5 redenen om de RetailDetail Day dit jaar niet over te slaan

Om te overleven in een onzekere, veranderlijke en complexe retailrealiteit, moeten retailers meer dan ooit wendbaar, slagvaardig en duurzaam zijn. RetailDetail zet de lichtende voorbeelden in de kijker op een niet te missen event.

 

Trends versus hypes

Slimme retailers weten echte trends te onderscheiden van vluchtige rages. Ze werken hard om relevant te blijven voor hun consumenten en kiezen de juiste prioriteiten op het juiste moment. Ze zijn wendbaar, sluiten aan bij de markt en streven naar duurzaamheid. Op 19 september brengt RetailDetail een selectie van zulke slimme retailers op het podium van de zesde editie van de RetailDetail Day, hét marketingevent voor de retailsector. Waarom je daar zeker bij moet zijn?

 

1. Omdat je dringend je ‘purpose’ moet vinden

Er waait een frisse wind door het bedrijfsleven. Een nieuwe generatie winnaars verandert de spelregels. Ze ondernemen vanuit waarden, streven naar meer dan louter winstcijfers. Het is hen om ‘purpose’ te doen, om betekenis. Ze bewegen zich op de grens tussen profit en non-profit. Wat is de purpose van jouw bedrijf? Herman Toch, die samen met Ann Maes zopas het gloednieuwe boek The Positive Sum Game op de wereld losliet, toont je hoe je je plek vindt in die nieuwe realiteit. Topvrouw Ann Claes van modeketen JBC komt getuigen hoe en waarom een Belgisch modebedrijf al twintig jaar pioniert in duurzaam ondernemen. Het zit in het bedrijfs-DNA.

 

2. Omdat je graag uitgedaagd wordt door nieuwe invalshoeken

Wie wil overleven in uitdagende tijden, zal zijn businessmodel moeten omgooien en nieuwe invalshoeken verkennen. Neem nu Lunch Garden: tien jaar geleden was die restaurantketen virtueel failliet, vandaag leidt ze de weg met verrassende, nieuwe concepten: restaurants in ziekenhuizen en bistro's in musea, bijvoorbeeld. CEO Annick van Overstraeten komt een lesje in diversificatie geven. En dacht u dat Q8 een verkoper van benzine was? Dan dacht u verkeerd. Het bedrijf is in volle transitie en ziet mobiliteit in de brede zin als roeping: elke trip faciliteren, ongeacht het voertuig of de brandstof. Hoe? Dat onthult marketingmanager Filip Willems.

 

3. Omdat je geen groeikansen onbenut wil laten

Een retailer die een jaarlijkse groei van meer dan 37% kan voorleggen, is geen gewone retailer. De winkel van ons allemaal, ook bekend onder de naam bol.com, is een fenomeen. Wat begon als een vrij klassieke webshop, is intussen een volwaardig platform dat ongekende groeikansen biedt aan lokale ondernemers en KMO’s. Misschien ook wel aan jou? Daar zal je gauw achter komen. Trouwens, over digitale transformatie gesproken: wist je dat mobiele netwerkdata een schat van informatie bevatten voor retailers? Ze bieden je een zicht op de bezoekersstromen doorheen de dag, de algemene aanwezigheid in de regio, de oorsprong van je bezoekers, hoe lang ze blijven, en hun socio-demografische profielen. Alexiane Moor komt uitleggen welke voortrekkersrol Orange op dit vlak vervult.

 

4. Omdat je een streepje muziek waardeert

Hoe klinkt de soundtrack van jouw bedrijf? Heeft jouw merk al een ‘geluidsidentiteit’? Het zijn serieuze vragen. Een zichzelf respecterende onderneming verdient een eigen stem, een herkenbaar geluid, een meeslepende melodie. Klinkt intrigerend? Cedric Engels van Sonhouse komt vertellen – of, wie weet, zingen? – hoe je dat aanpakt.

 

5. Omdat je er de sterren van morgen vandaag al ontdekt

De RetailDetail Day geeft prille vernieuwers graag de kans om hun grensverleggende ideeën voor te leggen aan een kritisch retailpubliek. Innovatieve start-ups komen je nieuwsgierigheid prikkelen. Misschien staan ze wel net voor hun doorbraak. Zoals Macty, dat artificiële intelligentie toepast om de winkelervaring naar een hoger niveau te tillen. Of Collectique, een slim en milieuvriendelijk alternatief voor thuislevering en retourzendingen. En Cosh!, een duurzame routeplanner voor de bewuste modeshopper.

 

Voor duiding en kadering van het gevarieerde programma zorgt opnieuw Gino Van Ossel, retailexpert en professor bij Vlerick Business School. En zoals je weet is het publiek op RetailDetail events even interessant als de sprekers op het podium. Netwerken op niveau is dus gegarandeerd. De zesde RetailDetail Day vindt plaats op donderdag 19 september in UGC Mechelen. Wacht niet te lang: tickets bestellen kan via deze link.