13.000 handtekeningen voor koopzondag in Roosendaal | RetailDetail

13.000 handtekeningen voor koopzondag in Roosendaal

13.000 handtekeningen voor koopzondag in Roosendaal

De supermarktondernemers in Roosendaal hebben gisteren namens hun klanten precies 13.039 handtekeningen aangeboden aan CDA-wethouder Hans Verbraak. Daarmee hopen zij de voorgenomen wijziging van het beleid rond zondagsopeningen, waardoor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra op zondag gedwongen dicht moeten blijven, tegen te houden.

15 koopzondagen per jaar

De Roosendaalse supermarkten zijn bang dat hun klanten op zondag in naburige gemeenten boodschappen gaan doen, waar de winkels wél open zijn. Ze lopen daardoor veel omzet mis. De ruim 13.000 handtekeningen zijn binnen één week verzameld.

 

De gemeente Roosendaal zegt echter niet anders te kunnen, omdat een uitspraak van de rechter heeft bepaald dat het aantal koopzondagen terug moet van 52 naar 15 per jaar.

 

Hoop op nieuw kabinet

De Roosendaalse wethouder Verbraak zegt daarom niets aan het besluit te kunnen doen, maar heeft hoop dat een nieuw kabinet daar verandering in kan brengen. Als VVD en PvdA gaan regeren, is er kans dat de gemeenten weer zelf over het aantal koopzondagen mogen gaan beslissen. “Met de huidige wet kunnen gemeenten slecht uit de voeten”, aldus Verbraak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.