Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

99,95% van de aandeelhouders van de Duitse Metro Group hebben gisteren de splitsing van het bedrijf in Metro en Ceconomy goedgekeurd. Dankzij die goedkeuring komt de splitsing nu bijzonder dichtbij.

Apart sneller groeien

Metro Group wil zich in twee te splitsen omdat de groei wordt geremd door de te kleine overlap tussen de twee takken. Die gaan binnenkort op eigen houtje verder, waardoor ze allebei sneller moeten kunnen groeien. Aan de ene kant komt er de fooddivsie Metro, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Het "nieuwe" Metro zal worden gevormd door de ketens Makro, Metro en Real, plus het vastgoed dat nu toehoort aan de Metro Group.

 

Ceconomy omhelst dan weer alle consumentenelektronica (denk aan Media Markt en Saturn) en heeft een omzet van 21,9 miljard euro. Het behoudt bovendien ook nog tien procent van de aandelen van Metro, dus de link tussen beide bedrijven wordt niet helemaal verbroken.

 

De splitsing zal het bedrijf honderd miljoen euro kosten, maar moet later toch vooral geld opleveren. “Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen”, zei Metro-CEO Olaf Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering. “We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.” De splitsing moet de twee bedrijven zo jaarlijks tot drie procent omzetgroei opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

20/04/2017

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

Circulaire economie zet retail op zijn kop

20/04/2017

Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn. Dat betekent dat producten en de energie die nodig is om deze te produceren, grotendeels hernieuwbaar zijn. Voor alle value chain partners, de retail incluis, zal deze nieuwe economie aangrijpende gevolgen hebben.

Laatste kans op tickets voor RetailDetail Congress 2017

20/04/2017

Bent u klaar voor het RetailDetail Congress 2017 volgende week donderdag? Oprichter Jorg Snoeck zeker: “Al meer dan 400 retailers en merken zijn ingeschreven. Een gouden raad: wees er op tijd bij, want we sluiten binnenkort af!”

Pearle-moeder neemt Tesco Opticians over

20/04/2017

Tesco Opticians, de brillenketen van de Britse supermarktgigant Tesco, wordt overgenomen door het op de Amsterdamse beurs genoteerde GrandVision. De deal moet wel nog groen licht krijgen van de Britse concurrentiewaakhond.

Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever

20/04/2017

In het eerste kwartaal van 2017 is de omzet van Unilever met 6,1% gestegen, ondanks een volumedaling met 0,1%. Het waren dus vooral prijsstijgingen en wisselkoerseffecten die de omzet omhoog duwden.

Heel wat minder verlies voor Hema in 2016

20/04/2017

De Nederlandse winkelketen Hema is er in geslaagd om de verliezen in 2016 sterk terug te dringen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg over het volledige jaar met bijna 5%, dankzij meer kledingverkopen en het nieuwe winkelconcept.

Back to top