“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen” | RetailDetail

“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”

“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”
Shutterstock

Beleving werkt pas als ook de functionele aspecten van een winkel in orde zijn. Het Retail Design Lab van UHasselt organiseert op 3 oktober een studienamiddag "Customer Experience & Retail Design" in het Home of Retail. 

Drie factoren

Veel retailers springen op de ‘belevingskar’, maar eigenlijk is dat niet voldoende, stelt Katelijn Quartier, academisch directeur van het Retail Design Lab. “Na onderzoek is gebleken dat grote inspanningen om klantenbeleving te optimaliseren, in het niets vallen als de functionele aspecten van de winkel niet in orde zijn. Mensen ergeren zich aan dingen zoals dozen in de winkel, wanorde, moeilijke routing en organisatie, enzovoort. De beleving mist zijn doel en vooral de ergernissen vallen op. Voor een optimale beleving in retail moet dus het hele plaatje kloppen.”

 

“Wij vergelijken de ervaring in een winkel graag met een lekker wijntje. ‘Lekker' geeft namelijk al de persoonlijke voorkeur aan. De smaak van de wijn wordt bepaald door drie belangrijke factoren: de druif, de bodem- en klimaatinvloeden en de wijnmaaktechnieken. Dit komt overeen met de retailer en zijn DNA, de maatschappelijke trends en de winkel in zijn hoedanigheid. Als één van de drie factoren niet goed zit, smaakt de wijn (de ervaring van de winkel) niet.”

 

De studiemiddag over de relatie tussen winkelbeleving en retail design vindt plaats op dinsdag 3 oktober van 13u tot 18u45 in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. Het volledige programma ontdek je hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.