“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!” | RetailDetail

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”
Shutterstock

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Retailers blijven jonger

We konden het onlangs in de pers vernemen: Vlaamse bedrijven stellen nu gemiddeld evenveel vijftigers als dertigers te werk. De acute vergrijzingsgolf die we in het Westen meemaken houdt potentieel een risico in voor onze arbeidsmarkt. Wanneer binnen enkele jaren de generatie van vijftigplussers met pensioen gaat, zal het de vraag zijn of we voldoende jonge arbeidskrachten hebben om hen te vervangen.

 

Toch geldt bovenstaande stelling niet voor alle sectoren. HR-dienstverlener SD Worx nam een steekproef van de 30.000 werknemers tewerkgesteld in paritair comité 311. Daaruit blijkt dat retail een van de belangrijkste sectoren blijft voor de tewerkstelling van jongeren: “Het percentage dertigjarigen in retail is nagenoeg het dubbele van het aantal vijftigplussers”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “Daarmee gaat de sector tegen de trend in. Dan spreken we nog niet van de grote hoeveelheid twintigers die in de sector actief is. Deze groep is goed voor liefst 25% van de bezetting.”

 

Buitenkansen voor de jeugd

De retailsector blijft dus aantrekkelijk voor de jeugd, en niet alleen omwille van de lage instapvereisten voor verkopend personeel. “Retail blijft een sector van kansen, voor werknemers die zichzelf willen ontwikkelen en meegroeien met het bedrijf. De laatste jaren tekenen zich ook nieuwe trends af. Zo zijn er conceptgebonden jobs die zich specifiek richten tot jonge hipsters. Voor deze werknemers is er een enorm aanbod bij nieuwe formules en hippe intreders op de Belgische markt. Een mooi recent voorbeeld is de schoenenketen vanHaren, die de Belgische markt betreedt met hippe formules als Snipes en Solebox – onderdelen van de grootste schoenengroep wereldwijd, Deichmann. Wie zich dus afvraagt waar de jeugd tegenwoordig uithangt… die doet er goed aan om even aan de retailsector te denken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.