“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)

“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)
Foto: Blokker

Bernd Bosch heeft in zijn loopbaan heel wat iconische retailers zien komen en gaan. Vandaag stuurt hij als CEO het veranderingsproces bij Blokker België aan. Hoe? Dat vertelt hij binnenkort op de RetailDetail Night.

Drie grote trends

De retailomgeving is drastisch gewijzigd: “Het aanbodgestuurde model, waarbij we producten in massa aanboden aan de laagste prijs of de beste promotie, is verleden tijd”, zegt Bernd Bosch. Drie grote trends bepalen vandaag de veranderingen: verstedelijking, digitalisering en diversiteit.

 

“Het traditionele gezin met twee kinderen is niet langer de referentie. Onze doelgroep is nu heel divers: eenpersoonsgezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, genderidentiteit staat ter discussie, afkomst speelt een rol. Retailers hebben soms moeite om zich daaraan aan te passen. In de steden verspreiden we wel een sinterklaasfolder, maar met het Suikerfeest doen we dat nog niet. Kleinschalige ondernemers spelen daar soms beter op in, grote retailers zijn nu eenmaal meer terughoudend.”

 

Er is bovendien veel weerstand tegen verandering, ervaart hij. “De houding van de vakbonden is een klassiek voorbeeld. De retailsector vraagt meer flexibiliteit, nachtwerk, zondagsopening… en botst dan tegen typische patronen aan. Nochtans is transformatie een constante. Ook in de jaren 1960 en 1970 moesten retailers zich al aanpassen aan een veranderende klant en zich onderscheiden van hun concurrenten.”

 

Iconische retailers

Bosch heeft in zijn loopbaan het geluk gehad om voor verschillende grote Belgische retailers te mogen werken, die elk op hun manier voor een ingrijpend transformatieproces hebben gestaan. Wie herinnert zich bijvoorbeeld Shoe Post nog? “Dat bedrijf startte als postorderbedrijf en opende pas daarna winkels om beter bereikbaar te zijn voor de klanten – net als de pure players vandaag. De tankstations en shops van Seca waren ooit voorlopers inzake loyalty, met hun spaarzegeltjes die je kon inruilen voor tafelservies. Press Shop maakt de transformatie van traditionele krantenwinkel naar travel & convenience store, met een uitgebreider foodaanbod. En The Phone House kende een explosieve groei waarbij de organisatie zich voortdurend moest aanpassen aan de veranderende interne en externe klant.”

 

Winkel wordt medium

Vandaag is Bosch CEO van Blokker België, opnieuw een retailer die voor grote uitdagingen staat. “Blokker bleef te lang een aanbodgedreven retailer die onvoldoende naar de klant luisterde, te weinig beleving of inspiratie bood en de trein van de digitalisering heeft gemist. Dan moet je je afvragen: heb ik nog bestaansrecht in de ogen van de klant? Het bedrijf is een tanker: het gaat traag, maar Blokker is nu wel degelijk aan het veranderen.”

 

“We halen onze meerwaarde uit proximiteit: ook na de winkelsluitingen hebben we nog altijd 130 verkooppunten in België. We sturen het productaanbod bij, zowel offline als online. En we investeren in onze mensen. We willen onze klanten op een andere manier benaderen en met hen meedenken. De rol van de winkel verandert in een perfecte ‘omnichannel’ combinatie van online en offline: de winkel wordt een medium. We kunnen op een tablet een ruimer aanbod tonen dan wat er in de winkel verkrijgbaar is. Een klant die op zoek is naar een kookpot voor pasta kunnen we ook wijzen op een pastavergiet, pastavork, wijnglazen, kookboeken…”

 

Vernieuwde formule

Die evolutie wordt binnenkort tastbaar in de Belgische winkelstraten: op 23 november, de dag waarop de RetailDetail Night plaatsvindt, heropent Blokker een cluster van winkels in het Gentse. Het wordt een gedaanteverandering: “Daar ga je een heel nieuwe Blokker zien, met een andere 'look & feel', een ander assortiment, een andere manier van verkopen…  Het wordt een leerschool, we willen kijken hoe de consument reageert op de vernieuwde formule.”

 

Ook benieuwd? Bernd Bosch spreekt in het ‘Game Changers’ voorprogramma van de RetailDetail Night op 23 november in Schelle, samen met andere gerenommeerde retailers als Jean-Pierre Roelands (voormalig commercieel directeur Colruyt) en Laurentine Van Landeghem (Clouds of Fashion). Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top