“Verkoop Makro behoort tot de mogelijkheden”

“Verkoop Makro behoort tot de mogelijkheden”

In een interview met L’Echo geeft Olaf Koch, CEO van Metro, aan dat voor Makro alle mogelijke opties worden bekeken. Een verkoop behoort tot die mogelijke opties, zo blijkt.

 

320 miljoen

Vorige week gooide Metro andermaal een (laatste?) reddingsboei naar Makro in de vorm van een nieuwe kapitaalsinjectie van 40 miljoen euro. Het is niet de eerste keer dat de Duitse moeder de Belgische dochter te hulp schiet: sinds 2015 heeft groep al 320 miljoen euro vers geld gepompt in de noodlijdende Belgische tak van Makro.

 

Koch erkent de moeilijkheden in België: “We hebben hier twee merken: Makro en Metro. Hoewel het nog steeds relatief bescheiden is, doet Metro, een merk dat is gericht op horeca, het erg goed. Aan de andere kant bevindt Makro zich nog steeds in een periode van grote uitdagingen”.

 

Over de mogelijk oplossingen wil hij niet te veel uitweiden, maar het is duidelijk dat hij niets uitsluit, ook geen verkoop: “Makro België is een van onze weinige entiteiten die verlies maakt. Dit is niet de plaats om meer specifiek te praten over waar we naar kijken om het op te lossen, maar op een algemeen niveau zijn we ervan overtuigd dat we een groothandelsbedrijfsmodel kunnen ontwikkelen. We moeten alle mogelijke opties overwegen en onze kansen op succes goed afwegen.”

 

Lokale verschillen

Volgens Koch is het hypermarktmodel niet overal voorbijgestreefd en hij verwijst daarbij naar het succes van die formule in Duitsland. Het moeilijkste is om het juiste formaat te vinden voor elk land: “Men kan niet eenvoudig een winkelconcept dat werkt in een land, kopiëren en invoeren in een ander land, bijvoorbeeld in België. Lokale culinaire gewoonten en de manier van leven en van consumeren moeten worden gewaardeerd en gerespecteerd.”

 

Makro is ook in andere landen zoals Spanje en Polen actief en met succes. Sinds 2012 krijgen de verschillende landen veel autonomie. Koch is er immers van overtuigd dat groothandel een 100% lokale activiteit is. “Als we de Spaanse en Portugese horeca bijvoorbeeld vergelijken, zijn ze heel verschillend, terwijl ze zich op hetzelfde schiereiland bevinden. We moeten markten onderscheiden om consumenten te overtuigen. Dat is wat we op veel plaatsen hebben gedaan. In België is het merk Metro geslaagd, maar aan de kant van Makro zijn we er nog niet.”