200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever | RetailDetail

200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever

200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever

Was- en voedingsmiddelenfabrikant Unilever gaat een aantal jobs verplaatsen naar het buitenland. Daardoor vallen er in Nederland ongeveer tweehonderd gedwongen ontslagen. Bij de vakbonden zijn ze niet te spreken over de beslissing.

 

“Uitverkoop naar lageloonlanden”

De banen bij Unilever verdwijnen niet, maar ze worden wel verplaatst naar lageloonlanden, zoals Mexico, Indië, de Filipijnen en Polen. Volgens Unilever zijn de overplaatsingen nodig om bepaalde diensten meer te centraliseren. Het bedrijf wijst er op dat een eerdere centralisatie in 2013 er net voor zorgde dat er in Nederland 450 nieuwe banen bij kwamen. Het zegt nu ook werk te zullen maken van het begeleiden van de medewerkers naar een nieuwe job.

 

Toch zijn ze bij de vakbonden niet te spreken over de beslissing en spreken ze van een “massale uitverkoop van functies naar lageloonlanden”. Dat schrijft Nu.nl. “De meeste getroffenen zijn dertigers, in IT-, finance- en accountingfuncties”, zegt FNV-bestuurder Marjolein Dubbelaar. “Dit zijn veelal mensen met jonge gezinnen.”

 

Unilever heeft wereldwijd ongeveer 175.000 werknemers in dienst, waarvan circa 3.200 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.