Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed | RetailDetail

Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

99,95% van de aandeelhouders van de Duitse Metro Group hebben gisteren de splitsing van het bedrijf in Metro en Ceconomy goedgekeurd. Dankzij die goedkeuring komt de splitsing nu bijzonder dichtbij.

Apart sneller groeien

Metro Group wil zich in twee te splitsen omdat de groei wordt geremd door de te kleine overlap tussen de twee takken. Die gaan binnenkort op eigen houtje verder, waardoor ze allebei sneller moeten kunnen groeien. Aan de ene kant komt er de fooddivsie Metro, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Het "nieuwe" Metro zal worden gevormd door de ketens Makro, Metro en Real, plus het vastgoed dat nu toehoort aan de Metro Group.

 

Ceconomy omhelst dan weer alle consumentenelektronica (denk aan Media Markt en Saturn) en heeft een omzet van 21,9 miljard euro. Het behoudt bovendien ook nog tien procent van de aandelen van Metro, dus de link tussen beide bedrijven wordt niet helemaal verbroken.

 

De splitsing zal het bedrijf honderd miljoen euro kosten, maar moet later toch vooral geld opleveren. “Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen”, zei Metro-CEO Olaf Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering. “We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.” De splitsing moet de twee bedrijven zo jaarlijks tot drie procent omzetgroei opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.