Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

99,95% van de aandeelhouders van de Duitse Metro Group hebben gisteren de splitsing van het bedrijf in Metro en Ceconomy goedgekeurd. Dankzij die goedkeuring komt de splitsing nu bijzonder dichtbij.

Apart sneller groeien

Metro Group wil zich in twee te splitsen omdat de groei wordt geremd door de te kleine overlap tussen de twee takken. Die gaan binnenkort op eigen houtje verder, waardoor ze allebei sneller moeten kunnen groeien. Aan de ene kant komt er de fooddivsie Metro, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Het "nieuwe" Metro zal worden gevormd door de ketens Makro, Metro en Real, plus het vastgoed dat nu toehoort aan de Metro Group.

 

Ceconomy omhelst dan weer alle consumentenelektronica (denk aan Media Markt en Saturn) en heeft een omzet van 21,9 miljard euro. Het behoudt bovendien ook nog tien procent van de aandelen van Metro, dus de link tussen beide bedrijven wordt niet helemaal verbroken.

 

De splitsing zal het bedrijf honderd miljoen euro kosten, maar moet later toch vooral geld opleveren. “Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen”, zei Metro-CEO Olaf Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering. “We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.” De splitsing moet de twee bedrijven zo jaarlijks tot drie procent omzetgroei opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Media Markt opent drive-in in Tilburg

17/05/2017

Media Markt heeft in Tilburg een drive-in geopend voor online bestellingen. Klanten die hun bestelling in de winkel willen afhalen, kunnen voortaan een afhaalpunt vinden aan de achterkant van de vestiging.

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen

16/05/2017

Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

16/05/2017

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Back to top