350 miljoen euro aan m-commerce in 2016 | RetailDetail

350 miljoen euro aan m-commerce in 2016

350 miljoen euro aan m-commerce in 2016

Als de trends van de eerste drie kwartalen worden doorgetrokken, dan stevent de m-commerce in België voor 2016 af op een omzet van ongeveer 350 miljoen euro. Dat is wel nog steeds amper 4% van de totale online uitgaven.

Smartphone overtreft tablet

In het derde kwartaal van 2016 haalde de smartphone alvast de tablet in als derde populairste toestel om online te kopen, na de desktop en de laptop. 16% van de Belgen kocht in het derde kwartaal iets via zijn smartphone, in dezelfde periode in 2015 was dat slechts 12%. Het aandeel van de tablet bleef daarbij stabiel op 14%.

 

In de periode van januari tot en met september 2016 deden 8,2 miljoen Belgen minstens één online aankoop, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder en goed voor een totaal van 6,66 miljard euro. Ongeveer 4% werd daarbij via smartphone uitgegeven: dan zou de totale omzet van m-commerce voor heel 2016 uitkomen op ongeveer 350 miljoen euro.

 

“We verwachten dat dit cijfer uiteindelijk hoger zal liggen, door enkele specifieke trends uit het vierde kwartaal (zoals Black Friday) en de eindejaarsaankopen uiteraard, die ook meer en meer online gebeuren”, zegt Inge Zeeuws van marktonderzoeker GfK.

 

Smartphone als hulp- en betaalmiddel

De smartphone wordt ook steeds belangrijker als informatiebron in de aanloop naar een aankoop: vier op de tien Belgen zegt wel eens een product te kopen in een winkel, nadat ze het op hun smartphone bekeken hadden. Voor 14% is de smartphone zelfs het belangrijkste hulpmiddel tijdens het shoppen.

 

“Traditionele winkels dienen zich niet per sé bedreigd te voelen door de opkomst van e-commerce en m-commerce. Integendeel, deze evolutie biedt hen heel wat mogelijkheden. 1 op 10 consumenten geeft immers aan dat ze het leuk vinden om via hun smartphone benaderd te worden door winkeliers tijdens het winkelen. Bij de jongere generatie, ‘Generation Z’ (15 tot 21 jarigen), stijgt dit tot 1 op 5”, zegt Bert Hendrickx, verantwoordelijk voor digitaal onderzoek bij GfK.

 

De smartphone wordt ook steeds meer gebruikt als betaalmiddel, al vindt zes op de tien Belgen dat de technologie nog verder ontwikkeld moet worden voor die vaker gebruikt zal worden. De helft van de ondervraagden heeft ook vragen bij de privacy wanneer er betaald wordt via de smartphone. “We verwachten dat de rol van mobile ook in het komende jaar zal toenemen. Een belangrijke reden hiervoor is het toenemende vertrouwen ten opzichte van de smartphone als winkel- en betaalmiddel”, aldus Hendrickx.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.