AB InBev en Colruyt gaan voorop in “werknemersparticipatie”

AB InBev en Colruyt gaan voorop in “werknemersparticipatie”

AB InBev en Colruyt gaan voorop in “werknemersparticipatie”
Shutterstock

Werknemersparticipatie, het systeem waarbij loontrekkenden ook aandeelhouder en dus mede-eigenaar zijn van het bedrijf waar ze werken, kent een groeiend succes. Al blijft België wel wat achter: in de Europese top-100 vinden we maar twee bedrijven van bij ons.

 

47.000 werknemers-aandeelhouders in België

Met 47.000 zijn ze, de Belgen die in een aandelenplan gestapt zijn of aandelenopties hebben bij hun werkgever en zich derhalve mede-eigenaar mogen noemen van het bedrijf waar ze werken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van EFES, de European Federation of Employee Share Ownership. 47.000 is niet veel (zeker in vergelijking met Groot-Brittannië en Frankrijk, waar respectievelijk twee en drie miljoen werknemers aandelen hebben bij hun werkgever), maar er zit wel groei in.

 

In de top-100 van grootste Europese bedrijven die op dat vlak al het verste staan, vinden we dan ook maar twee Belgische bedrijven: AB InBev en Colruyt Group. Bij de distributeur heeft 15,38% van de werknemers aandelen van het bedrijf, samen goed voor een kapitalisatie van 1,1 miljard euro. Bij de biergigant gaat het slechts om 1,7% van de medewerkers, maar hun participatie is wel 3,14 miljard euro waard. AB InBev staat daarmee op de 15de plaats, Colruyt is 43ste.

 

8,5 miljoen mede-eigenaars in Europa

In Europa bezitten de werknemers momenteel 3,2% van het kapitaal van de 2.700 grootste bedrijven, goed voor een gezamenlijke waarde van 389 miljard euro. Zij zijn alles samen met 7,5 miljoen. Tel daar de naar schatting één miljoen loontrekkenden bij die ‘participeren’ in het kapitaal van kmo’s, en je komt aan een totaal van zo’n 8,5 miljoen Europeanen.

 

Werknemersparticipatie is een van de middelen die bedrijven kunnen inzetten om werknemers langer aan zich te binden en ze extra te motiveren, vanuit het idee dat wie voor een stukje eigenaar is van het bedrijf, er zich meteen ook wat meer verantwoordelijk zal voor voelen. Dat vertaalt zich op termijn in betere prestaties en dus betere bedrijfsresultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.