“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen” | RetailDetail

“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”

“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”
Shutterstock

Beleving werkt pas als ook de functionele aspecten van een winkel in orde zijn. Het Retail Design Lab van UHasselt organiseert op 3 oktober een studienamiddag "Customer Experience & Retail Design" in het Home of Retail. 

Drie factoren

Veel retailers springen op de ‘belevingskar’, maar eigenlijk is dat niet voldoende, stelt Katelijn Quartier, academisch directeur van het Retail Design Lab. “Na onderzoek is gebleken dat grote inspanningen om klantenbeleving te optimaliseren, in het niets vallen als de functionele aspecten van de winkel niet in orde zijn. Mensen ergeren zich aan dingen zoals dozen in de winkel, wanorde, moeilijke routing en organisatie, enzovoort. De beleving mist zijn doel en vooral de ergernissen vallen op. Voor een optimale beleving in retail moet dus het hele plaatje kloppen.”

 

“Wij vergelijken de ervaring in een winkel graag met een lekker wijntje. ‘Lekker' geeft namelijk al de persoonlijke voorkeur aan. De smaak van de wijn wordt bepaald door drie belangrijke factoren: de druif, de bodem- en klimaatinvloeden en de wijnmaaktechnieken. Dit komt overeen met de retailer en zijn DNA, de maatschappelijke trends en de winkel in zijn hoedanigheid. Als één van de drie factoren niet goed zit, smaakt de wijn (de ervaring van de winkel) niet.”

 

De studiemiddag over de relatie tussen winkelbeleving en retail design vindt plaats op dinsdag 3 oktober van 13u tot 18u45 in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. Het volledige programma ontdek je hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.