ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst” | RetailDetail

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”
Shutterstock

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Verschil maken

Volgens ABN Amro zal de fysieke winkel ondanks de opmars van de online verkoop nog lang het primaire verkoopkanaal blijven, omdat producten daar beter ervaren kunnen worden. Het is dan wel belangrijk voor retailers om onderscheidend te zijn, om zo de klant te overtuigen een winkel te bezoeken. Shop-in-shops zijn volgens de analisten daar de perfecte manier voor. Bovendien kan een shop-in-shop sneller voldoen aan verschillende behoeften. ABN Amro wijst wel naar V&D als bewijs dat shop-in-shops niet altijd een garantie op succes zijn.

 

“In onze visie zijn shop-in-shops kansrijk voor retailers om het verschil te maken. Een goede combinatie van de producten verrast de consument en leidt tot nieuwsgierigheid. Bovendien kan de klant met één winkelbezoek meer behoeften vervullen. Wij geloven dan ook dat deze in de toekomst vaker in het straatbeeld gezien worden”, aldus ABN Amro.

 

Vijf aandachtspunten

In het rapport wijst ABN Amro op het belang van vijf verschillende punten, te beginnen met de locatie: “Een shop-in-shop is een ideale manier om te verkennen of onze formule in een specifiek gebied landt”, zegt Machteld Jansen-De Groot, hoofd wholesale Benelux bij Rituals. Aan de hand van de prestaties van de shop-in-shop kan dan beslist worden om een eigen filiaal open te doen. Het is ook een goede manier om op een nieuwe locatie alvast naamsbekendheid op te bouwen.

 

Het tweede aandachtspunt is de ‘match’ tussen de bedrijven die samenwerken: beide merken moeten elkaar versterken. Dat kan gaan over assortimenten die elkaar aanvullen of twee bedrijven die eenzelfde cultuur hebben.

 

De klant is het derde aandachtspunt, en dan meer specifiek welke klant er bereikt wordt. Voor shop-in-shops is het belangrijk dat de samenwerkende bedrijven samen meer klanten weten te bereiken dan apart. Zo laat The Read Shop dankzij shop-in-shops bij supermarkten meer consumenten kennis maken met het eigen assortiment.

 

Het voorlaatste aandachtspunt is de invulling van de winkelvloer: een shop-in-shop moet volgens ABN Amro een goede aanvulling zijn op een retailer die zijn winkelruimte niet goed benut. Zo kan een retailer op kosten besparen door een samenwerking aan te gaan, wanneer een deel van de klanten zijn aankopen online doet.

 

Tot slot wijst ABN Amro er op dat het belangrijk is dat de verschillende partijen goede afspraken maken. Zo geraakte na het faillissement van V&D bekend dat heel wat shop-in-shops eerder een negatieve invloed hadden op de warenhuisketen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.