vertaalt zich in een gemiddelde omzetgroei van 15%.” Hoe de koppeling tussen on- en offline optimaal maken, dat is alvast de kernvraag die werkgeverorganisatie Unizo wil beantwoorden met een opleidingsreeks die morgen start.

 

“Vorig jaar lag de nadruk vooral op informeren, inspireren en begeleiden,” vertelt Danny Van Assche van Unizo: “Nu is het tijd voor concrete actie, voor e-commerce in de praktijk, met een sterke nadruk op zo efficiënt mogelijk omnichannel ondernemen. Het zijn spannende tijden voor onze kleinhandelaars: het internet is daadwerkelijk een zaak van iedereen geworden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.